Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Modernisering af botilbud til psykisk syge og handicappede
I forbindelse med budgetaftalen for 2006 bevilgedes Socialudvalget et engangsbeløb på 40 mio. kr. til modernisering af boliger for psykisk syge og handicappede. Socialforvaltningen har sendt de principper til høring, som moderniseringen skal gennemføres efter.
LFS, og en række andre, er blevet bedt om at aflevere høringssvar:
Til
Københavns Kommune
MR Handicap
Bernstorffsgade 17
1592 Kbh. V.
4.5.2006
Københavns Kommune, og dermed byen København, er en af Europas rigeste byer. Byen udbygges som aldrig før, og den øgede fokus på at have en ordentlig boligstandard, bør som en selvfølge, også kunne aflæses i tilbuddene til psykisk syge og handicappede.
Citat fra høringsbilaget: ”I alt er der på områderne psykisk syge og handicappede 1.080 boliger uden eget bad og toilet. Som det fremgår af nedenstående tabel svarer det til, at 3 ud af 4 boliger ikke har eget bad.”
LFS kan derfor kun være tilfreds med, at kommunen nu vil udarbejde en plan for udbygning, vedligeholdelse og renovering af botilbudene i fremtiden.
Om nye boliger skal bygges/moderniseres/renoveres efter serviceloven, er helt klart LFS grundholdning, da dette vil være en solidarisk handling overfor vore medborgere.
Vi er dog opmærksomme på, at presset for udbygning og modernisering pt. er så akut, at det lige nu og her, er nødvendigt at bruge almenboligloven som løftestang på en del af byggeriet.
Men hvis tempoet for moderniseringen fremover kun resulterer i 40 boliger om året, ja, så vil det tage ca. 30 år, at renovere de manglende 1080 umoderne boliger. Der må således efter vor opfattelse, udarbejdes en mere ambitiøs plan, som f.eks. over en 5 - årig periode, får gennemført den tiltrængte fornyelse på området.
Det er også LFS’s opfattelse, at kommunen bør gribe muligheden, for at udarbejde en mere helhedsorienteret udviklingsplan på området, der i højere grad end det foreliggende grundlag, inddrager den nyeste viden om sammenhængen mellem de fysiske rammer (bolig-, beskæftigelses- og fritidsmiljø) og de pædagogiske behandlingsmæssige rammer og tilbud.
Den tidligere fokus på den sygdomsorienterede behandling – som de større centerinstitutioner er bygget til, er jo nu ved at blive afløst af et bredere og mere pædagogisk udviklingssyn(blandt andet udmøntet i recovery tænkningen), der nødvendigvis stiller andre krav til de fysiske rammer. I dag er de fysiske rammer, specielt de store centralinstitutioner til psykisk syge, således reelt med til at forhindre, at den nødvendige omstilling af udviklingssynet, og dermed den nødvendige behandling og bistand til de psykisk syge, kan slå ordentligt igennem.
Det er derfor efter vores opfattelse nødvendigt, at moderniseringen af botilbuddene, reelt inddrager og ses i en sammenhæng med de behandlingsmæssige og pædagogiske tilbud, som der ønskes indført.
Vi skal derfor foreslå, at kommunen benytter lejligheden, til at få udarbejdet en mere sammenhængende udviklingsplan for området, med inddragelse af de forskellige aktører på området. Hensigten skulle være, at sikre at renoveringen og herved de fremtidige fysiske rammer, også tager udgangspunkt i det nye pædagogiske udviklingssyn, og indtænker såvel bolig-, beskæftigelses- og fritidsmæssige aspekter.
Det kunne foregå ved, at der etableres et udviklingsprojekt, hvor såvel fagkundskaben(forskerne - arkitekter), de ansatte medarbejdere, beboerne, og de pårørende, blev inddraget i udformningen af en sammenhængende plan for udvikling af området.
Vi skal foreslå, at den sammenhængende plan afleveres til politisk behandling inden udgangen af året.
I forhold til de konkrete principper, har vi følgende bemærkninger:
Princip 1: Som nævnt mener LFS, at moderniseringen/opførelse af erstatningsbolig, bør foregå efter serviceloven. Vi er således tilfreds med, at dette også er hovedprincippet i planen.
Princip 2. og 3: LFS kan tilslutte sig, at de nye boenheder etableres som en kombination af store, mellemstore og mindre botilbud. Vi skal dog henvise til vort forslag om at etablere et udviklingsprojekt, således at også andre fysiske aspekter end antallet af boliger i et botilbud, medinddrages i principperne.
Det er også vor opfattelse, at det bør vurderes nærmere, om 20 boliger i et botilbud, er det rigtige minimum.
Princip 4: Er det hensigtsmæssigt med et-rums boliger? – jeg tror det er ok, men måske formulering om at de fleste bør være 2-rums.
Princip 5, 6 og 7: LFS kan tilslutte sig principperne.
Med venlig hilsen
Ulla Baggesgaard
Næstformand LFS