LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2004
  • Blad nr. 4
  • Går efter guldet
 

Sidemenu

  • Leder: Dyre besparelser
     
  • Småt nyt
     
  • Døgntilbud
     
  • Behov for refleksion
     
  • Går efter guldet
     
  • Læring om læring
     
  • Læring i legestuen
     
  • Bud på læring
     
  • Fra ledernes verden
     
  • Nye bøger
     
  • De arbejdsløse skal høres
     
  • Læserbrev
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  
  
 

KiD-projektet

GÅR EFTER GULDET

Hvad er læring? Og hvordan udvikles børns sociale færdigheder bedst? Det er et par af de spørgsmål, som Københavns Kommune gerne vil vide mere om via de KiD-projekter, som daginstitutioner og dagplejegrupper i kommunen deltager i.

Københavns Kommune har fået støtte fra Socialministeriet til at deltage i KiD med forskellige projekter. Det største af kommunens projekter har base i Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen og retter sig mod udvikling af læring og læringsguider. I projektet deltager 12 dagtilbud, både institutioner og dagplejer. Forvaltningen har ansat en projektkoordinator, Birgitte Møller, til at holde snor i projekterne. Hendes og to dagtilbuds erfaringer kan du læse om på de følgende sider. Desuden er der tilknyttet pædagogiske konsulenter, og en projektgruppe er nedsat, hvor der også deltager en repræsentant fra hvert af de dagtilbud, der har et projekt kørende.

Projektet ligger i forlængelse af Københavns Kommunes arbejde med den pædagogiske perspektivplan, og projektets resultater skal integreres i den fortsatte udvikling af perspektivplanen.

Formålet med dette projekt er både at nå frem til en afklaring af begrebet læring, at få større viden om, hvordan personalet i dagtilbud kan støtte børns udvikling af sociale færdigheder gennem leg og andre aktiviteter, og at få beskrevet metoder til at arbejde med læring.

Til bl.a. at udarbejde guiderne har Socialministeriet tilknyttet Learning Lab Denmark, et selvstændigt forskningscenter under Danmarks Pædagogiske Universitet. Sølvguiden, som indkredser eksisterende viden om læring i dagtilbud, både fra forskere og fra daginstitutioner, er tænkt som inspiration til de konkrete projekter.

Den kan ses på Socialministeriets hjemmeside www.sm.dk. Guldguiden som kommer næste år skal formidle den nye viden om læring.

Tværkommunale projekter
Københavns Kommune har også gang i andre KiD-projekter. Nogle af dem går på tværs af kommunegrænser, fx samarbejder Sundby Nord med Helsingør om et projekt om »Udvikling af dagtilbudenes dialogiske kompetence i forhold til minoritetsforældre«. Med projektet ønsker de at udvikle metoder til at indgå i samarbejdet direkte med forældre til børn med særlige behov. Formålet er at udvikle dagtilbuddenes potentiale som ramme om demokratiske processer - med særligt henblik på inddragelse af minoritetsforældre.

Mellem Københavns Kommune og Hundested samarbejdes der om et projekt om børns deltagelse. Der indgår to daginstitutioner fra hver kommune, og formålet er at arbejde med kvalitetsudvikling i indsatsen over for børn med særlige behov. Det sker gennem at inddrage forældrene, gennem tværfagligt samarbejde og ved at styrke børnefællesskaberne.

I Kgs. Enghave er et projekt »Se hvad jeg siger« i gang. Formålet med projektet er at udvikle forskellige metoder til at bruge billeder som et middel til ligeværdig og gensidig kommunikation med forældre, der ikke taler så meget dansk og til at give børnene mulighed for at formidle deres oplevelser mellem hjem og institution. I projektet indgår der to daginstitutioner. ELL

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1352 Loadtid: 0.045 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1352 Loadtid: 0.045 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/1352 Loadtid: 0.045 sek.
Download logo