LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Åbningstider omkring jul og nytår
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019 - 2020
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love og målprogram
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Ring til Pensam på søndag
     
     
    Ny fællestillidsrepræsentant på almenområdet i København
     
     
    Budgetaftale 2020 på Frederiksberg
     
     
    Socialrådgivere i dagtilbud skæres væk
     
     
    FOA: Sig farvel til velfærdsforliget
     
     
    LFS-formand: Budget 2020 er godt for børnene, men kun lille hjælp til de mest udsatte
     
     
    Budgetaftale 2020 i København
     
     
    Valg til Pensams forbrugergrupper (oktober 2019)
     
     
    Skrædder for en dag. Efterårsferie på Arbejdermuseet (oktober 2019)
     
     
    Vægkalender 2020
     
     
    Happening 18.9.: Bevar fritidshjemmene i København (september 2019)
     
     
    FOA fritidsulykkesforsikring ophører
     
     
    FOA kongres 2019 (august 2019)
     
     
    28.8.: Kære Frank holder demonstration mod nedskæringer på handicapområdet (juli 2019)
     
     
    PenSam inviterer til seniormøder (juli 2019)
     
     
    3.7.: Bekymringsbrev vedr. det sociale område i København (juli 2019)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Nyt job: To uddannede pædagoger til FritidscenterTingbjerg
     
     
    Nyt job: Pædagog til køkkenet i Fritidscenter Tingbjerg
     
     
    Nyt job: Energiske pædagogiske medarbejdere til børnehaven i Børnehuset GAIA på Amager
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Finansloven er et plaster på en brækket ryg
     
     
    Det står klart at Socialdemokratiet ikke vil investere nok i velfærden
     
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
     
    Juletræsfest 2019
     
    Kalender
     
    Medlemsarrangement: Når koncepter spænder ben for den faglige dømmekraft
     
     
    Medlemsarrangement: Sårbarhed som målestok for modige arbejdsfællesskaber
     
     
    Medlemsarrangement: Hvorfor spare, når der er råd?
     
     
    Medlemsarrangement 26.2.2020:
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra oplæg 27.03.19 om Working Poor v/Jakob Lykke 3F
     
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    Introdag for alle AMR i LFS 18. februar 2020
     
     
    Introdag for Arbejdsmiljørepræsentanter i LFS 28. september 2020
     
     
    Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober
     
     
    Invitation: AMR-året 2019 afsluttes med et stormøde den 12. december 2019
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Temamøder for AMR 2019
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer til TR
     
    Information og materialer fra TR-møder Almenområdet
     
     
    Diverse materialer og dokumenter til TR på Almenområdet
     
     
    Information- og orientering fra TR-møder til TR på Specialområdet
     
     
    Information- og orientering til TR i skole/frit/KKFO
     
     
    Valg af fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2019)
     
     
    Valg af Fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2017)
     
    Information og materialer til AMR
     
    Information fra TR/AMR-møderne på specialområdet
     
     
    AMR møde 28.8.2018 - Slides
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø - oplæg
     
     
    LFS' retningslinier for transportgodtgørelse til tillidsrepræsentanter TR og AMR
     
     
    Sæt arbejdsmiljø på dagsordenen - FOAs politik og strategi frem mod 2020
     
     
    Politik og retningslinier for håndtering af vold, mobning og chikane
     
     
    Politianmeldelse i forbindelse med offererstatning, vejledning
     
     
    Arbejdsmiljø Københavns Årsrapport og Arbejdsmiljøredegørelse for 2015
     
     
    Grib ind: Godt kollegaskab uden mobning
     
     
    BAR SOSU-kampagne: Godt arbejdsmiljø
     
     
    Arbejdsskadeforsikringslov 2004
     
    Information og materialer til TRIO
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
     
    Fælles information- og orientering på tværs af områderne
     
     
    Arkiv
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Få gennemslagskraft og sammenhæng i MED-samarbejdet
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i Frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    #Hjertevelfærd - beretninger fra socialområdet i København
     
    Og jeg betaler også prisen for det
     
     
    Det er umenneskeligt
     
     
    Et niveau som dengang, det hed ‘åndssvageforsorgen’
     
     
    De utrygge beboere bliver isoleret i deres lejligheder
     
     
    Meget af det pædagogiske arbejde er reduceret til symptombehandling
     
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Om stress - til ledere
     
    Stress skal forebygges organisatorisk
     
     
    Stress i ledergruppen
     
     
    Forebyg stress med selvledelse
     
     
    Opfang og håndter stress hos den enkelte medarbejder
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Skjult kamera i københavnske dagtilbud
     
    Pressemeddelelse vedr. daginstitutioner bag facaden
     
     
    Presseomtale vedr. TV2-dokumentar ’Daginstitutioner bag facaden’
     
     
    Pressemeddelelse fra Københavns Kommune vedr. dokumentar
     
     
    Regler om skjult kamera/overvågning
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • Centerstruktur på specialområdet
  • Socialforvaltningen
  • Handicapområdet
  • Handicap: Botilbudene
  • Høringsmateriale
 

Sidemenu

  • Høringsfrister for Handicap-døgn
     
  • Høringsmateriale
     
  • Oversigt over ny inddeling af botilbud
     
  • Bostedernes høringssvar
     
  • Nyt udkast til høringsmaterialet vedr. inddeling af botilbudene
     
  • Kommentarer fra LUB vedr. det centerorganiseringsforslag modtaget d. 22/4 08
     
  • LFS-høringssvar: Ledelsesstruktur botilbud
     
  • Presseklip: Svage grupper nedprioriteres
     
27.2.2008  | Special  
  
 

NOTAT

4-2-2008

Sagsnr.
2008-3091

Dokumentnr.
2008-9832

Sagsbehandler
Jan Christensen

UDKAST
Til ledere og ansatte på bo-området, MR-Handicap

Notat om ny organiseringsmodel for bo-området til høring

Baggrund

Strukturprocessen på botilbudsområdet for handicappede startede 5. oktober 2007 med et fælles seminar for forstandere og ledere i hele socialforvaltningen. Der er på tværs af forvaltningen behov for at styrke ledelsesorganiseringen for derved at opnå bedre arbejdspladser, styrket faglighed og en bedre dialog mellem forvaltning og tilbud.

Allerede i forårsmånederne i 2007 blev igangsat en proces med henblik på etablering af ny struktur på området for beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud for handicappede. Budget 2008 indeholder en beslutning om etablering af en ny struktur på dagområdet, hvortil der knytter sig en besparelse på 4,5 mio.kr. Etableringen af en ny struktur på dagområdet har i en periode været en del af den samme proces som på bo-området, selv om den nye struktur skulle implementeres hurtigere.

Dette notat handler alene om bo-området, selv om en række af de mål, der ønskes opnået med den ny struktur på bo-området også gælder for dagområdet.

Endelig skal det bemærkes, at strukturændringen i første omgang omhandler organisatoriske og ledelsesmæssige forhold. Der sker således ikke umiddelbart ændringer i de rammer, hvor brugeren bor, og brugeren vil også som udgangspunkt beholde det nuværende personale.

Handicapområdet

På handicapområdet er der enighed om, at den ny struktur skal etableres på baggrund af:

  1. Behov for mere robuste enheder med tættere og mere forpligtende samarbejde mellem de enkelte tilbud
  2. Behov for at styrke den nære, lokale, faglige ledelse
  3. Behov for at styrke den strategiske ledelse af området
  4. Behov for bedre dialog mellem forvaltningsledelsen, MR Handicap og de enkelte tilbud og for opfølgning i ledelsen
  5. Behov for systematisk at styrke viden og faglig ekspertise
  6. Ønske om større beredskab og fleksibilitet
  7. Behov for at forberede et kontinuerligt generationsskifte på lederposterne over de kommende år.

På den baggrund blev der i november 2007 nedsat en arbejdsgruppe bestående af forstandere og personalerepræsentanter, som skulle udarbejde forslag til en ny organisering.

Tre modeller

Arbejdsgruppen har drøftet tre modeller for strukturændringen.

En centermodel, som var direktionens udspil til det fælles seminar den 5. oktober. Her samles tilbuddene i et antal centre, der ledes af en budgetansvarlig centerchef. Hvert tilbud har en daglig leder med et vist budgetansvar inden for rammen.

En fusionsmodel, som var Anders B. Lassens udspil til seminaret. Her fusioneres tilbuddene i mindre konstruktioner end centrene, og hvert fusioneret tilbud deles op i afdelinger med afdelingsledere uden budgetansvar.

Og en netværksmodel, som var nogle forstanderes forslag til ramme for arbejdet. Her fastholdes de nuværende tilbud og de nuværende forstanderes kompetence, men forstanderne forpligtes til at indgå i tværgående netværk, som skal arbejde med økonomi, faglighed m.v. på tværs.

Der tages i det følgende udgangspunkt i centermodellen ud fra en vurdering af at den:

  • Skaber tilstrækkeligt robuste målgruppespecialiserede enheder
  • Giver mulighed for faglig udvikling og vidensopbygning
  • Skaber den nødvendige balance mellem på den ene side ønsket om mere robuste enheder og på den anden behovet for at centerlederen kan være synlig i organisationen
  • Giver mulighed for bedre ressourceudnyttelse
  • Fastholder entydig ansvarsplacering og entydig ledelsesrelation mellem centerledere og MR Handicap
  • Kan indbygge fordelene ved de to øvrige modeller.

Kriterier for etablering af de nye centre
Der har i arbejdsgruppen været en drøftelse af en række forskellige kriterier for etablering af de nye centre:

  • Målgruppe - det er væsentligt, at hvert nyt center rummer en sammensætning af tilbud, der er fagligt meningsfuld for brugere og personale. Det er denne faglige meningsfuldhed, der skal bære reformen igennem. Derfor har det været afgørende at arbejde med dette kriterium. Dernæst er der inden for den ramme taget højde for en række andre kriterier:
  • Størrelse og bæredygtighed – de nye centre skal på den ene side have en størrelse, der giver mulighed for styrkelse af faglighed og der skal på den anden side være en vis ensartethed i størrelsen på centrene på tværs af området. Samtidig er det vigtigt, at der inden for det enkelte center er ressourcer til at håndtere de udfordringer, f.eks. for så vidt angår rekruttering og budgetoverholdelse, man står overfor.
  • Geografi – de nye centre skal så vidt muligt bestå af tilbud, der ligger tæt på hinanden.

Målgruppekriteriet har således været væsentligere end de øvrige kriterier i en række tilfælde: f.eks. Solstriben, Kernehusene, Tokanten, Ringertoften, Parterren og Kuben.

På den baggrund opererer arbejdsgruppen med følgende bo-centre:

1. Center for autisme og struktur1
2. Center for autisme og struktur 2
3. Center for multihandicappede
4. Center for ældre-demens
5. Center for børn med handicap
6. Center for aflastning, projekter og midlertidigt ophold
7. Center for fysisk handicappede
8. Center for udviklingshæmmede med psykiatriske diagnoser 1
9. Center for udviklingshæmmede med psykiatriske diagnoser 2
10. Center for unge handicappede
11. Center for erhvervet hjerneskade

I overvejelserne om etablering af de nye centre indgår en mulighed for på det mellem lange sigt at knytte opgaven med drift og udvikling af bofællesskabsområdet til 3 af de nyetablerede centre ud fra geografisk nærhed. Det drejer sig om centrene for udviklingshæmmede 1 og 2 samt center for unge.

Ledelseskompetence inden for de nye centre

I hvert center ansættes en centerleder. Centerlederen vil blive ansat efter opslag, men der er forventningen at Centerlederne vil blive rekrutteret blandt den nuværende gruppe af forstandere på området. Det indgår endvidere som en del af forudsætningerne for etablering af de nye centre, at lønsummen til centerlederen skal findes inden for de tilbud, der samles i centeret.

Udover centerlederen vil de lokale ledere for hvert af botilbuddene indgå i et ledelsesteam i hvert center.

Centerlederen har sammen med ledelsesteamet ansvar for den løbende drift og udvikling af tilbuddet og for den løbende afrapportering i forhold til MR Handicap.

Centerlederen har det overordnede faglige og økonomiske ansvar, og samtidig mulighed for at uddelegere dele af dette til lederteamet eller til den enkelte botilbudsleder. Centerlederen kan f.eks. uddelegere forhold vedr. uddannelse og opkvalificering af medarbejdere m.m., til en af botilbudslederne. En af botilbudslederne kan ligeledes eksempelvis være kontakt person til VISO og andre faglige netværk. Der kan således være tale om, at centerlederen både uddelegerer et projektledelses- og et funktionsledelsesansvar.

Centerlederens kompetence

  1. Centerlederen har det overordnede ansvar for styring og strategisk udvikling af centeret og de enkelte tilbud,
  2. indgår kontrakt om drift og udvikling med MR Handicap, herunder har centerlederen det samlede ansvar for centrets rammebevilling,
  3. har personaleansvar for botilbudsledere og evt. stabsfunktion (administrativt personale, tværgående personale og socialfaglig konsulent),
  4. har ansvar for at sikre medarbejderindflydelse på forskellige niveauer inden for centeret,
  5. lægger i samarbejde med ledelsesteamet strategier for den faglige og arbejdsmiljømæssige udvikling for alle medarbejdere i centret,
  6. er ansvarlig for at sikre, at centrets tilbud overholder lovgivningskrav og leverer korrekt opfølgning på tilsynsrapporter m.v.,
  7. er ansvarlig for at styrke ledergruppens samarbejde og for ledelsesudvikling i forhold til botilbudslederne. Det sker dels individuelt i forhold til den enkelte leder (LUS-samtaler), dels som kollektive forløb, hvor ledelsesteamet udvikler sine samarbejdsformer.

Centerlederen skal endvidere sammen med andre centerledere arbejde med handicapområdets udvikling, profilering ud ad til og herunder profilere den særlige ekspertise, der udvikles på netop dette center. Centerlederen skal sammen med øvrige chefer bidrage til styrkelse af en fremadrettet politisk dagsorden på handicapområdet, forslag til budgetprocessen mv.

Botilbudslederens ansvar og opgaver

  1. Personaleledelse i tilbuddet – herunder er det botilbudslederens opgave at ansætte og afskedige personale, afholde MUS m.v.
  2. Prioritere, fordele og overholdet det udmeldte driftsbudget for tilbuddet.
  3. Faglig/pædagogisk udvikling af det tilbud, man er leder for, inden for de fælles rammer.
  4. Skal komme med et konkret udspil til bostedets udviklingsplan en gang om året. Dette medinddrages i drøftelser med det øvrige ledelsesteam og tager afsæt i centrets resultatkontrakt.
  5. Har som opgave at følge op på tilsynsrapporter m.v.
  6. Lede og koordinere de områder, der er aftalt med eller uddelegeret fra centerlederen.
  7. Samarbejde med forvaltning, socialcentre, og handicapcentre indenfor rammer aftalt med centerlederen.

Botilbudslederen har således et driftsansvar, der er fokuseret på den faglige og personalerelaterede ledelsesopgave. Herunder har botilbudslederen ansvar for udvikling af personalegruppen i det enkelte tilbud. Botilbudslederen kan fungere som centrets nøgleperson på spørgsmål som handleplaner for voldsforebyggelse, pædagogisk metode, dokumentations- og udviklingsprojekter.

Endelig indgår botilbudslederen i den samlede ledergruppe i centret, og er forpligtet til at bidrage til samarbejdet her. Ledergruppen skal som en af de første opgaver udarbejde en plan for arbejds- og kompetencefordeling og for udvikling af arbejdet i ledelsesteamet.

I samarbejde med MR Handicap skal der udvikles præcise funktionsbeskrivelser for hhv. centerleder og botilbudsleder.

Økonomi

Hvert center får en budgetramme med nøgletal, så hvert enkelt tilbud herefter får udmeldt sin egen budgetramme, som botilbudslederen har det økonomiske ansvar for. Mål- og rammekontorets udmelding af budgetrammer for et center kunne se således ud:

· Centerledelse – herunder løn og administration
· Tilbud 1
· Tilbud 2
· Tilbud 3
· Tilbud 4

Centerlederen har det samlede budgetansvar for alle rammerne i centret. Det betyder, at centerlederen skal sikre den samlede overholdelse af budgettet for hele centret. Centerlederen har endvidere ansvar for budgetopfølgning og prognoser ift. de enkelte tilbud.

Det indebærer, at centerlederen har kompetence til at flytte midler mellem rammerne. Mål- og rammekontoret skal orienteres om sådanne ændringer. Større ændringer skal godkendes af MR Handicap.

Der skal inden for centeret skabes bedre muligheder for, at personalet som led i gennemførelsen af projekter eller som led i deres individuelle faglige udvikling rokerer imellem de forskellige tilbud inden for centeret. Det kan også overvejes, om der inden for det enkelte center kan skabes grundlag for mere fleksibel udnyttelse af vikarer.

Centerlederen har ansvar for de strategiske overvejelser om sammenhæng mellem behov, mål og budget for hele centret. Botilbudslederne bidrager med erfaringer, men det er centerlederen, som har ansvaret overfor MR Handicap, og det er centerlederen som skal indstille til nødvendige prioriteringer i forlængelse af de politiske mål og den overordnede ramme.

Centrets samlede økonomi vil være summen af de økonomien i de tilbud, der indgår i centret. For at styrke det fælles ansvar for centerets samlede opgaveløsning etableres der inden for de enkelte center en pulje, som centerleder og ledelsesteam disponerer i fællesskab. Det er målet, at denne fælles pulje inden for 3 år udgør 5 % af det samlede budget. Puljen fordeles ud fra behov og indstillinger fra de enkelte tilbud. Der skal fastlægges en medindflydelse blandt medarbejdere og ledere fra de enkelte tilbud i forhold til fordeling af den fælles pulje. I En gang årligt tages stilling til om størrelsen på puljen bør reguleres.

Det vil imidlertid allerede fra etableringen af de nye centre være forventningen, at der inden for centerets økonomi er mulighed for at ansætte eller udpege medarbejdere, som vil være helt eller delvist frikøbt til at arbejde med faglige udviklingsopgaver, vidensopbygning mv.

Personale

Oprettelsen af centre har ingen direkte personalemæssige konsekvenser for medarbejderne i de tilbud, der indgår i centeret På sigt vil det dog give den enkelte bedre muligheder for at skifte funktion inden for rammerne af centret og dermed bedre udviklingsmuligheder.

Samarbejdsstrukturen – dvs. etableringen af samarbejdsudvalg inden for centret - skal afklares med de faglige organisationer på tværs af MR-områderne, så det sikres, at der er et velfungerende samarbejdssystem i de nye centre.

Samspil mellem MR handicap og de nye centre

Der skal etableres en model for indgåelse af kontrakter mellem MR Handicap og hver centerleder.

Udarbejdelse og drøftelse af udkast til kontrakt drøftes af centerlederen med ledelsesteamet. Kontrakten omfatter f.eks. resultatmål ift.

· Økonomi og kapacitet
· Sygefravær og medarbejdertrivsel
· Udvikling af kvaliteten i det pædagogiske arbejdet
· Strategi og udviklingsområder for centret

Kontrakterne skal være klar så de kan træde i kraft 1. januar 2009.

Hver måned mødes alle centerlederne med MR Handicap, hvor de fremadrettede behov, strategi m.m. drøftes og fastlægges.
Samtidig fremlægges og drøftes de enkelte centres status af de igangværende udviklingsplaner.

Derudover skal der udvikles en model for det fremtidige samarbejde mellem MR Handicap og de enkelte centre for så vidt angår udvikling af kvalitet og indhold i de tilbud, brugerne modtager. Det omfatter også opgaven med at følge op på tilsynsrapporter, klagesager mv. således at det undgås, at enkeltsager udvikler sig i en dårlig retning og at kritisable forhold ikke opdages eller følges op på.

Det skal i den forbindelse overvejes, hvordan der kan tænkes en samlet struktur eller netværk for udviklingskonsulenter og videnspersoner, der er knyttet til de enkelte centre og MR Handicap. Det vil dog kræve, at det bliver muligt at knytte faglige udviklingsressourcer til MR handicap. Det er der ikke i dag.

Visitation

Forvaltningens visitatorer foretager visitationen til enten §§ 107 eller 108. Derefter sender visitatorerne sagerne til høring i de relevante centre. I centrene vil centerlederen sammen med lederteamet foretage en vurdering af, hvilken bolig der vil være passende for borgeren. Dette indstilles til visitatorerne i centralforvaltningen, som registrerer dette. Når der kommer en ledig bolig på det pågældende tilbud, skriver visitatorerne til borgeren og meddeler dette, hvormed pladsanvisningen er tilendebragt.

Ved akutte behov, problemområder m.m., der er vanskelige at løse, mødes centerlederne med visitatorerne i forvaltningen for at afklare, hvordan og hvor disse forhold kan løses. Derefter tager centerlederen opgaverne med til botilbudslederne, hvor dette drøftes med henblik på en løsning.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2931 Loadtid: 0.146 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2931 Loadtid: 0.146 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/2931 Loadtid: 0.146 sek.
Download logo