LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2019
  • Blad nummer 9
  • TEMA: Jeg blev overrasket over PAU
 

Sidemenu

  • Leder: Hvad afholder regeringen fra at indfri sine valgløfter
     
  • TEMA: Pædagoger/pædagogiske assistenter søges
     
  • TEMA: De pædagogiske assistenter kommer – og er ikke bare en nødløsning
     
  • TEMA: Jeg blev overrasket over PAU
     
  • Medlemsportræt: Jeg kan godt føle, at jeg svigter mit arbejde i Danmark
     
  • Fattigdom er farligt for børn
     
  • Vi har vuggestuebørn, der kommer med fyldt ble og tom mave
     
  • Bøger
     
  • Orme-pizza på skolemenuen
     
  • Pædagoger skal insistere på at skabe tillid på trods
     
  • Nej til selvstændig socialpædagoguddannelse
     
  • LFS-initiativ: #Hjertevelfærd
     
25.11.2019  |
  
 

Jeg blev overrasket over PAU

Tag folk til samtale, og spørg ind til deres kompetencer og erfaringer i stedet for at udelukke dem på forhånd, fordi de ”kun” har PAU. Det siger Thomas Seider, som blev pædagogisk assistent efter 15 år som medhjælper, og som blev overrasket over uddannelsens intensitet.

Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj

”Jeg har aldrig haft problemer med at gå i skole. Men jeg var rodløs, da jeg var helt ung og kunne ikke bestemme mig for en uddannelse. Så jeg blev pædagogmedhjælper og var helt vanvittig glad for det. Men lige pludselig var årene gået, og jeg var fyldt 30 – så jeg kunne godt se, at jeg hellere måtte se at få noget papir på det, jeg gik og lavede,” griner Thomas Seider, som derfor søgte ind på PAU og var færdig som pædagogisk assistent i 2014.

Hak i selvtilliden

Thomas Seider blev overrasket over uddannelsens indhold og over intensiteten i det år, han tilbragte på det daværende UCC.

”Der var totalt knald på rent fagligt. Vi gik i skole fra otte eller ni om morgenen til ud på eftermiddagen hver dag i et år. Det var et regulært fuldtidsstudie, og det var krævende, men også sjovt,” siger Thomas Seider, der til gengæld fik lidt af et hak i selvtilliden, da han var færdig og skulle ud og søge job.

”Jeg kom ud med et eksamensbevis med 10 og 12-taller. Men jeg havde virkelig svært ved at få arbejde. Jeg søgte i tre måneder, indtil jeg valgte at tage imod en 22-timers stilling – bare for at komme i gang.”

Vi taler samme sprog

De 22 ugentlige timer befandt sig i fritidsinstitutionen ved Guldberg Skole, som stadig er Thomas Seiders arbejdsplads – dog nu på fuld tid.

”Det varede heldigvis ikke så længe, før det blev muligt at komme op i tid, og det er en supergod arbejdsplads,” siger Thomas Seider, der møder fuld respekt fra de pædagoguddannede kolleger i dagligdagen.

”Vores forskellige uddannelsesmæssige baggrund er ikke et emne i dagligdagen. Vi arbejder helt på lige fod, og jeg oplever, at min uddannelse har klædt mig tilstrækkeligt på. Vi har et fælles fagsprog om pædagogik og børn,” siger Thomas Seider.

Den rigtige kasket

Han har alligevel valgt at søge ind på meritpædagoguddannelsen og begynder i februar 2020.

”Jeg elsker mit fag, og jeg vil gerne være endnu bedre klædt på til det. Derfor er uddannelsen vigtig for mig. Jeg kan faktisk godt forestille mig, at jeg på et tidspunkt kan finde på at gå efter at blive pædagogisk leder,” siger Thomas Seider.

Han ved af egen erfaring, at en del arbejdsgivere er betænkelige ved at ansætte pædagogiske assistenter. Hans opfordring til de pædagogiske ledere er, at de skal være mere nysgerrige.

”Lad være med at udelukke de pædagogiske assistenter på forhånd. Læs deres ansøgninger, og kald dem til samtale. Spørg ind til deres kompetencer og deres erfaringer, og spørg jer selv, hvad det er for både menneskelige og faglige kvaliteter, I ønsker jer, i stedet for bare at se på, om uddannelsen har det rigtige navn.”

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14116 Loadtid: 0.046 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14116 Loadtid: 0.046 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14116 Loadtid: 0.046 sek.
Download logo