LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2015
  • Blad nr. 9
  • Lederskolen: Hvad er vigtigt for, at lederen kan være rofæstet under pres?
 

Sidemenu

  • Leder: Kan pædagoger ikke kommunikere med børn?
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Nyheder
     
  • Børn skal være medskabere af den digitale fremtid
     
  • Nyt fra PLS
     
  • Årsmøder i LFS: Klassekampen 2.0, medindflydelse og relationsarbejdets styrker
     
  • Terrorisme begynder med vrede unge mænd
     
  • Boganmeldelse: Tiltrængt opgør med testtænknigen
     
  • Lederskolen: Gode ledere står fast, når stormen blæser
     
  • Lederskolen: Det kræver robusthed at holde kursen
     
  • Lederskolen: Hvad er vigtigt for, at lederen kan være rofæstet under pres?
     
  • FOA, ferie og Folkemøde
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
19.8.2015  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Lederskolen: Hvad er vigtigt for, at lederen kan være rodfæstet under pres?

Almen

Lisbet Nørlund, klyngeleder, Børnefortællingen VE3

”Nu har jeg været klyngeleder i fire år, og jeg bliver bedre og bedre til at have det strategiske blik, når jeg skal beslutte noget og handle på det. Det er rigtig vigtigt, at man lytter, men det er en balance, hvornår man skal lytte til medarbejderne eller holde fast i sine egne værdier. Når jeg tager vigtige beslutninger, hører jeg altid mit ledelsesteam og ofte mit MED-udvalg, hvor der sidder fire medarbejderrepræsentanter.

Nogle gange svarer lederne og medarbejderne i MED-udvalget forskelligt, fordi vi ser tingene forskelligt. Så bliver jeg nødt til at tage en beslutning, og det fornemmer jeg, medarbejderne har forståelse for. Så længe, de føler sig hørt, er der accept af, at jeg tager beslutningen.

Jeg tror, de hellere vil have en handlekraftig leder, end en som er usikker og ikke handler.”

”Nogle gange er jeg ude på dybt vand, hvor jeg bare må tage en beslutning og handle. Jeg øver mig i at være mere vovet og ikke altid gå med livrem og seler. Nogle gange er jeg nødt til at tage chancer og tage skraldet bagefter.”

”Hvis jeg oplever, at noget er meget forkert, tør jeg godt udfordre min leder, direktionen og politikere. Man skal som leder på mit niveau turde tage chancer og nogle beslutninger, som kan være svære. Jeg oplever, at det er blevet nemmere for mig i kraft af alder, erfaring og min lederuddannelse, som ruster mig til at udnytte mit ledelsesrum optimalt.”

”Nogle gange tager jeg også beslutninger, hvor vi i ledelsesteamet ikke er enige. Det er helt i orden ifølge tillidsdagsordenen i København med en faglig uenighed. Det kan være svært, men også nødvendigt, da jeg som øverste leder i min klynge er ansvarlig, og derfor også må lytte til mine egne værdier og normsæt. Når jeg har taget sådanne beslutninger, har jeg kun oplevet, at ledelsesteamet har anerkendt min beslutning efterfølgende.”

”Som god leder er det vigtigt at have gennemslagskraft og at være sig selv. Man skal kunne fylde jakkesættet ud, forstået sådan, at titlen som leder ikke er nok. Indholdet af handlinger og kommunikation er vigtigere. Med gennemslagskraft mener jeg, at man skal være overbevisende som leder, da man træffer mange vigtige beslutninger på andres bekostning.”

Dagpleje:

Marianne Hagen, Dagplejeleder i Tårnby Kommune

”Verden er hele tiden i forandring, så det er min opgave som leder at orientere mig mod omverden og at tilpasse institutionen til udefrakommende krav og prøve at påvirke udvikling og beslutninger. Som leder skal jeg kunne argumentere godt for sagen, også når jeg er under pres.

Ledelse sker henover tid og under pres. I sådanne situationer er det vigtigt at kende sin metier og de værdier, institutionen repræsenterer, for det er i fagligheden, at man som leder skal finde sin styrke under pres.”

Otte råd: Sådan bliver du rodfæstet under pres

- Forsvar udsatte medarbejdere eller brugere åbent, trods omfattende modstand fra eksempelvis politikere, overordnede eller andre interessegrupper.

- Stå fast på vigtige principper og holdninger over for såvel medarbejdere som politikere, overordnede og andre. Lyt til andre input, men ret kun ind, hvis deres forslag er bedre.

- Vær kompromisløs i forhold til at bevare menneskelige værdier på arbejdspladsen, såsom ærlighed og respekt for børn, forældre, borger, pårørende og medarbejdere. Bliver de overtrådt, skal det have meget tydelige konsekvenser.

- Hav indsigt i dine egne værdier, så du ved, hvilke værdier du ikke vil gå på kompromis med. Samtidig skal du kende dine egne svagheder, så du kan skabe din egen måde at kunne passe på dig selv.

- Vær modig nok til i afgørende situationer ikke at være bundet af principper på jobbet, så du kan reagere efter din bedste overbevisning. Vær villig til at sætte din egen stilling og prestige ind på en vigtig eller upopulær sag.

- Tag det ikke som et personligt nederlag, hvis du ikke får ret. Lær i stedet af det.

- Hvis du oplever, at du ikke er rodfæstet, når du kommer under pres, er det vigtigt at reagere hurtigt ved eksempelvis at få sparring, da du ellers risikerer stress ved at gå for langt tid med det alene.

- Brug coach, mentor eller en god lederkollega til at reflektere over, hvornår du skal være rodfæstet, og hvornår du skal flytte dig.

Kilder: Væksthus for Ledelse, Steen Hildebrandt og John Andersen

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10475 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10475 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/10475 Loadtid: 0.073 sek.
Download logo