Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LFSs bemærkninger til
Københavns kommunes budget 2006:
19.9.2005
Budgetforlig i København. Bred enighed, men rækker det?
Natten til 9. september indgik Socialdemokratiet, SF, de radikale og konservative budgetforlig i København. Det blev et forlig, der tydeligvis er indgået i et kommunalvalgsår; nogle blev skånet, en del fik - andre igen fik lidt mere af kniven.
De store ”vindere” blev som ventet skoleområdet, der blev tilgodeset med midler til en opfølgning på PISA-undersøgelsen (undervisningsmidler, tests, efteruddannelse m.v.), og ældreområdet, hvor sidste års ældreplan blev fulgt op med yderligere initiativer. Ligeledes blev der afsat ekstramidler til tilbud til børn med handicap.og modernisering af boliger til psykisk syge og voksne med handicap. Lokalcentrene fik som følge af de særlige problemer her ekstra midler.
Samlet set betyder budgetforliget afdrag på gælden med 147 mio. Fastholdelse af uændret skatte% samt 124 mio. til afdrag på ”murstensgælden (vedligeholdelse og anlæg af nyt.)
Der omprioriteres for 175 mio.
Budgetforliget er som vanligt blevet udråbt til en sejr for de fleste partier, men selv om nogle områder blev reddet hjem i sidste runde, blev der grundlæggende set intet forandret.
Langsigtede aftaler
De fire forligspartier tager – traditionen tro - forskud på den kommende valgperiode ved i denne budgetaftale at lægge nogle aftaler for fremtiden.
Først og fremmest aftales det, at den økonomiske linie, der har været lagt – og som er gældende for dette års budget – skal fortsætte. Det drejer sig om store afdrag på den økonomiske gæld gælden og fastholdelse af skatteprocenten. Den omdiskuterede omstillingspulje (2%-besparelserne som et grundprincip – nu på 10. år) fastholdes, men det er aftalt, at selve udmøntningen af ordningen skal reformeres. Der skal fortsat findes 200 mio. årligt gennem reduktioner – disse skal nu blot baseres på den nye struktur i kommunen. Parterne er enige om, at den nye fordeling skal understøtte gennemsigtigheden i udvalgenes prioriteringer i de årlige budgetlægninger.
I forbindelse med indkaldelsescirkulæret, der skal drøftes i Borgerrepræsentationen i januar 2006, skal denne nye model udarbejdes.
Desuden slås det fast, at den nye budgetmodel, der afprøves for alvor på flere områder i 2006, skal bredes ud på øvrige områder.
Der står bl.a.;" (…)styringen af institutionernes økonomiforudsættes tilrettelagt i forlængelse af indførelsen af den nye budgetmodel. (…)skal indgå en belysning af mulighederne for at gennemføre systematiske brugerundersøgelser, produktivitetsanalyser, kvalitets- og outcomemålinger på de enkelte serviceområder/institutioner…"
Man binder sig i stigende grad politisk til nøgletalsanalyser og tvivlsomme sammenligninger med andre kommuner. Efter vores opfattelse er det ofte pærer og æbler, der sammenlignes; som det f.eks. har været tilfældet på stofmisbrugsområdet - uden overvejelser over, hvorvidt midlerne burde dække de indholdsmæssigt begrundet nye arbejdsopgaver inden for samme område.
LFSs medlemsområder
OBS: Nedenstående gennemgang tager ikke højde for en række af de i forslaget varslede besparelser. Dette fordi budgetforliget dette år ikke i sig selv giver tilstrækkelig gennemsigtighed ift det samlede forslag, der afventer godkendelse i Borgerrepræsentationen 6.10.
Lige nu afventer vi økonomiforvaltningens fortolkning og efterfølgende udredningsarbejde i de øvrige forvaltninger.
Det drejer sig om en række af de besparelser, der vedrører besparelserne på integrationsområdet, en række uundgåelige merudgifter samt enkelte uafklarede punkter ift 2%besparelserne. Alt i alt en lang række besparelsesforslag, som endnu ikke fremstår helt afklarede .
Mere nyt herom følger senere.
Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen
Daginstitutioner til børn og unge
Den varslede besparelse på i alt 25,3 mio. på indførelse af vippemodel reduceres til en besparelse på 7,3 mio. på baggrund af den model, der er opnået enighed om de faglige organisationer og forvaltningen imellem.
Pengene – 18 mio årligt - afsættes ligeledes i 2007 og frem.
Hermed blev intentionerne om at anvende det samlede provenu til kvalitetsløft på området ikke indfriet. Politikerne har altså valgt at se bort fra, at der er brug for ekstra midler bl.a. til integration og nye opgaver ifm læreplaner etc.
Desuden fastholdes besparelsen på 7 mio. ved lukning af helårstomme pladser. Forslag om lukning af pladser i konkrete institutioner er pt i høring.
Forslaget om hævet forældrebetaling i hhv vuggestuer (og sandsynligvis dagpleje) samt børnehaver er fortsat gældende. Her kan der forventes DUT-midler fra staten i hhv 2006 og 2007, der kan reducere stigningerne.
Psykisk syge
Får en del af den ramme på ekstra 50 mio., der afsættes til vedligeholdelse og anlæg. Især er botilbuddene i fokus. Endelig fordeling af midlerne mellem skoler, idrætsanlæg og institutioner for psykisk syge og ældre. Pengene administreres gennem kommunens ejendomsenhed.
Desuden er afsat en ramme på 40 mio. til modernisering og erstatning af de store bocentre for handicappede og psykisk syge. Pengene udmøntes efter en større kortlægning og prioritering af kommunens samlede boligtilbud til særlige grupper. Der er aftalt en hensigtserklæring om at fortsætte denne indsats frem i budget 2007.
Handicapområdet
Der er en formuleret hensigtserklæring om, at også boligtilbud til handicappede indgår i kommunens vedligeholdelsesbestræbelser.
Desuden er afsat en ramme på 40 mio. til modernisering og erstatning af de store bocentre for handicappede og psykisk syge. Pengene udmøntes efter en større kortlægning og prioritering af kommunens samlede boligtilbud til særlige grupper. Der er aftalt en hensigtserklæring om at fortsætte denne indsats frem i budget 2007.
Der er aftalt en pladsgaranti for døgntilbud og aflastningstilbud for børn med handicap. Hertil afsættes 42 mio.
Desuden aftaltes etablering af særligt fritidstilbud ifm Skolen i Utterslev. I alt 20 pladser til unge, der ikke kan rummes rumems i de eksisterende tilbud.
Anbringelsesområdet (B&U-området)
På baggrund af stigende børnetal i kommunen afsættes 25,1 mio til anbringelser og 3,8 mio. til skoletilbud til anbragte børn og unge.
Pengene tilvejebringes delvist gennem uforbrugte midler fra 2005 på 22,8 mio.
Området afventer yderligere fortolkning.
Der afsættes 1 mio. til aktionsforskning på børn og ungeområdet mhp at forbedre det forebyggende arbejde.
Lokalcentrene
Der afsættes 21 mio. til styrkelse af lokalcentrene. Dette på baggrund af de mange forandringer i form af lovændringer, nye krav til sagsbehandlingen etc. Derudover er der afsat yderligere 2,5 mio. Udmøntning afventer den igangværende analyse. De 11 mio. følger med over i den nye Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning. De 10 går til Socialforvaltningen.
Desuden kompenseres for de besparelser, der blev vedtaget som følge af NEM-konto.
Udsatte unge
Der etableres behandlingsgaranti for stofafhængige unge samt en udvidelse af behandlingspladser til psykotiske unge og gennemførelse af Skovtours. I alt 13,5 mio. i 2006 til anlæg og drift (og 10,1 mio. i 2007).
Uddannelses- og Ungdomsforvaltning
Politikerne har endnu engang nedprioriteret institutionerne under denne forvaltning. Skolerne fik, men fritidstilbuddene fortsat udsætets for besparelser.
Forvaltningens budget har de seneste år i stigende grad været præget af intern omstilling, d.v.s. besparelse et sted i forvaltningen , for at dække huller prioritere andre steder. områder.
I budgettet er der en række besparelser på vores område. Man gentager de kendte generelle beslutninger om at undlade prisfremskrivning og fortsætte indkøbsbesparelser som langsomt, men sikkert har udhulet de øvrige driftsbudgetter ganske alvorligt.
Derudover vil man indføre flere lukkedage (3 styks) på fritidshjemmene. Det giver, ifølge forvaltningen en besparelse på 5,7 mio.kr. Besparelsen er fundet ved en forholdsmæssig beregning af personalebudgetterne - og tager ikke hensyn til, at fritidshjemmene placere lukkedage de dage, hvor børnefremmødet og derved personalebehovet er lavest. Derved kommer personalet til at løbe hurtigere resten af året - endda med et forøget gennemsnitligt børnefremmøde.
Generel besparelse på 1% af lønsummen på alle daginstitutioner og klubber. Som de eneste områder får vi derudover en grønthøsterbesparelse på i alt 4,4 mio.kr. For andet år i træk løber politikerne fra ansvaret. Salamimetoden er kendt. Man udhuler langsomt et område, uden at tage stilling til, hvad det er institutionerne skal lave mindre af. Men intet, undtagen lommeuld, kommer af intet. Fjerner man for 4 mio.kr. pædagogisk personale betyder det mindre omsorg og en fattigere hverdag for kommunens børn og unge.
Man foreslår også ekstraordinære takststigninger i fritidshjem for i alt 9 mio.kr, der hermed udnytter lovgivningens rammer for forældrebetaling optimalt. Meldingerne fr a institutionerne er tydelige. Taksterne har nu nået et niveau, hvor børnene i stigende omrang bliver meldt ud af institutioner af økonomiske årsager.
Fritidshjem og klubber under Uddannelses- og Ungdomsforvaltning lider i stadig større omfang under, at der ikke er nogen sikkerhedsnet under institutionernes budget i forbindelse med tomme pladser. På trods af at de faglige organisationer igennem flere år har krævet en model tilsvarende institutionerne under Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningens - og trods tidligere politiske beslutninger om at der skal findes en model er der endnu intet sket. Problemet vokser i omfang og der er ikke afsat midler til løsningen.
Derudover kommer de afledte effekter af besparelse på skoleområdet med reduceret antal skoledage og afkortning af frikvarteret.
Klubber
På klubområdet , - hvor et omfattende forslag til målsætning for området pt. er sendt i høring med henblik på ikrafttræden fr a 2006 og man er i fuld gang med at implementere den nye klubstruktur og dermed at kvalificere sig til og planlægge det opsøgende arbejde med de udsatte unge. Til denne nødvendige indsats prioriterede politikerne i indeværende budgetår 4,6 mio. kr. – - Nu tager de selv samme politikere et beløb, der er endnu højere end det, de bevilgede fra klubberne igen. . Man kan berettiget spørge sig selv, om det så er arbejdet med de udsatte unge, der ikke længere skal prioriteres , eller om det er det almindelige klubarbejde ; til hvilket man med reformen lige havde afsat de ressourcer til , der dengang blev vurderet som de nødvendige.
I København er taksterne på forskellige klubtyper aldersafhængige, hvilket forhindrer medlemmer, som ikke opfylder alderskriteriet, i at forblive medlem af klubben f.eks. resten af året. Dette betyder, at børn og unge ikke altid kan gå i samme klub som deres klassekammerater.
Parterne er derfor enige om, at ændre i takstbilag 2006 således at taksterne for fritids-, junior-, og ungdomsklubber samt pladser i specialfritidshjem og -klubber ikke er aldersafhængige. Med den enighed må tvangsudmeldelse af juniorklubmedlemmer ved deres 14 års fødselsdag være afskaffet til fordel for en udmeldelse ved udgangen af 6. klasse.
Sundheds- og omsorgsforvaltningen
På ældreområdet, hvor LFS har medlemmer på dagcentrene, bortfalder de varslede besparelser på i alt 3,7 mio.
Omvendt skal det frie valg også herske her fra 2006. Budgetterne baseres fra 2006 på BUM-modellen (Bestiller, udfører og modtager). BUM handler om at adskille økonomien fra opgaven. Modellen skal give private lettere adgang til løse opgaver for kommunens plejekrævende ældre borgere. BUM findes allerede i Hjemmeplejen i FAF og er på vej på døgninstitutionsområdet.
Yderligere beslutninger
Integration
Integrationsopgaven flyttes til den nye Beskæftigelses og Integrationsforvaltning. Der afsættes i den forbindelse en pulje på 8 mio. til tværgående integrationsinitiativer, der bl.a. skal finansiere en undersøgelse af integrationsprocesser.
En del af pengene – 3 mio. - skal vel at mærke finde på de øvrige udvalgs budgetter.
Arbejdsmiljø i kommunen
Der afsættes yderligere 3,5 mio til BST. Alle medarbejdere kan nu anvende den nye tværgående tjeneste i kommunen, men der er samlet set ikke givet flere ressourcer.
Indkøbsordningen
Det er aftalt, at indkøbsordningen fortsætter. 3 mio. til drift af indkøbsordningen skal findes i de berørte forvaltninger efterfølgende.
Byens demokrati
Der afsættes 10 mio. til nedsættelse af lokaludvalg. I 2006 sættes sætets de første 3 lokaludvalg i værk. Lokaludvalgene er en relativt uforpligtende måde at søge at demokratisere København og øge borgernes involvering i de politiske beslutningsprocesser – efter LFSs opfattelse er de primært et ”plaster på såret” efter bydelsforsøgene, der blev besluttet nedlagt.
Børn- og Ungetalsmand
Der iværksættes et analysearbejde mhp. at etablere en børnetalsmandsordning i kommunen. Talsmanden skal høres i alle sager af betydning for børn og unge (med inddragelse af børn og unge samt en gruppe fagfolk) og samtidig være talerør for børn og unge.
Ulla Baggesgaard
/LFS