LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2018
     
     
    2017
     
     
    2010-2016
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2018
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    LO - Landsorganisationen i Danmark
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Erna prisen 2018 uddeles til seniorforsker cand. psyk. og ph.d. Karsten Tuft.
     
     
    1,5 mill. lønmodtagere samles
     
     
    Gratis inspirationsseminar om fysiske læringsmiljøer
     
     
    Københavns kommunes økonomi 2018
     
     
    Søg midler til at gøre jeres arbejdsplads bedre
     
     
    Læringsfestival 2018 i København
     
     
    LFS-kalenderen for 2018
     
     
    Meld en regel - vær med til at kassere unødvendige registreringer og krav
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Gode råd i jobsøgningen
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    AFLYST 18.4.: Få tjek på din pension og din løn
     
     
    24.4.: Temamøde om mobning
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    11. maj 2018: LFS holder lukket på indeklemt dag
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    17.4.: TR-stormøde i Odense
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Fra 1.3.: Kursustilbud: Budgetforløb 2017 - om arbejdspladsens budget
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Tryghedspulje - ved nedkæringer m.v.
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Frederiksberg kommunes krisehjælp
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Persondataloven
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Demonstration 7. marts: For vores velfærd
    Aktivisme og Velfærdsallince-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Kommunalvalg 2017
     
    Kommunalvalg 2017: Gør det en forskel? LFS-Nyt nr. 9 (2017)
     
     
    Vi vil ikke have glasur på nedskæringerne, LFS-Nyt nr. 2 (2017)
     
     
    Kommunalvalg i København
     
     
    Kommunalvalg i dagplejen
     
     
    Kommunalvalg på Frederiksberg
     
     
    Arrangementer op til kommunalvalget
     
     
    Arkiv for tidligere kommunalvalgår
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommuneaftalen 2012
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Velfærd
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • Bestyrelser, sektioner, udvalg
  • De 3 ledersektioner i LFS
  • Lederne i LFS
  • Ledelsesstruktur pædagogisk område
 

Sidemenu

  • Arrangementer og evt. materialer fra ledernes verden
    Materialer fra lederkonference 2017: At lede op-ad
     
    FOA afholder ledertræf den 11. til 12. september 2017
     
  • Hvem er lederne i LFS
     
  • Faglig bistand for ledere og mellemledere
     
  • Lederkontaktpersoner
     
  • Lederne i LFS - organisering og tilbud
     
  • Vedtægter for ledersektionerne
     
  • FOA nyhedsbrev for ledere
     
  • Hvad mener FOA om velfærdsledelse
     
  • FOAs lederarbejde
     
  • Ledelsesstruktur pædagogisk område
     
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
0  
 

november 2004

Nye ledelsesstrukturer på det pædagogiske område

Herunder følger et oplæg samt Hovedbestyrelsens beslutninger om LFSs strategi på området fra august 2004. En række af disse beslutninger blev desuden vedtaget på Repræsentantskabsmødet i november 2004.

Indhold:

Forslag til strategi
Udviklingen i ledelsesteori og praksis/ den offentlige sektor generelt
Nye strukturer
Tendensen på landsplan
Lokale tendenser
Dagplejen
Almenområdet
Specialområdet
Styrker og trusler i udviklingen
Mulige argumenter og værn
Naturlige samarbejdspartnere for LFS
Videre diskussioner og konkretiseringer i LFS

Forslag til strategi

I LFS anerkender vi, at der ikke findes nogen standardløsninger, der som en skabelon kan lægges ned over alle områder og institutioner. Spørgsmålet om, hvornår en institution er en god institution afgøres ikke af dens størrelse, men af en række andre faktorer.

Udgangspunktet for en strategi må derfor i højere grad bl.a. være de diskussioner, vi hidtil har haft i LFS omkring styring og ledelse af tilbuddene. Vi betragter god ledelse som ”leadership”; dvs. et spørgsmål om at være henholdsvis fagligt vidende, en god personaleleder og en fagligt pædagogisk strateg, der er tæt på praksis og på den vis inddrager og sparrer med personalet i spørgsmål af væsentlig karakter, inden beslutning træffes.

Med udgangspunkt heri må det være et mål at arbejde for at fastholde professionsbaseret ledelse, altså den faglige ledelse – med mindre eventuelle enheder måtte blive så store og omfattende, at nye ”områdeledere” vil få en funktion på lige fod med forvaltningschefer.

Desuden – og som en konsekvens heraf – må initiativerne udspringe af institutionernes og områdernes forsøg på at styrke institutionerne og udviklingen af den enkelte institution.

Det betyder at LFS' strategi må hvile på følgende principper:

-Vi er kritisk åbne overfor nye tiltag og styringsmæssig omstilling, såfremt det understøtter løsning af lokalt oplevede/ definerede problemer.

-at de fremmer og understøtter den pædagogiske opgave og udvikling af den pædagogiske faglighed på institutionerne.

-at omstillinger ikke understøtter yderligere konkurrence og markedsgørelse af områderne.

-at fastholde, at ledelsen på området skal være professionsbaseret; dvs at lederne af pædagogiske arbejdspladser fortsat som minimum skal have en mellemlang videregående pædagogisk uddannelse målrettet det almene dag- eller socialpædagogiske område.

-at LFS' medlemsgrupper sikres medindflydelse og medbestemmelse i det daglige arbejde og strukturen understøtter delegation af beslutninger til den enkelte institution.

-at de styrker eller som minimum ikke forringer vilkårene for medarbejdernes ansættelse og arbejdsmiljø samt personalepolitikken.

-at omstillinger understøtter udviklingen af gode, sunde og udviklende arbejdspladser, hvor personalet kan arbejde for at skabe og udvikle gode livsvilkår for børn og brugere.

-at kommunikation og dialog lokalt og i f.t. forvaltningen bedres ved en omstilling. Bureaukratisering skal undgås.

-at en offensiv lønpolitik skal fremmes.

-at en kommunes tiltag på området fastholder/ udvikler et fællesskab mellem de lokale dagtilbud og institutioner.

-at kommunen fastholder en bred vifte af tilbud, også m.h.t. størrelse, pædagogisk profil og ledelsesmæssige relationer.

-Og afslutningsvist at processen i en omstilling sikrer organisationens forhandlingsret og alle medlemsgruppers mulighed for aktiv medindflydelse og medinddragelse. Ligeledes skal trygheden i ansættelsen sikres.

Udviklingen i ledelsesteori og praksis/ den offentlige sektor generelt

Der tales meget om ledelse i disse år. Baggrunden skal findes i moderniseringen og de stadig stigende krav til de offentlige institutioner, hvilket stiller skærpede krav til lederne om målretning af arbejdet m.v.

Generelt er der bl.a. på baggrund heraf gennem de seneste 2 årtier blevet diskuteret ledelsesteori og eksperimenteret ganske meget med ledelsesformer samt ledelsesstil. Der er ganske mange bud på god ledelse i det offentlige; spændende fra teorier, udviklet på akademisk-teoretisk baggrund til hurtige (og hurtigt skiftende) modeller, der hver for sig påberåber sig sandhedsværdi, men som muligvis kun har fat i en flig af den kompleksitet, ledelse består af.

Ser man på arbejdsgivernes interesser i projektet, har begrundelserne været ønsket om på én og samme tid overgang fra detaljestyring til målstyring, begrundet i netop den stigende kompleksitet i opgaven, og krav om bedre styring – oftest med både et økonomisk og et indholdsmæssigt incitament.

Ser man på de ledernes faglige organisationers projekt har ønsket været at styrke ledelse, medarbejderindflydelse og hensyntagen til menneskene bag arbejdskraften.

Disse begrundelser har fundet sammen i adskillelige nye ledelsesmæssige og personalepolitiske tiltag, begrundet i de moderne ledelsesteorier og modeller, der vel ofte fra en kritisk synsvinkel kan siges at være en temmelig uovervejet overførsel af virksomhedsledelse fra den private til den offentlige sektor.

Nye strukturer

I de seneste år er endnu et aspekt kommet til: nu er også strukturen på ledelsesområdet og dermed hele organiseringen af de offentlige arbejdspladser sat til debat. Det har længe været en generel tendens i sektoren, at arbejdspladser sammenlægges, så større arbejdspladser – ofte benævnt virksomheder – blev etableret.

Gennem de seneste år er også det pædagogiske område sat i spil. På landsplan eksperimenteres som aldrig før med sammenlægning af institutioner; enten blot parvis eller i større områder med fælles ledelse; fælles ledelse mellem skoler og daginstitutioner eller mellem daginstitutioner og dagpleje.

I såvel BUPL som LFS har der været en del – ofte meget institutionsbundet – modstand mod projektet. Er stort skidt, mens småt er godt? (Et spørgsmål, der vel må besvares med et ”det kommer an på!”) Det kan synes, som om mange bygger på gode erfaringer med egen institution og kultur.

I SL har det mig bekendt ikke været diskuteret voldsomt.

Tendensen på landsplan

Der eksperimenteres som aldrig før med nye strukturer. Stort set alle KL-kommuner gør sig overvejelser, og det er allerede nogle år siden, Græsted-Gilleleje iværksatte et projekt med henblik på at etablere fællesledelse.

Dette er dog skrinlagt efter at have kørt i 2 år. Nu ønskede denne kommune så at iværksætte områdeledelse, altså større driftsenheder. Dette projekt er pt erstattet af en overgangsordning, hvor det store fællesskab er erstattet af lokale fællesskaber med ansatte koordinatorer uden ledelsesansvar og forenklede kommunikationsveje.
Uformelt forlyder det, at det skete p.g.a. for megen modstand på området, og som det udtrykkes i kommunen, hvordan ledelsesformen har været ”mere et spørgsmål end et svar.”

Der er flere forskellige baggrunds-vægte i debatten.

Et forskerhold, der udførte Socialministeriets evaluering af formålsparagraffen og kvaliteten på dagtilbudsområdet konkluderede således, at det var kommunalpolitikernes (og ikke mindst forvaltningernes) ønske om strammere målstyring, der satte debatten i gang.

Devisen syntes at være: ”Vi har nu formuleret mål for dagtilbudsområdet og ønsker, de skal styres ift disse mål, og vi har givet lederne den fornødne uddannelse og søgt at knytte deres loyalitet til forvaltningen. Og vi har oven i købet sat ny løn ind som incitament. Og intet af det virker i tilstrækkeligt omfang. Spørgsmålet er, hvad gør vi så?

Svaret kan være: Vi flytter lederne ud af institutionerne og væk fra dagligdagens driftsmæssige forpligtelser. Derved frigøres de fra denne driftsmæssige tænkning, og bliver bedre i stand til at implementere målene på den enkelte institution.

Samtidig lettes oversættelsesarbejdet fra den kommunale målsætning til den enkelte institutions årsplan. Det forudsætter så, at lederen fortsat skal være pædagoguddannet, så hun rent faktisk kan etablere dette oversættelsesarbejde. Den enkelte afdelingsleder (eller hvilken benævnelse, hun end må få) skal derefter lettere kunne skabe en praksis, der hænger sammen med de overordnede pædagogiske mål og målsætninger.

Samtidig er udviklingen båret på vej af den udvikling i lederrollen, der har fundet sted på en del institutioner. Der er i dag en stadig stigende tendens til, at lederen opprioriterer synligheden ift forvaltningen og f.eks. lokalområdet så højt, at hendes rolle på institutionen i stadig stigende grad er påvirket af de stigende opgaver udenfor institutionen og det øgede fokus på lederens rolle som en den kommunale forvaltning og udøvelsen af strategisk ledelse på området.

Spørgsmålet er også, om ikke strukturreformen vil få afgørende konsekvenser for ledelsen af de pædagogiske arbejdspladser?

En anden vægt er givetvis de mange, relativt små institutioner. Det er dyrt at drive så mange mini-virksomheder, og der vil kunne hentes stordriftsfordele på at slå flere sammen ift fleksibilitetsmuligheder i personale og drift. Samtidig spares lederløn og lederuddannelse.

Dette sidste aspekt fik yderligere vind i sejlene, da KL i 2002 offentliggjorde en rapport, der angiveligt påviser stor ledermangel om mindre end 10 år i såvel den offentlige sektor som helhed som på det pædagogiske område. ”Kampen om lederne” hed rapporten, men den har vist ikke sat de helt stor rekrutterings- og fastholdelsesinitiativer i gang; snarere givet omstruktureringsplanerne yderligere et skub.

Yderligere et argument er den megen kritik, der har været af de administrative byrder, der i disse år lægges ud på den enkelte leder. Men større enheder kan der sikres mere rationelle administrative forretningsgange og opgaveløsning.

Afslutningsvis er der ingen tvivl om, at der går ”so ein müssen wir auch haben” i beslutningerne. De forsøg, der er beskrevet på kommunernes hjemmesider (nogle meget uddybet) afslører ofte ikke noget om nogen dyberegående formål eller hensigter; ofte sammenlignes blot med andre kommuner.

Ikke desto mindre dukker der jævnligt stillingsopslag op i dagbladenes annoncetillæg.

Lokale tendenser

Udviklingen i København følger ikke helt samme mønster som i resten af landet. Dette kan have mange årsager. Én er givetvis, at København kan synes næsten at have tradition for ikke at følge KLs anbefalinger. Et andet – mere praktisk – at netop storbyforholdene spiller en stor rolle. Dels er det svært at finde byggegrunde til at etablere store institutioner.

Daginstitutionerne er i forvejen decentraliseret i lokalcentrene, så etablering af områdeledelse er måske ikke så tillokkende eller skønnes så nødvendig. Dels er dagplejens størrelse i sig selv et incitament for ikke at etablere tilknytning til daginstitutionerne – dagplejeenhederne er store nok til driftsmæssigt at ”være bæredygtige.”

Vi skal dog ikke være blinde for, at nogle politikere kunne få den ide at ville hente stordriftsfordele i en ny struktur. Debatten har da også været berørt i forbindelse med KKFO'erne.

Det er dog væsentligt at tage højde for, at en række af de mindste institutioner indenfor hhv. almen- og specialområdet er særligt økonomisk pressede i forbindelse med indførsel af nye økonomistyrings-principper.

Udviklingen rummer dog nogle elementer, som er søgt beskrevet herunder. Der er stor forskel på områderne indenfor de pædagogiske arbejdspladser, hvorfor næste del af oplægget er opdelt:

Dagplejen

På dagplejeområdet er der – naturligt nok – også en usikkerhed overfor, om en ledelsesmæssig sammenlægning af dagpleje og institutioner vil betyde, at:

-den særlige dagplejepædagogik forsvinder til fordel for en mere daginstitutionsorienteret, hvis dagplejen institutionaliseres.

-dagplejen bliver i endnu stærkere grad reguleringsfaktor ift antallet af pladser i den enkelte kommune.

I 2003 havde 12 kommuner lagt dagplejen ind under kommunens øvrige dagpasningstilbud. Der er på landsplan endnu ikke systematiske erfaringer med, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at lave denne kobling, men på Bornholm, på Møn, i Holstebro og i Gørlev, der har valgt forskellige løsninger, er erfaringerne samlet op. Erfaringerne er meget blandede, kommunerne imellem, og der er også givet meget forskellige meldinger fra den enkelte dagplejer og dagplejepædagog.

I Møn kommune, hvor strukturen blev iværksat allerede for 14 år siden, peger erfaringerne dog i retning af, at det nu efter en indkøringsperiode går bedre; både m.h.t. samarbejde, udrydning af fordomme og pædagogisk samt set fra et børne- og forældreperspektiv.

I Nakskov er dagplejen etableret og ”vokset op” tilknyttet daginstitutionerne – en struktur i 1993 der blev opgivet, hvorefter dagplejen fik selvstændig status.

Den generelle tendens på landsplan er også startet i nogle af de kommuner, hvor LFS har medlemmer. Indtil nu er det dog kun Værløse, der har taget skridtet fuldt og hvor (den lille) dagpleje bliver ledet fra en daginstitution.

I København har debatten ikke været rejst endnu, og spørgsmålet er, om dagplejen i København med sin store størrelse overhovedet vil komme i fokus på denne vis.

Almenområdet

I januar 2003 afholdt LFS et ledermøde med udgangspunkt netop i ”Kampen om lederne”, hvor de to deltagende kontorchefer fra FAF og UUF direkte blev spurgt, hvorvidt der var planer om strukturændringer. Svaret var, at det var der ikke.

Ikke desto mindre offentliggjorde FAF en redegørelse om store og små inst. en uges tid senere, hvor forvaltningen konkluderede, at små institutioner er dyre og dårlige, mens store er …. Denne blev dog trukket tilbage i det politiske udvalg.

Det sidste nye i FAF er, at der er nedsat en arbejdsgruppe, der har til opgave at vurdere mulighederne for rekruttering og fastholdelse af ledere. Noget tyder trods alt på, at der er en vis erkendelse af problemet eller et kommende problem.

Efterfølgende er der – efter forsøgsparagraffen i overenskomsten – etableret forsøg 2 steder i Københavns Kommune – forsøg, der er understøttet af ønsker fra institutionerne selv. Den ene institution vil pr. 1.1.05 være så stor, at den vel med rette vil kunne karakteriseres som områdeinstitution.

Desuden har der gennem årene været en del institutionssammenlægninger og ”knopskydninger”, rundt omkring, men der er også en tendens til stigende forældreprotester mod store institutioner; i hvert fald i forbindelse med sammenlægninger.

Spørgsmålet er, om ikke ledermanglen er ved at indhente København. FAF hævder dog, at der ikke er rekrutteringsproblemer, men omvendt siger flere lokalcentre, at det ikke er så nemt længere.

Der er dog et spørgsmål, der taler mod indførsel af områdeledelse. Tilknytningen til lokalcentrene betyder, at der i forvejen er 3 ledelses-lag mellem institution og politikere. Omvendt er det jo ikke sikkert, at forvaltning og politikere mener, det er et problem.

Specialområdet

Handicap- samt psykiatriområdet

Der er en tendens til at etablere store institutioner/tilbud indenfor handicap- og psykiatriområdet i København (som er det felt, der umiddelbart udvides i disse år.) Vi har i den forbindelse stillet spørgsmålstegn ved, om Københavns Kommune er på vej tilbage til de store centralinstitutioner. Botilbud etableres f.eks. som fysisk adskilte enheder/afdelinger under fælles ledelse.

Samtidig foretages ind imellem institutionssammenlægninger. Vurderingen er her, at der måske er gået ”so ein müssen wir auch haben”.

På Frederiksberg projekteres i øjeblikket store handicapinstitutioner og tilbud til psykisk syge.

B&U-området

Her er ikke de store strukturændringer; dog er der nogle, der foregår internt. Beslutningen er i FAU, at afdelingerne skal være mindre, end tilfældet har været på en række af de traditionelle B&U-institutioner.

På denne vis nedlægges nogle spredte pladser. Der er oprettet flere interne skoler

Udvidelser sker dog også gennem etablering af interne skoler på institutioner, med deraf ændrede ledelses strukturer.

Området for stofmisbrugere, psykisk syge og hjemløse

De strukturmæssige ændringer sker ved den stadig mere synlige sammensmeltning af brugernes problemstillinger. På de gamle bocentre for psykisk syge, kan man i dag eksempelvis se en stigende tendens til et kraftigt narkotika- og alkohol misbrug. En omstilling er nødvendig og målstyringen sker via sektorplaner, omstillingsplaner etc.

Styrker og trusler i udviklingen

Der vil – som nævnt – være mange forskellige holdninger og nuancer i holdninger til spørgsmålet om nye strukturer på området. I Hovedbestyrelsen har vi valgt at foretage en vurdering af trusler og muligheder, og på baggrund af denne beslutte LFS' videre strategi.

Ofte fremførte muligheder er stordriftsfordele og muligheder for mere fleksibel planlægning samt løsning af ”det administrative problem”.
Omvendt fremhæves ofte som trusler, at den pædagogiske faglighed vil forringes, idet fokus i langt højere grad vil være økonomi og opfyldelse af fremmedbestemte målsætninger, ligesom fokus på det enkelte barn/bruger samt forældre-/brugerbestyrelsens indflydelse vil forringes, og den enkelte medarbejder kan miste sin medbestemmelse på eget arbejde.

Mulige argumenter og værn

Udover ”det gode argument” ift forvaltninger og evt. politikere, er der i overenskomsten den såkaldte normeringspligt; dvs. på dagområdet overenskomstens krav om oprettelse af leder- og souschefstillinger samt uddannelseskrav; herunder overenskomstens forsøgsparagraf, der åbner mulighed for – i enighed – at iværksætte forsøg med ledelsesstrukturer.

Alternativt kan peges på administrative fællesskaber som modsvar på en række af de problemer, omstillingerne er et svar på gennem etablering af disse fællesskaber fremmes dels løsning af den administrative opgave, så der skabes rum til den pædagogiske og personalemæssige ledelse, dels vil institutionerne i højere grad end tilfældet er nu, få fora til at etablere lokale samarbejder.

I øvrigt må argumenter og værn udformes med udgangspunkt i det enkelte områdes særegne udvikling og karakteristika.

Naturlige samarbejdspartnere for LFS

Vil naturligvis være Pædagogisk Sektor i forbundet samt BUPL, PMF og SL i København og Frederiksberg og i muligt omfang på landsplan. Dette samarbejde må finde forskellige udformninger alt efter problemets omfang og de givne forudsætninger.

Videre diskussioner og konkretiseringer i LFS

Hovedbestyrelsens strategi vil indgå som en del af debatten på Repræsentantskabsmødet 2004. Strategien omfatter alene de fælles holdninger til LFS' områder, mens de områdevise diskussioner må tages videre på områdemøder samt naturligvis i ledersektionerne.

Ulla Baggesgaard

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/173 Loadtid: 0.066 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/173 Loadtid: 0.066 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/173 Loadtid: 0.066 sek.
Download logo