LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2019
  • Blad nummer 9
  • Orme-pizza på skolemenuen
 

Sidemenu

  • Leder: Hvad afholder regeringen fra at indfri sine valgløfter
     
  • TEMA: Pædagoger/pædagogiske assistenter søges
     
  • TEMA: De pædagogiske assistenter kommer – og er ikke bare en nødløsning
     
  • TEMA: Jeg blev overrasket over PAU
     
  • Medlemsportræt: Jeg kan godt føle, at jeg svigter mit arbejde i Danmark
     
  • Fattigdom er farligt for børn
     
  • Vi har vuggestuebørn, der kommer med fyldt ble og tom mave
     
  • Bøger
     
  • Orme-pizza på skolemenuen
     
  • Pædagoger skal insistere på at skabe tillid på trods
     
  • Nej til selvstændig socialpædagoguddannelse
     
  • LFS-initiativ: #Hjertevelfærd
     
19.11.2019  |
  
 

Orme-pizza på skolemenuen

Magnus og Jonas er blevet eksperter i skyggebillens livscyklus. Men den konkrete viden er ikke det eneste udbytte af insekt-forløbet i hele specialklasserækken på Lundehusskolen. De små husdyr har vist sig at være gode pædagogiske redskaber.

Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj

Magnus på 11 og Jonas på 9 kan fortælle, hvordan luftfugtigheden skal være i den insektfarm, der er stillet op i en mellemgang tæt på deres klasselokaler, og de har hundrede procent styr på billernes livscyklus fra æg til puppe til larve og til sidst bille. De samarbejder rutineret, når nye æg skal sorteres fra, og når der skal laves nyt foder.

Netop samarbejdet har vist sig at være en stor pædagogisk gevinst i de seks uger, hvor hele specialklasserækken på Lundehusskolen har arbejdet med spiselige insekter.

Samarbejde træner relationer

Pædagog Lene Hempel fortæller, at der er vokset nye interessefællesskaber op blandt børn på forskellige klassetrin.

”Vi har en række elever, som er meget optagede af insekterne, og som nærmest er blevet eksperter – også i hvordan man håndterer dyrene. De kan til gengæld have udfordringer i forhold til det sociale. Og vi kan se, hvordan nogle af vores børn har nørdet igennem sammen og på den måde har skabt sig nye relationer,” fortæller Lene Hempel.

Lene Hempel har som de øvrige medarbejdere skullet udfordre sig selv i projektet.

”Vi har jo også været nødt til at smage på den insektbaserede mad, for man kan jo ikke forvente, at børnene kaster sig ud i det, hvis vi ikke går forrest,” siger Lene Hempel, der faktisk er blevet ret begejstret for friturestegte melorme.

Fra bille til bæredygtighed

Projektet har været fælles for alle klassetrin, blot med varierende sværhedsgrader. De ældste klassetrin har også lært om klima og bæredygtighed og om, hvordan insekter kan komme til at spile en rolle i fremtidens fødevareproduktion.

Annette Nielsen, som ligeledes er pædagog, synes, at forløbet matcher specialklasserækkens behov:

”De fleste af vores børn trives bedst med hands-on undervisning, hvor der er praktiske elementer og bevægelser. Det fungerer ikke, hvis de skal sidde stille alt for længe. Det har fungeret supergodt, og de fleste er på - det er kun ganske få, der er veget tilbage fra at røre ved insekterne og fra at smage. Det er tydeligt, at der er fagligt udbytte på alle klassetrin,” siger Annette Nielsen.


Specialklasserækken på Lundehusskolen startede i skoleåret 2019/2020 med 42 elever og vil fra august 2020 være oppe på 65 børn. Målgruppen er børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og specifikke indlæringsvanskeligheder, der er vurderet indenfor normalbegavelsesområdet. Børnene har typisk diagnoser indenfor autismespektret, ADHD og andre opmærksomhedsudfordringer.


Lundehusskolen har fået hjælp fra Bugging Denmark, som har leveret transportabel insektfarm, knowhow og undervisning. Bugging Denmark vil introducere spiselige insekter som fremtidens fødevare og har etableret en insektfarm i en 40 fods container på den gamle ISS-grund i Københavns Nordvestkvarter. Her produceres der fårekyllinger til spisebrug. Buggins Denmark tilbyder udover fårekyllinger også undervisning og foredrag.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14122 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14122 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/14122 Loadtid: 0.051 sek.
Download logo