LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2008
  • Blad nr. 6
  • Lederklummen
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Småt Nyt
     
  • Konflikten
     
  • De 4 årstider
     
  • Pædagogisk hjerteblod
     
  • Pædagogernes tur
     
  • Optjening af ferie
     
  • Nye bøger
     
  • Pres på fradrag
     
  • Tor Hildebrandt
     
  • Lederklummen
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
30.4.2008  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Lederklummen

Nyhedsbrev for ledere.

FOA udgiver et nyhedsbrev om ledelse og ledere. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at maile til Lederzonen i FOA på leder001@foa.dk

Du kan se de seneste Lederbreve på lfs.dk

Styrkespillet - et ledelsesredskab.

Styrkespillet er et enkelt kortspil, som I kan bruge til at udvikle kulturen, styrke samarbejdet og forebygge konflikter og mobning på arbejdspladsen.

Styrkespillet er siden 2004 blevet købt og brugt i en lang række børnehaver, skoler, sociale institutioner, sygehuse m.fl. Tilbagemeldingerne fra arbejdspladserne viser, at spillet er nemt og sjovt at spille, og at det er en nyttig ’dåseåbner’ til at få hul på svære diskussioner om fx samarbejde, trivsel, konflikter og anerkendelse. Du kan købe spillet på arbejdsmiljøweb, hvor der også er en nærmere introduktion til spillet. http://www.arbejdsmiljoweb.dk (link er ikke længere aktivt, red.)

Dogmeledelse.

Henrik Hjortdal, dir.f. Statens Center for Kompetence- og kvalitetsudvikling (SCKK) har sammen med Claus Nielsen, dir.f. DTU, udfærdiget 7 dogmer, der skal afhjælpe de uheldigste bivirkninger af New Public Management (NPM), som blev udtænkt for 20 år siden. Intentionen er at føre ledelse i det offentlige ind i det 21. århundrede, forlyder det. De 7 dogmer er: respekt for kerneforretningen, fokuser på effekter og resultater, vær situationsbestemt, kompetent og ligeværdig dialog, find den rette snitflade og opgavefordeling, stimuler og beløn resultater og sikre ansvar og konsekvens. Efter Henrik Hjortdals mening handler det om at opkvalificere lederne, så de er i stand til at sortere i de krav, der kommer ovenfra og skære dem til, så de passer ind i deres egen organisation. Han fremhæver også, at der som led i kvalitetsreformens trepartsaftaler er afsat 275 mio.kr. på de kommende finanslove, som vil bidrage kraftigt til at opkvalificere lederne. Dertil kommer 10 mio.kr. til en ledelsesmæssig uddannelse. Kilde: Berlingske Karriere 12.3.08

Lederevaluering.

Flere og flere offentlige ledere evalueres af deres medarbejdere. Lederevaluering betragtes af mange eksperter som et godt lederudviklingsredskab, men andre mener, det har negative konsekvenser. F.eks. mener erhvervspsykolog Gitte Haslebo, at det kan tage så hårdt på lederne, at de siger op. Hun mener endvidere, at mange medarbejdere føler sig klemt. Problemet er, at metoden bygger på en forestilling om, at man kan beskrive ledere objektivt. Kilde: Ledetråden nr. 1, 2008.

Det længe ventede projekt ”Undersøgelse af daginstitutionsledernes arbejdsmiljø” som er forankret i de faglige organisationer og Københavns kommune, er nu endelig skudt i gang i kommunale- og selvejende daginstitutioner – samt på skolerne i Børne- og Ungdomsforvaltningen i København.

Ledernes arbejdsmiljø og trivsel er under pres. Lederne bruger megen tid på deres medarbejderes arbejdsmiljø, men der er ikke fokus på deres eget. Der stilles mange og ofte modsatrettede krav til lederne og deres tid, hvorfor risikoen for stress og udbrændthed i nogle tilfælde kan være overhængende.

Formålet med undersøgelsen er at klarlægge kravene til lederne, og hvordan lederne håndterer disse krav og ”coper” med dem, samt hvilke forholdsregler, der bør tages generelt for i fremtiden at gøre arbejdet som leder attraktivt og meningsfuldt. Der lægges også vægt på at fremhæve positive elementer og ting, der lykkes.

Projektet skal forankres hos lederne. Det betyder at et ret stort antal ledere vil blive involveret i projektet i kraft af den kvalitative tilgang med dybdeinterviews og fokusgrupper som undersøgelsen bygger på. Det betyder, at et antal LFS ledere vil kunne forvente at blive kontaktet af konsulent Sven Scharling, fra Scharling Research.

LFS håber, at I vil tage godt imod tilbudet om at medvirke i de anonyme dybdeinterviews og fokusgruppeinterviews. Projektet har brug for jeres hverdagsopfattelse af arbejdsmiljøet for ledere i daginstitutionerne i Børne- og Ungdomsforvaltningen i København.

Succeskriteriet for undersøgelsen er at kunne pege på konkrete tiltag, der kan forbedre arbejdsmiljøet for lederne på kort og langt sigt.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3310 Loadtid: 0.036 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3310 Loadtid: 0.036 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3310 Loadtid: 0.036 sek.
Download logo