LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Emner
  • X-temaer
  • Sprogtest
  • KFO-pressemeddelelse: Om sprogtesten
 

Sidemenu

  • LFS-pressemeddelelse: Sprogtest af 3-årige er et overgreb
     
  • Testkultur er kontrolkultur
     
  • SF-Københavns holdning til sprogtest
     
  • LFS-pressemeddelelse: Vil Bo Asmus gøre som regeringen?
     
  • Slut med sprogtest
     
  • Argumentationspapir: Sprogtest - nej tak
     
  • Evaluering af sprogvurderingsmaterialer i daginstitutioner
     
  • KFO-pressemeddelelse: Kommunen rammer forkert ved registrering af forældre
     
  • LFS-pressemeddelelse: BUF indfører stalinistisk kontrol af forældre og pædagoger
     
  • Pædagoger: Drop sprogtest (artikel fra dr.dk)
     
  • Nyt liv i aktionsgruppen Børnetestfri Zone
     
  • Udtalelse fra leder/TR-møde: Kvalitet frem for kvalitetskontrol
     
  • Aktionsgruppe-pressemeddelelse: Børnetestfri zone
     
  • LFS-pressemeddelelse: TR udtaler: Stop truslerne
     
  • KFO-pressemeddelelse: Om sprogtesten
     
  • Aktionsgruppe pressemeddeelse: Boykot sprogtest
     
  • Aktionsgruppe: Boykot sprogtest
     
  • Aktionsgruppe pressemeddelelse: Det ku vær så godt
     
  • Sprogtest for 5-årige
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
22.6.2011  | Almen  
  
 

PRESSEMEDDELELSE VEDR. SPROGTESTEN

Fra Københavns Forældreorganisation

30. oktober 2007

Københavns Kommune har fra i år indført en test (sprogtesten) af samtlige af kommunens 5-årige børnehavebørn.

Baggrunden for testen er iflg. Børne- og Ungdomsudvalget at styrke børnenes sproglige udvikling op til skolestarten.
Testens formål er at opdage børn med sproglige problemer, således at man kan sætte målrettet ind overfor disse børn.
KFO anerkender behovet for en tidlig indsats netop overfor de børn, der har brug for sproglig støtte.
Derfor vil vi også gerne i dialog med politikere og andre relevante faglige grupper omkring, hvordan vi som forældre sammen med institutionerne kan løfte denne opgave.

Sprogtestens udformning indeholder dog nogle problemfelter, som vi gerne vil belyse.

Testformen

Det daglige pædagogiske arbejde i børnehaven er fundamentet for børnenes udvikling i institutionen.
Derfor mener vi, at en vurdering af børnenes sproglige færdigheder netop bør ske i forbindelse med barnets hverdag.
En test hvor man trækker det enkelte barn ud af dets normale sammenhæng og laver en kunstig og for børnene meget uvant situation er ikke hensigtsmæssig.
Dels rummer det en stor usikkerhed omkring barnets reaktion på denne situation, dels er barnet uvant med at skulle koncentrere sig om en sådan opgave i længere tid.

Dette mener vi kan kompromittere resultatets validitet og dermed potentielt skabe nogle problemer, som ikke eksisterer. Derudover er sprogtesten frivillig, hvilket vi ser som en svaghed i forhold til testens gennemslagskraft, da man kan være bekymret for, at de forældre, hvor barnet har brug for ekstra sprogstimulering, vælger at sige nej.
Omvendt vil forældre til ressourcestærke børn netop lade sit barn teste for at få en bekræftelse på barnets færdigheder.

Vi er dog positive overfor pædagogiske arbejdsredskaber, der netop i børnenes dagligdag og igennem det daglige pædagogiske udviklingsarbejde kan identificere børn med sproglige problemer.

Denne form sprogstimulering vil vi gerne være med til at diskutere.

Tidspunktet for afviklingen

Børne- og Ungdomsudvalget har valgt at lade testen afvikle op til skoleindskrivningen i efteråret.
Såfremt testen viser, at det enkelte barn har behov for en ekstra pædagogisk indsats som Bo Asmus Kjeldgaard formulerer i sit introduktionsbrev til forældrene, udarbejdes en handleplan, hvori der indgår øget voksenkontakt og sprogstimulering.

Dette skal pga. testens beliggenhed afvikles indenfor en periode på ca. 6-7 måneder.
Iflg. kommunens eget materiale fremgår det, at jo før man sætter ind med stimulering af børnenes ordforråd, jo bedre resultater opnås der på dette.

Vi sætter således dels spørgsmålstegn ved placeringen og dermed relevansen af testen og dels spørgsmålstegn ved, om man på 6-7 måneder kan opnå mærkbare forbedringer på børnenes sprogfærdigheder.

"Varme hænder"

En af de største problemstillinger omkring sprogtesten er, at den er meget ressourcekrævende. Som forældre ser vi med bekymring på det faldende antal ?varme hænder? i institutionerne.
En sprogtest af alle 5-årige kræver ikke blot tid til selve testen, men også et omfattende forberedelses- og evalueringsarbejde.

Dette arbejde skal varetages af en fastansat pædagog, som således trækkes ud af det daglige arbejde med den øvrige børnegruppe.
Hvorvidt den økonomiske kompensation institutionerne får for afviklingen af testen står mål med den faktuelle arbejdstid brugt på testen er endnu uklart. Det står dog klart at kompensationen erstatter den uddannede pædagogs timer med vikarer.

Styrkelse af det daglige arbejde

Hvis Københavns Kommune vil hjælpe børn til en bedre skolestart, så er en sprogtest sidst i barnets børnehavetid og under for barnet kunstige forhold iflg. KFO ikke den optimale løsning.

KFO vil meget gerne i dialog med Københavns Kommune om, hvordan skolestart, og i særdeleshed for børn med behov for en særlig pædagogisk indsats, styrkes gennem et samarbejde mellem børnehave, skole, fritidshjem og forældre.
Vi vil meget gerne indgå i et arbejde der sikrer, at de børn der måtte have behov, får den daglige sprogstimulering i vante omgivelser. KFO mener således, at man i Københavns Kommune i stedet bør give institutionerne bedre mulighed for at styrke ressourcerne til det daglige pædagogiske udviklingsarbejde og derigennem også dialogen med forældrene om det enkelte barns behov og problemer.

Københavns Forældreorganisation
Saxogade 3, 3.
1662 København V

Web: www.kfo.dk
E-mail-adresse: kfo@kfo.dk
Telefon: 29 84 78 21
Træffetid onsdag 9.30-12.30 og torsdag 14.30-17.30

Øvrige telefonnumre:
Telefon (organisation/medlemmer): 60 19 00 80 (Stina Kruse Skov)
Telefon (presse): 70 20 93 30 (Lars Klingenberg)

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6629 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6629 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/6629 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo