LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2008
  • Blad nr. 11
  • Nye bøger
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt nyt
     
  • Ved korsvejen
     
  • Lad os lege
     
  • Kampagne i støbeskeen
     
  • Ledernes arbejdsvilkår
     
  • Netop nu
     
  • Udsatte børn og unge
     
  • Kønsbarrierer
     
  • Piger er piger og drenge...
     
  • Budget 2009
     
  • Ligeløn - hvad ellers
     
  • Nye bøger
     
  • Nye barselsregler
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
4.9.2008  |
  
 

Nye bøger

Rent mel i posen

Af Keld Jensen

En ny æra er på vej i erhvervslivet. Glamour og stjernedrys, tårnhøje lønninger og frynsegoder er på vej ud. Ind kommer etik, moral og ”de gode gamle værdier”.

Din succes behøves ikke ske på andres bekostning og tilsvarende behøver andres succes ikke ske på din bekostning. Faktisk kan du få fremgang uden at andre skal bøde for det. Du kan få stor succes og gennemslagskraft uden at bluffe, snyde, manipulere og lyve. Faktisk kan du få et langt større mål af succes ved at overholde en række etiske regler.

Forlag Aschehoug Sider 208 Pris 199, 95 kr. SBN: 978-87-11-31037-3

Den professionelle dimension i pædagogik

Af Finn Held

Den professionelle dimension i pædagogik er skrevet for at styrke kommende lærere og pædagoger i deres kendskab til jeres job set ud fra et professionssynspunkt, og for at de kan diskutere pædagogik med udgangspunkt i professionsrelevante begreber.

Den præsenterer de nye uddannelser på baggrund af den evalueringsmæssige baggrund.

Læserne får dermed et indblik i de nutidige læreres og pædagogers vidensgrundlag, som de har taget med fra deres uddannelse og har mulighed for at sammenligne, såvel som at diskutere de vidensgrundlag, de nye uddannelser byder på.

Andre temaer er den pædagogiske relation mellem den professionelle og barnet, det pædagogiske mandat fra forældrene til de professionelle, diskussionen om forholdet mellem professionalisering og deprofessionalisering, søgningen efter en pædagogisk professionsidentitet og problemer ved institutionalisering af børn.

Frydenlund 160 sider • Pris 199 kr. ISBN: 978-87-7887-644-7

(udviklingshæmmede)
Børns hverdagsliv

Af Kim Rasmussen

I (Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv følges fi re børn med Downs syndrom, ser og hører, hvad børnene laver, hvordan de kommunikerer, og hører omverdenens reaktioner. Bogen sætter fokus på, hvad børnene kan, på deres talenter - uden at ignorere børnenes behov for støtte. Eksempelvis peges der på behovet for at støtte og hjælpe til at styrke børnenes sårbare relationer og spinkle sociale netværk.

Bogen forsøger at sætte parentes om det ’udviklingshæmmede’. Således er hverdagslivsperspektivet sat op imod faglitteraturens og opslagsværkernes vægtning af ’handicap’, handicapidentitet, mangler og vanskeligheder. Bag dette ligger spørgsmålet: Hæmmer vi unødigt de udviklingshæmmede? Har vi organiseret en parallel barndom til ’dem’ i den bedste mening, men ud fra fortidens stereotype billeder og forestillinger?

KLIM 353 sider • Pris 345 kr. ISBN: 978-87-7955-624-9

Principper for offentlig innovation

Af Annemette Digmann, Henrik W. Bendix, Jens Peter Jensen, Kirsten Engholm Jensen

Hvad nu hvis det åbnende blik var integreret i alle vore arbejdsprocesser og ikke parkeret i sideløbende og tidsbegrænsede udviklingsprojekter? Hvad nu hvis der overalt i den offentlige sektor i Danmark var indarbejdet en innovationskultur, hvor dette blik aldrig ville vige?

Ud fra devisen Hvad nu hvis? peger forfatterne på, at innovation altid i sit udgangspunkt handler om at stille spørgsmål og bygge videre på en undren over tingenes aktuelle tilstand. Det lyder både fagligt og ressourcemæssigt fornuftigt at bibeholde den løsning, der har virket i årevis. Imidlertid rummer tankegangen også kilden til sin egen forstening. Hvis man fokuserer det meste af sin opmærksomhed på at udbrede det, man anser for den bedste løsning, eroderes fornyelsen. Der bliver mindre og mindre innovation, når den bedste løsning blot udbredes og ikke udfordres i en stræben mod nye løsninger - next practice.

Bogen er samtidig krydret med indlæg fra Filosofisk Tænketank ved Aalborg Universitet.

Børsens forlag 336 sider • pris 299 kr. ISBN: 8776641961

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3682 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3682 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3682 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo