Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Udtalelse fra medarbejderrepræsentanterne i Børne- og Ungdomsforvaltningens Hovedsamarbejdsudvalg vedrørende forslag til Børne- og Ungdomsudvalgets forslag til budgetbidrag til Budget 2009:
Efter mange år med underfinansiering af børne- og ungeområdet, rod i økonomistyringen, fejlskøn af demografiudviklingen, skattestop, stramt loft over de kommunale budgetter samt ikke mindst med de københavnske politikeres trang til evig omstilling og søsætning af det ene projekt efter det andet står det klart, at der ikke kan vrides flere økonomiske midler ud af de ca. 850 institutioner og skoler samt alle de øvrige nødvendige funktioner i Børne- og Ungdomsforvaltningen (BUF) ved konkrete nedskæringer, uden at det vil betyde yderligere markante serviceforringelser for borgerne i København.
Derfor besluttede Børne- og Ungdomsudvalget (BUU) på sit møde den 30. april 2008 at hyre revisionsfirmaet Deloitte til at finde alternative, konkrete og realiserbare forslag til finansiering af BUU's budgetbidrag i 2009 uden, at det måtte føre til serviceforringelser.
Prisen herfor – 1,5 mio. kr. – er betalt af undervisningsområdet. Det er ganske uhørt at bruge så mange penge i en situation, hvor der i forvejen er økonomisk knaphed i BUF.
Deloitte præsenterede primo august et katalog over alternative finansieringsforslag inden for BUU's ansvarsområde. I kataloget påviser Deloitte angiveligt, at BUU's budgetbidrag på 160 mio. kr. i 2009 kun kan findes ved at øge forvaltningens indtægter, ved at udlicitere daginstitutionernes madproduktion, ved at udlicitere skolernes og institutionernes rengø-rings- og tekniske personale samt ved at presse endnu flere børn ind i institutionernes loka-ler, hvis det ikke skal føre til serviceforringelser.
Som medarbejderrepræsentanter i HSU er vi dog langt fra enige i, at de skitserede forslag ikke vil føre til serviceforringelser.
Da der efter mange års nedskæringer og omprioriteringer ikke kan findes flere besparelser i
BUF, har Deloitte primært koncentreret sig om at afsøge mulighederne for at finde midler til BUU’s finansieringsbehov næste år ved at øge brugerbetalingen eller ved at udlicitere kommunale velfærdsopgaver og dermed overflytte over 1.500 af kommunens medarbejdere til den private sektor.
Øget brugerbetaling betyder, at forældrene skal betale mere for en ringere service end den, de får i dag.
Deloitte foreslår i kataloget, at forældrebetalingen kan øges på to måder – dels ved at ændre beregningen af pladsprisen i institutionerne og dels ved at ændre lovgrundlaget for driften af fritidshjem og klubber.
Det sidste vil medføre, at nogle forældre vil kunne risikere at skulle betale over 65 pct. mere for at få deres barn på fritidshjem eller i skolefritidsordning, mens det for ungdomsklubberne handler om en takstforhøjelse på mere end 1.500 pct.
Dette synes i direkte modstrid med politikernes ønske om at få børnene og de unge ind i trygge rammer og dermed væk fra gadehjørnerne.
Deloittes forslag om med et snuptag at gøre alle fritidshjem i København til skolefritidsordninger handler udelukkende om økonomi og er blottet for pædagogiske overvejelser. Desuden er der ikke taget hensyn til de bygningsmæssige og øvrige praktiske barrierer herfor.
Et udbygget samarbejde og samtænkning mellem skolen og de fritidspædagogiske tilbud bør udvikles med afsæt i de vilkår og de pædagogiske mål, pædagoger og lærere har og definerer i fællesskab i København.
Vi vil som medarbejderrepræsentanter i HSU kraftigt fraråde at følge Deloittes forslag om at udlicitere rengøringen, den tekniske service samt daginstitutionernes madordning. Erfaringerne fra den nyligt afsluttede udlicitering af lønanvisningen til det private firma, Accenture, viste, at et forventet besparelsespotentiale endte med en ekstraudgift for Københavns Kommune på et trecifret millionbeløb.
Vi frygter for en gentagelse med en ekstraudgift på et flercifret millionbeløb kombineret med en kvalitetsforringelse af opgaveløsningen.
Udlicitering og privatisering vil desuden umuliggøre en samlet og koordineret indsats til gavn for byens børn og unge samt indskrænke borgernes demokratiske rettigheder for at få regnskabsindsigt.
Vi vil endvidere gøre opmærksomme på, at såvel administrationen som rengøringen og det tekniske personale enten allerede har eller er i færd med en omstrukturering med det mål at skabe en markant effektivisering, så et eventuelt besparelsespotentiale ér opnået.
Såvel øget forældrebetaling som outsourcing af opgaver har været forsøgt før – bl.a. i Århus Kommune – uden den store succes. Erfaringerne herfra viser, at de forældre, der har råd, vælger private løsninger.
Vi frygter, at Deloittes forslag vil have en social slagside, og at den kommunale velfærdsmodel vil blive undergravet.
Som medarbejderrepræsentanter i BUF oplever vi Deloittes katalog over forslag til alternativ finansiering af BUU’s budgetbidrag for 2009 – som angiveligt skulle være et ’neutralt’ økonomisk indspark til udvalgets budgetbehandling – som værende yderst lidt dokumenteret og uden kendskab til hverdagen på de københavnske institutioner, skoler og øvrige arbejdspladser.
Og vi vil kraftigt fraråde politikerne at følge revisionsfirmaets anbefalinger.
Alternativet er dog heller ikke hverken grønthøsterbesparelser eller spareforslagene i for-valtningens oprindelige besparelseskatalog.
Deloittes afrapportering viser med al tydelighed, at der ikke er flere penge at hente på børne- og ungeområdet.
Vi vil derfor opfordre alle politikere – såvel i BUU som i den samlede Borgerrepræsentation – til at tænke nyt og vise, at kommunen har sine egne og bedre ideer til udviklingen af den vitale kommunale velfærdsopgave: At skabe de bedst mulige rammer og vilkår for alle børns og unges opvækst og udvikling.
Overborgmester Ritt Bjerregaard viste i juni med sit nej til aftalen om kommunernes økono-mi for 2009 politisk mod til at gå imod regeringens udhulning af det danske velfærdsam-fund.
Har I også modet til at føre det ud i praksis?
Vedtaget af medarbejderrepræsentanterne i BUF’s HSU 19. august 2008.
Medarbejderrepræsentanterne repræsenterer følgende fagforbund:
AC, BUPL, LFS, HK, FOA, DSR, KKE og KLF