Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Pressemeddelse fra LFS:
Nej til tvangsmerindskrivninger - der er et alternativ!
600 vuggestuepladser skal findes i København, derfor har et flertal i Børne- & ungeudvalget i Københavns Kommune den 1. oktober besluttet at tilvejebringe ca. 600 institutionspladser gennem en evt. tvangsmerindskrivning i Københavns Kommunes vuggestuer.
En beslutning som vil betyde at vuggestuegruppestørrelserne kan stige fra 12 børn til 14 børn.
"Det er en katastofe, at politikerne vil tvangsmerindskrive flere børn i vuggestuegrupperne" udtaler Jan Hoby, forretningsudvalgsmedlem i LFS og forsætter; "Det vil få konsekvenser for børnenes trivsels, tryghed og social fællesskaber. Det vil øge antallet af konflikter mellem børnene, det vil svække børns sociale og sproglige udvikling. Det vil få konsekvenser for det pædagogiske personales arbejdsmiljø."
LFS har den 9. oktober afholdt møde med ledere, tillidsrepræsentanter og sikkerhedsrepræsentanter fra vuggestuer samt integrerede institutioner med vuggestuegrupper. Vore medlemmer gav meget klare og markante tilbagemeldinger om at området har pædagogisk faglig, saglig og princippiel modstand mod en evt. pålagt/tvangsmerindskrivning i institutioner bygget efter 1995 med ledige m2 .
Tilvejebringelse af flere institutionspladser skal ske med respekt for de konkrete institutioneres daglige praksis og virkelighed, - og skal ske på frivillig basis, med de nødvendige ressourcer og rammer til at løse opgaven.
M2 argumentet blev betegnet som et unuanceret argument ift. at pålægge merindskrivning.
M2 argumentet tager udelukkende tager højde for, at der er m2 nok, jf. Arbejdsmiljøloven, til at presse flere børn og personale ind i de eksisterende fysiske rammer i institutionen.
M2 argumentet tager ikke højde for andre elementer i Arbejdsmiljøloven, så som det psykiske arbejdsmiljø i institutionen. Mange institutioner har idag et højt sygefravær, - flere ledere er langtidssygemeldt, - og rigtig mange institutioner har problemer med at kunne fastholde og rekruttere pædagogisk personale.
M2 argumentet tager heller ikke højde for, at en del af institutuionerne på m2-listen er institutioner, der indenfor det sidste år er blevet sammenlagt/fusioneret, som følge af strukturforandringsforliget om bæredygtige institutioner 2007/08. Flere af disse institutioner er jo af gode grunde slet ikke oppe at køre som én institution endnu - sammenlægningsprocesser tager tid, - og processen bør ikke forværres af et nyt top-down-tiltag, så som pålagt merindskrivning.
LFS kræver , at politikere i Københavns Kommune tage muligheden for at BUF kan tvangs-/pålægge institutionerne merindskrivning af bordet igen. Et forslag der primært rammer de kommunale vuggestuer og i langt mindre grad de selvejende vuggestuer. Der bør i stedet arbejdes kreativt med alternative muligheder for at finde institutionspladser til de mange børn der jf. prognosen mangler institutionsplads - akut og langsigtet", udtaler Jan Hoby, forretningsudvalgsmedlem i LFS og fortsætter; "Måske er politikere ikke bekendt med at daginstitutionslederne i august/september var indkaldt til distriktsmøder med deres lokale forvaltning og direktionen. På disse møder blev lederne bedt om at komme med kreative og faktuelle bud på om der evt. kunne etableres flere pladser i deres egen institution.
LFS har et alternativ til den politiske beslutning i BUU den 1.oktober. LFS mener, at de kreative og konstruktive forslag fra institutionerne skal implementeres i den samlede strategi/plan for at etablere flere pladser. De er opstået udfra frivillighedsprincippet.
LFS vil herudover pege på nogle alternative forslag som både tilgodeser arbejdsmiljømæssige, pædagogiske, ledelses- og personalemæssige forhold - og barnets ret til et sundt, sikkert og trygt pædagogisk institutionstilbud :
LFS mener der kan skabes grupperum i flere af de eksisterede fritidshjem - således at flere fritidshjem kan omdannes til 3-10 års institutioner. En sådan frivillig model vil samtidig sikre Københavns Kommunes overordnede strategi om fremtidssikrede og bæredygtige integrerede institutioner.
LFS har kendskab til vuggestuer og integrerede institutioner, hvor der kan etableres nye børnegrupper i ledige etage m2. F.eks. en vuggestue der ønsker frivillig opnormering med mere end de 14 børn de evt. bliver pålagt at indskrive.
Det skal undersøges til bunds om der er flere institutioner, der har de samme muligheder for opnormering?
LFS mener det skal undersøges om der kan indkøbes/lejes godkendte pavilloner - som kan opsættes på arealerne ved de nuværende udflytterinstitutioner. Denne løsning kræver selvfølgelig transport og opsamlingssted.
LFS mener, at det bør undersøges om institutionsområdet er villige til at etablere en pavillon/udflytterløsning på tværs af institutionerne.
LFS mener, at muligheden for at leje tomme institutionslokaler i nabokommunerne bør undersøges.
Det faktum, at Københavns Kommune ikke har haft styr på sine ventelisteprognoser, kapacitets- og pladsdimensionering, - og så længe landets lovgivning kræver at Københavns Kommune overholder pasningsgarantien, - så vil LFS udfra den kontekst, - som bedst kan beskrives, som det bedste af to "onder" pege på en strategi, - der indenfor pædagogiske, personale- og arbejdsmiljømæssige "lovlige" kriterier/rammer, læner sig op af princippet om : hellere genere nogle få institutioner, i kort tid - end mange, i lang tid.
"Det pædagogiske område er nok det område i København, der har været udsat for flest omstuktureringstiltag indenfor nyere tid - og området har bestemt ikke brug for en top-down tvangsmerindskrivning - en top-down beslutning som i bund og grund samtidig vil kunne opfattes som en disrespekt for områdets faglighed, viden, indsigt og autonomi", slutter Jan Hoby, forretningsudvalgsmedlem i LFS
P.S.: Vedhæftet dok. fra BUF om opnormering (pdf), som er forvaltningens liste over de institutioner der er bygget efter 1995 og som har ledige m2.
Med venlig hilsen
Jan Hoby
Forretningsudvalgsmedlem i LFS