Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Pressemeddelelse fra LFS - Københavns største pædagogiske fagforening
Sprogtest for 5-årige = tidsrøver, bureaukrati og standardisering af pædagogik og børneliv
De Københavnske politikere taler om afbureaukratisering, samtidig med der iværksættes flere og flere kontrolopgaver i daginstitutionerne. Sidste skud på stammen, er at 5.500 børn skal sprogtestes til efteråret.
"Politikerne taler om respekt for det pædagogiske arbejde og den pædagogiske profession. Men sprogtesten er udtryk for det modsatte, - nemlig en systematisk diskvalifikation. Sprogtest af alle 5-årige er udtryk for den vildfarne tidsånd; mere kontrol, skærpede krav om indberetninger, flere påbud. Det er intet mindre end en øget "Skoleficering" og standardisering af pædagogikken og af børns liv." udtaler Jan Hoby, Forretningsudvalgsmedlem i LFS, og fortsætter;
"Politikernes forestilling om kvaliteten i det pædagogiske arbejde og i ledelsesarbejdet holder ganske enkelt ikke, når de forsøger igennem forskellige foranstaltninger at binde daginstitutionerne ind i en spændetrøje af strammere kontrol. Der er tale om en tidsrøver af voldsomme dimensioner og et temmelig bekosteligt projekt."
Forældrene er ikke interesserede i at få test eller individuelle vurderinger ind i dagtilbuddene. De foretrækker mundtlig information og dialog om deres barns trivsel og udvikling, gennem daglige samtaler med personalet, viser en ny undersøgelse foretaget af Gallup for KL, FOA og BUPL. Men alligevel forsætter politikerne i København Kommune med at reducerer daginstitutionerne til "førskoleforanstaltninger".
"Det er lidt sørgeligt, at Københavns Kommune i den grad halser efter andre landes læringsmodeller i stedet for at glædes over, at vi har ramt en god balance mellem leg og læring i København. Mange forskere har peget på, at danske børn og voksne netop kan noget særligt, når det kommer til innovation, samarbejde og fleksibilitet på arbejdsmarkedet. " udtaler Jan Hoby, og fortsætter "Det er en hån mod det pædagogiske personale i København at kommunen har råd til et så ressourcekrævende og dyrt projekt, - når der ikke er råd til flere ansatte i daginstitutionerne og mindre gruppestørrelser i vuggestuerne og børnehaverne."
Anerkendt forskning viser at gode normeringer i daginstitutionerne er nært forbundet med bedre udviklingsmuligheder i børns tænkning, sprogforståelse og sociale udvikling. Gode normeringer betyder færre adfærdsproblemer og gør børn lagt mere "skoleparate".
"Men politikerne i København vælger mod bedre viden, at kaste gode penge efter dårlige, med indførelse af den systematiske tidsrøver; sprogtesten for 5-årige. Jeg ved ikke hvordan det pædagogiske personale vil reagere på sprogtesten af alle 5-årige, Men jeg håber at forældrene vil boykotte sprogtesten og kræve nærhed i stedet for test" slutter Jan Hoby, Forretningsudvalgsmedlem i LFS
For yderligere information
Jan Hoby, Forretningsudvalgsmedlem i LFS, mobil tlf. 3094 8142