LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Åbningstider omkring jul og nytår
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019 - 2020
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love og målprogram
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Ring til Pensam på søndag
     
     
    Ny fællestillidsrepræsentant på almenområdet i København
     
     
    Budgetaftale 2020 på Frederiksberg
     
     
    Socialrådgivere i dagtilbud skæres væk
     
     
    FOA: Sig farvel til velfærdsforliget
     
     
    LFS-formand: Budget 2020 er godt for børnene, men kun lille hjælp til de mest udsatte (oktober 2019)
     
     
    Budgetaftale 2020 i København (oktober 2019)
     
     
    Valg til Pensams forbrugergrupper (oktober 2019)
     
     
    Skrædder for en dag. Efterårsferie på Arbejdermuseet (oktober 2019)
     
     
    Vægkalender 2020
     
     
    Happening 18.9.: Bevar fritidshjemmene i København (september 2019)
     
     
    FOA fritidsulykkesforsikring ophører
     
     
    FOA kongres 2019 (august 2019)
     
     
    28.8.: Kære Frank holder demonstration mod nedskæringer på handicapområdet (juli 2019)
     
     
    PenSam inviterer til seniormøder (juli 2019)
     
     
    3.7.: Bekymringsbrev vedr. det sociale område i København (juli 2019)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Nyt job: To uddannede pædagoger til FritidscenterTingbjerg
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Finansloven er et plaster på en brækket ryg
     
     
    Det står klart at Socialdemokratiet ikke vil investere nok i velfærden
     
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
     
    Juletræsfest 2019
     
    Kalender
     
    Medlemsarrangement: Når koncepter spænder ben for den faglige dømmekraft
     
     
    Medlemsarrangement: Hvorfor spare, når der er råd?
     
     
    Medlemsarrangement: Ramt på identiteten
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra oplæg 27.03.19 om Working Poor v/Jakob Lykke 3F
     
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    Digital startpakke til nyvalgt TR
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    Introdag for alle AMR i LFS 18. februar 2020
     
     
    Introdag for Arbejdsmiljørepræsentanter i LFS 28. september 2020
     
     
    Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober
     
     
    Invitation: AMR-året 2019 afsluttes med et stormøde den 12. december 2019
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Temamøder for AMR 2019
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer til TR
     
    Information og materialer fra TR-møder Almenområdet
     
     
    Diverse materialer og dokumenter til TR på Almenområdet
     
     
    Information- og orientering fra TR-møder til TR på Specialområdet
     
     
    Information- og orientering til TR i skole/frit/KKFO
     
     
    Valg af fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2019)
     
     
    Valg af Fællestillidsrepræsentant for BUF 0-18 års området (2017)
     
    Information og materialer til AMR
     
    Information fra TR/AMR-møderne på specialområdet
     
     
    AMR møde 28.8.2018 - Slides
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø - oplæg
     
     
    LFS' retningslinier for transportgodtgørelse til tillidsrepræsentanter TR og AMR
     
     
    Sæt arbejdsmiljø på dagsordenen - FOAs politik og strategi frem mod 2020
     
     
    Politik og retningslinier for håndtering af vold, mobning og chikane
     
     
    Politianmeldelse i forbindelse med offererstatning, vejledning
     
     
    Arbejdsmiljø Københavns Årsrapport og Arbejdsmiljøredegørelse for 2015
     
     
    Grib ind: Godt kollegaskab uden mobning
     
     
    BAR SOSU-kampagne: Godt arbejdsmiljø
     
     
    Arbejdsskadeforsikringslov 2004
     
    Information og materialer til TRIO
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
     
    Fælles information- og orientering på tværs af områderne
     
     
    Arkiv
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Få gennemslagskraft og sammenhæng i MED-samarbejdet
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i Frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    #Hjertevelfærd - beretninger fra socialområdet i København
     
    Og jeg betaler også prisen for det
     
     
    Det er umenneskeligt
     
     
    Et niveau som dengang, det hed ‘åndssvageforsorgen’
     
     
    De utrygge beboere bliver isoleret i deres lejligheder
     
     
    Meget af det pædagogiske arbejde er reduceret til symptombehandling
     
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Om stress - til ledere
     
    Stress skal forebygges organisatorisk
     
     
    Stress i ledergruppen
     
     
    Forebyg stress med selvledelse
     
     
    Opfang og håndter stress hos den enkelte medarbejder
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Skjult kamera i københavnske dagtilbud
     
    Pressemeddelelse vedr. daginstitutioner bag facaden
     
     
    Presseomtale vedr. TV2-dokumentar ’Daginstitutioner bag facaden’
     
     
    Pressemeddelelse fra Københavns Kommune vedr. dokumentar
     
     
    Regler om skjult kamera/overvågning
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2004
  • Blad nr. 12
  • Tværfagligt samarbejde
 

Sidemenu

  • Leder: Lønnen der blev væk
     
  • Småt nyt
     
  • Tværfagligt samarbejde
     
  • Børn af problemforældre får ikke hjælp
     
  • Flerbørnsdagpleje
     
  • Børns intelligenser
     
  • Fleksjob
     
  • For få fleksjob
     
  • Rod i lønnen
     
  • Idrætssjov dag
     
  • Hjemløse
     
  • Lederklummen
     
  • Nyt fra seniorklubben
     
  • Nye bøger
     
  • Netop nu
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Tværfagligt samarbejde

Af Elisabeth Lockert Lange

Målet er den tidlige tværfaglige indsats

Fælles indsats fra daginstitutioner og lokalcenter, afklare de forskellige professioners forskellige roller, udnytte hinandens ressourcer og fastholde forældrene på deres ansvar. Det er nogle af nøglebegreberne i et projekt, som skal forbedre det tværfaglige samarbejde til gavn for indsatsen for truede børn og deres familier.

Truede børn og unge fylder meget i institutioner og skolen, og indsatsen over for dem og deres familier er ikke altid optimal. Det bekræftes af undersøgelse efter undersøgelse.

Den problemstilling har lokalcenter Sundby Nord taget til sig med et stort anlagt projekt, som ud over børnefamilieteamets hjemme-hos pædagoger, støttepædagoger, ungerådgivere, socialrådgivere og psykolog også involverer en stribe daginstitutioner fra vuggestuer til klubber, som deltager med leder og en pædagog hver, skoler og sundhedsplejersker. Projektet, hvis mål er at forbedre det tværfaglige samarbejde til gavn for de truede børn og unge på hele Amager, har fået 800. 000 kr. fra Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningens kompetenceudviklingspulje. Ud over Sundby Nord deltager også Sundby Syd direkte i projektet.

Karin Andersen er hjemme-hos pædagog i børnefamilieteamet i Sundby Nord, og hun har været med fra starten. Hun har i mange år arbejdet i både daginstitutioner og i børnefamilieteam og kender samarbejdsproblematikken fra begge sider. Hun er projektets koordinator og frikøbt 15 timer om ugen fra børnefamilieteamet. Det er hendes håb og vision at projektets erfaringer senere kan bredes ud i hele byen.

»Her i teamet begyndte idéen at tage form allerede i august sidste år. Der er mange barrierer, når vi i fællesskab skal håndtere problemerne med de truede børn og deres familier. Vi prøver så meget og forsøger så hårdt, men det lykkes ikke altid helt, som vi godt kunne tænke os det. Det er vigtigt at vi alle lynhurtigt kommer ind i problemstillingen, men vi mangler en fælles systematik og en fælles forståelse for, hvordan vi hjælper. Med et projekt som dette ville vi klarere kunne se, præcis hvad der skal til.«

Og det holder stik. For selvom projektet først er kommet fra start for alvor i maj i år, tegner en tydelig tendens sig.

»Det handler bl.a. om at få forældrene med ind med det samme, for det går let skævt, hvis de ikke er med fra starten. Det er også vigtigt at »bevare« problemet hos familien, så det er tydeligt for dem at det og børnene er deres ansvar, så de bliver medaktører i at løse problemet. De skal opleve vores indsats som en hjælp og en støtte og ikke som en trussel. Vi har så let ved at overtage, og det er vigtigt at familien er med i hele processen, så de i højere grad tænker: hvad kan jeg gøre. Frem for: I må gøre noget.«

Afklare roller
F/S Rosa, en 0-6 års institution i Sundby Nord, er en af de institutioner. F/S Rosas leder Lorraine Warnock bekræfter den erfaring at det gælder om at få alle parter inddraget fra start - og med familien i centrum.

»Jeg beder sagsbehandleren komme ud på institutionen, så begge parter og familien er med fra starten, og intet sker bag om ryggen på nogen. Og hvis vi har en sag med et barn, som skal flytte institution, tilbyder vi at tage med forældrene ud til den nye institution og fortæller, hvad vi ser. Det kan være tryghedsskabende for familien at vores iagttagelser lægges åbent frem. Der er ingen hemmelighedskræmmeri eller misforstået tavshedpligt, det bliver klart, hvad vi hver især kan forvente af hinanden, og familien hører hvad vi professionelle tænker om problemstillingen.

« I det hele taget handler det tværfaglige samarbejde meget om at afklare de professionelles roller, for ikke blot er det let at overtage ansvaret og problemet, professionerne kan nærmest gå ind i en konkurrence indbyrdes. Det undgås ved at afklare rollerne sammen med familien, så det er klart, hvem der er bedst til hvad.

»Sammen kan vi tale om, hvad vi forventer af hinanden og hvad der skal ske i perioden mellem møderne, hvem der har hvilke initiativer, og hvilke deadlines der er. Og selvfølgelig give hinanden besked om forsinkelser osv.«

Karin Andersen og Lorraine Warnock oplever at det giver forældrene en tryghed at de ved, hvad der skal ske og inden for hvilken tidsramme. Samtidig fastholdes familiens ansvar og sagsbehandlerens tovholderfunktion. Daginstitutionernes rolle er at beskrive problemet og situationen med mulige pædagogiske løsninger, og beslutninger tages af børnefamilieteamet.

Tid til at opbygge tillid
Projektets overordnede formål er »at sikre fælles systematik, metode og sprog/fælles faglig tilgang til det forebyggende arbejde med udsatte familier «, som der står i projektansøgningen. Det er bygget op med undervisning, konsultation, supervision, erfaringsudveksling, vidensdeling og ikke mindst den mellemliggende tid, hvor de nye metoder i det tværfaglige samarbejde afprøves i praksis. Der er i alt fire grupper i gang med hver 12 mennesker fordelt på 4-5 faggrupper: pædagoger, socialrådgivere, lærere, sundhedsplejersker, psykolog.

Projektet kom først for alvor fra start i maj, selvom det var programsat til at begynde efter årskiftet. Derfor har de involverede reelt ikke været i gang særlig længe, og erfaringerne er derfor ikke så konkrete endnu, men de oplever både undervisning, supervision og praksis som udbytterigt.

Hver profession har sine ressourcer og sin ekspertise, og det er vigtigt for samarbejdet om indsatsen for børnene at hver professions vinkel på problemet bliver set, hørt og taget alvorligt.

»I projektet oplever jeg at vi professionelle taler forskellige sprog, i forskellige koder, og at der er en barriere i forhold til at bruge den andens sprog. Hvor sagsbehandlere fx typisk er skriftlige, er vi pædagoger mundtlige og procesorienterede. Når vi hjælper hinanden med at »oversætte« og bruge den andens sprog styrker det begge parter. Det er også en stor fordel at få ansigter på folk, det er en del af at udvikle et fælles sprog«, siger Lorraine Warnock.

»Disse familier har det skidt, og det er vigtigt med den tidlige indsats. Der er mange ressourcer i daginstitutionerne, som hver dag ser børnene og familien og samspillet mellem dem. Det ser sagsbehandleren ikke, de har til gengæld en anden ekspertise. Det er vigtigt at se at vi kan få et supplement til vores egen faglighed, få styr på hvad de andre kan bidrage med. Man får også fokus på sin egen faglighed, når man er opmærksom på de andres. Når vi fokuserer på ressourcerne og kombinerer dem, har vi tilsammen en kæmperessource «, vurderer Karin Andersen.

»Og det handler ikke kun om forskel lige faggrupper, men om kommunikation og samarbejde. Vi ledere i projektet var på et tidspunkt sammen i en gruppe, og vores forskellige input fik jeg meget ud af. I gruppearbejdet brugte vi den viden om kommunikation og samarbejde, som vi får via undervisningen. Det er så godt med undervisning i noget så tæt på vores fag«, supplerer Lorraine Warnock.

Vi skal skynde os langsomt
Hele projektet går ud fra en systemisk tankegang, dvs en helhedstænkning og en anerkendende metode. Der er med andre ord en positiv tilgang i samarbejdet indbyrdes og i forhold til forældrene. Der fokuseres på hvad der går godt.

En god metode kan være at lade familien lytte til de professionelle, når de taler sammen med hver deres synsvinkel på problemet. Det giver forældrene mulighed for at se deres egen situation udefra, reflektere og dermed se nye muligheder. Frem for når den professionelle taler direkte til dem, og de oplever at blive afkrævet et svar.

»Det er også fint at skiftes til at være den lyttende. På den måde bevæger samtalen sig fra en diskussion til at give plads til eftertænksomhed og refleksion. Og det er godt for forældrene at høre beskrivelser og erfaringer om dem selv, som giver positive associationer. Når de møder nuancerede beskrivelser af det der virker, så har de også mulighed for at gøre noget der virker«, siger hun og tilføjer:

»Alt dette tager tid, og den tidlige indsats er vigtigt. Vi skal skynde os, men vi skal skynde os langsomt. Familien skal have tid til at vænne sig til tanken om, at vi har en mening om, hvordan de lever, og hvordan deres børn har det. Der skal være tid til at opbygge tillid til og respekt for hinanden, ellers kommer vi ingen vegne. Så vi skal lære at skynde os langsomt, snarere end bare at skynde os. Det kan synes hårdt, hvis familien har store problemer, men det er vigtigt at tingene får tid, så de bliver gjort ordentligt.«

Prøver af i praksis
Når projektet er færdigt 1. april næste år skal resultatet gerne være, at indsatsen for familierne sker tidligere og eventuelt hurtigere, at de er i centrum, og at alle faggrupper er involveret.

»Jeg tror også familierne vil opleve at vi blander os mere, og at vi stiller større krav til dem. Det er i høj grad hjælp til selvhjælp«, vurderer Lorraine Warnock.

En del-evaluering er på trapperne her allerede efter et halvt år, og de har lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt alle de involverede faggrupper i Sundby Nord og Syd i begge forvaltninger om deres vurdering af, tilfredshed med og ønsker til det tværfaglige arbejde. I skrivende stund kendes svarene ikke. Undersøgelsen skal gentages dels i slutningen af projektet (dvs marts næste år) og i slutningen af 2005.

»I starten var der udsigt til at projektet skulle slutte allerede ved årskiftet, men heldigvis fik vi gjort det tydeligt at de ekstra måneder er vigtige. Også for os er det vigtigt at vi skynder os langsomt og ikke halser noget igennem. For det hele handler meget om, hvad der sker når vi ikke er sammen i supervisionen – det er jo i mellemtiden det sker. Vi lærer en masse, når vi undervises, men i mellemrummene tænker vi og arbejder efter det vi har lært, prøver det af i praksis«, siger Karin Andersen. Lorraine Warnock uddyber:

»Første gang efter undervisningen gør vi som vi plejer. Så taler vi om det i supervisionen og får øje på at det er forkert. Anden gang gør vi det anderledes, og tredje gang lykkes det måske at arbejde på en anden måde. Og vi i daginstitutionerne skal også have tid til at tale indbyrdes om metoderne.«

En kulturrevolution
At det bliver en udfordring at få bredt erfaringerne ud til hele Amager og i næste omgang hele København, er ingen af dem i tvivl om. »Der skal en kulturrevolution til, for vi får kun alle med ved at ændre kulturen.

Det sker først og fremmest gennem gode historier fra os som er med, snarere end den nuværende småbrokkultur. Vi er 12 institutioner fra Sundby Nord som er involveret i projektet, og vi kan fortælle de gode historier og vejlede i hvordan det kan gøres, så over år vil det lykkes. Vi som har lært det vil stille krav til samarbejdet og kunne fortælle, hvordan det virker«, mener Lorraine Warnock.

Undervejs i projektet vil de udarbejde en manual for tværfagligt samarbejde og etablere et udrykningshold på tværs af faggrupperne til akutte problemer.

»Jeg kan se resultater allerede. Jeg oplever at medarbejdere er begyndt at lytte mere til hinanden og anerkende hinandens ressourcer og ekspertise. Så får man jo et helt andet samarbejde, og så rykker det. Familierne vil kunne mærke at det er et samarbejde, en hjælp og en støtte de møder, og ikke en trussel for dem«, siger Karin Andersen.

De to pædagoger pusler også med planer om en rådgivning placeret ude på en institution som et samarbejde mellem centret og institutionen. En sådan rådgivning vil være både mere tilgængelig og mere tryg for familierne.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1532 Loadtid: 0.216 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1532 Loadtid: 0.216 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1532 Loadtid: 0.216 sek.
Download logo