LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2019
  • Blad nummer 5
  • Bøger
 

Sidemenu

  • Leder: Når nedskæringer kaldes kvalitet
     
  • Private storordninger for børn er profitmaskiner – for skattepenge
     
  • Medlemsportræt: Min far var så stolt, da jeg skred fra min læreplads
     
  • TEMA: Minoritetsdrenge - Vi skal bevise lidt mere
     
  • TEMA: Se barnet før kulturen
     
  • TEMA: Vi har hele tiden kulturbrillerne på
     
  • Bøger
     
  • Vi vil ikke bare brokke os, vi vil handling
     
  • Pædagogik Frederiksberg – Australien t/r
     
  • Flåterne kommer
     
  • Teori på praksis i dagplejen
     
  • Frederiksberg: Der skal være forskel på pædagoger og medhjælpere
     
  • Medlemsarrangement: LFS i DHL-stafetten 2019
     
21.5.2019  |
  
 

Boganmeldelse

Skældud er hverken godt for børn eller voksne

Anmeldelsen er skrevet af Carsten Fjølner, pædagogisk leder i Studsgården.

Vi ved alle, at skældud ikke gavner noget i relationen til et barn, og jeg har stadig til gode at læse en handleplan, hvori der eksempelvis står, at “det vil være gavnligt for Sørens udvikling at blive skældt mere ud.” Tværtimod vil en handleplan ofte indeholde et begreb som anerkendelse, der ifølge bogens forfattere står i diametral modsætning til skældud. Det er da også de færreste, der går på arbejde med et ønske om at skælde ud, men hvor starter man, hvis man vil skælde mindre ud? Ifølge Sigsgaard og Abildgaard bør man starte i situationer, hvor man selv har en dårlig følelse efterfølgende. Dette er ud fra det simple rationale, at motivationen vil være størst her. Der er her fokus på pædagogernes trivsel – men med den vinkel, at god trivsel for pædagogerne vil smitte af på børnene, der er det egentlige mål. Bogen rummer en del små fif i forhold til at undgå at skælde ud, korrigere og irettesætte. Her skal blot nævnes det, forfatterne kalder “alternativ spontanitet”, som jeg ikke har hørt om tidligere. Hvad der menes, illustreres med et eksempel med et barn, der taber noget skrald på vej mod skraldespanden. I stedet for at kalde barnet tilbage, mener forfatterne, at det vil være bedre selv at samle skraldet op og smide det i skraldespanden, idet mange børn “har nemmere ved at gøre efter end ved at høre efter”.

Udover at komme ind på strategier for, hvordan man undgår at skælde ud, kommer bogen også fint omkring hvilke børn, der får skæld ud, hvornår der skældes ud, og hvor der skældes ud. I det hele taget er det en ganske fin lille bog, der har potentiale til at sætte nogle gode dialoger i gang.

I stedet for skæld ud

Af Erik Sigsgaard og Christina Abildgaard

Akademisk Forlag

200 sider. Kr. 299, 95


Bogomtaler

Kort & godt om SVÆRE SAMTALER

Af Lene Flensborg

God ledelse indebærer, at man ind imellem tager dialoger med sine medarbejdere om svære emner – ofte de emner, der udfordrer medarbejderens selvopfattelse. Denne bog byder på konkrete metoder, eksempler og råd, som tilsammen giver inspiration og nye strategier til at håndtere de samtaler, man som leder kan have tendens til at undvige.

Dansk Psykologisk Forlag

96 sider. Kr. 199,-


Mellem menneske og psykiatri

Af Maike Raahauge

Hvordan er det at have psykisk sygdom helt tæt på – ikke som den syge, men som pårørende?

Maike Raahauge har i denne lille og letlæselige bog ”Mellem menneske og psykiatri” skrevet om sit liv som pårørende til personer, der periodevis er i kontakt med psykiatrien. Raahauge beskriver mødet med psykiatrien, og hvilke tanker og bekymringer man som pårørende kan sidde alene med bagefter.
Bogen er derfor en hjælpende hånd, der tager fat på både økonomi, humor og selvmordstanker for at hjælpe den pårørende til at kunne hjælpe andre.

Forlaget Legimus

64 sider. Kr. 149,95


Mennesker med udviklingshæmning og demens

Af Anette Vinther Mortensen

Denne bog klæder professionelle medarbejdere og pårørende på til at kunne opspore og identificere demenssymptomer hos mennesker med udviklingshæmning, og den formidler viden om den fremadrettede pædagogiske faglige indsats - også efter demensdiagnosen.

Bogens målgruppe er pædagoger, pårørende, medarbejdere inden for ældreområdet og uddannelsesinstitutioner.

Forlaget HISTORIA

162 sider. Kr. 249,95


Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13867 Loadtid: 0.045 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13867 Loadtid: 0.045 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/13867 Loadtid: 0.045 sek.
Download logo