Ugebrevet A4 den 31. marts 2008
Unge overser tillidsrepræsentanten
Når yngre lønmodtagere har problemer på arbejdspladsen, går de direkte til lederen eller kollegerne og sjældent til tillidsrepræsentanten. Hvis de unge ikke får øjnene op for tillidsrepræsentantens vigtige betydning på den enkelte arbejdsplads, kan det få alvorlige følger for den danske model og fagbevægelsen, vurderer flere iagttagere.
KRUMTAP »De tror, at de kan gå på vandet og klare alting selv.«
Tillidsrepræsentanten for 340 HK’ere på NovoZymes, Ulla Morin, ryster på hovedet over mange af de unge fremadstormende laboranter og kontorassistenter, der bliver ansat hos en af verdens største enzymproducenter. Flere og flere af de unge har svært ved at se værdien af at have en tillidsrepræsentant på arbejdspladsen og er overbeviste om, at de sagtens kan vinde løn- og arbejdskampe alene uden om det faglige fællesskab.
Ulla Morins oplevelse, af at det er svært for en tillidsrepræsentant i dag at få tag i de unge på arbejdsmarkedet, bekræftes af en ny omfattende undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ugebrevet A4. Mange lønmodtagere i 20’erne kan og vil selv klare problemerne, og hvis de har konflikter på arbejdspladsen, falder det kun de færreste ind at gå til tillidsrepræsentanten.
Undersøgelsen viser, at hver sjette lønmodtager under 30 år ikke aner, om de har en tillidsrepræsentant på arbejdspladsen. Blandt lønmodtagere over 30 år er det kun hver 20., der ikke ved, om der er en tillidsrepræsentant til at varetage deres interesser over for arbejdsgiveren.
Ud over at de unge ofte ikke har kendskab til tillidsrepræsentanten, er det også de færreste, der ville overveje at bruge den faglige repræsentant som problemknuser på jobbet. Hver anden lønmodtager under 30 år går direkte til chefen for at påpege problemer på arbejdspladsen, mens hver fjerde foretrækker at gå til kollegerne, hvis de har problemer. Kun hver syvende yngre lønmodtager vil gå til tillidsrepræsentanten for at få hjælp med problemløsning på jobbet.
Ser man på lønmodtagere over 30 år, vil godt hver fjerde gå direkte til tillidsrepræsentanten, hvis de havner i problemer. Men også blandt lønmodtagere over 30 år foretrækker næsten hver anden at få direkte til lederen, hvis de oplever problemer.