Vejledning om politianmeldelse i forbindelse med offererstatning
28.4.2016
Endelig er justitsministeriets vejledning om politianmeldelse i forbindelse med offererstatning kommet.
Der har i længere tid været usikkerhed om hvornår der skulle foretages politianmeldelse i forbindelse med offererstatning.
I København og Frederiksberg har politikken imidlertid været klar, nemlig at der skal politianmeldes når der er tale om overfald og trusler der kan medføre erstatning, samt at det er lederen der foretager anmeldelsen senest 72 timer efter hændelsen.
Denne holdning er fortsat gældende, men det er de enkelte forvaltninger der selv skal vurdere om der kan være helt særlige årsager til at der ikke skal foretages politianmeldelse, da loven åbner for at der i helt særlige situationer kan dispenseres for politianmeldelse.
Der skal være konkrete og helt særlige pædagogiske og behandlingsmæssige hensyn hvis offererstatning kan gives uden politianmeldelse. Det er blandt andet de helt særlige pædagogiske og behandlingsmæssige hensyn, som vejledningen skulle afklare.
Det gør vejledningen imidlertid ikke, men den giver dog en pejling af i hvilke særlige situationer politianmeldelser kan undgås, samt hvad der så skal være opfyldt for at få erstatning, hvis der ikke er foretaget politianmeldelse.
Vejledningen forudsætter at der er en foreligger en grundig hændelsesbeskrivelse, samt begrundelse for at der ikke er foretaget politianmeldelse. Det skal være konkret begrundet i det konkrete tilfælde og man må derfor ikke bruge generelle pædagogiske begrundelser for manglende politianmeldelse.
Hovedproblemet med vejledningen er, at politianmeldelsen skal være foretaget senest 72 timer efter hændelsen. Det vil sige, at indenfor de 72 timer skal overvejelser om politianmeldelse være foretaget og det vil jo ofte være svært at nå.
Derudover er det offerets ansvar at der foretages politianmeldelse hvis lederen ikke er til stede i 72 timer eller ikke vil foretage anmeldelsen.
Man vil derfor sagtens kunne forestille sig en alvorlig hændelse hvor lederen ikke foretager anmeldelsen og skadelidte ikke selv har mulighed eller ressourcer til at foretage anmeldelsen. Misforståelser mellem leder og offer i forhold til anmeldelse er en anden mulighed.
LFS har blandt andet derfor, hele tiden ment at det er lederen der skal anmelde og anmeldelsen skal foretages inden 72 timer, uden skelen til eventuelle pædagogiske hensyn.
Vejledningen giver, som nævnt, imidlertid nogle konkrete eksempler på hvor politianmeldelse kan undgås.
Der er derfor LFS’s opfattelse at de forskellige MED-udvalg på forvaltningsniveau skal få diskuteret vejledningen og ”oversat” den om kommunernes anmeldelsespolitik til konkrete vejledninger til arbejdsplads og ikke mindst lederne.
LFS vil ”klæde” vores MED-repræsentanter på til denne diskussion og det er vores håb og tro at vi vil kunne få nogle lokale vejledninger, der både er konkrete og samtidig friholder offeret i forhold til vurdering af hvorvidt der skal foretages politianmeldelse eller ej.
Der vil formodentlig blive tale om en løbende revurdering, da det afgørende er hvordan Erstatningsnævnet, som tager stilling til eventuel dispensation for politianmeldelser, vil fortolke vejledningen fremover.
Vejledningen kan hentes her: