Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
01-02-2008
Sagsnr.
2007-98644
Dokumentnr.
2008-64503
Centerstruktur for MR- Misbrug og Boligs område
INDSTILLING OG BESLUTNING
MR Misbrug og Bolig indstiller til direktionen, 1. at centrene implementeres som beskrevet i indstillingen og i bilag 1 og, 2. at souschef-niveauet udfases med indførelse af centerledere og, 3. at forstandere og institutionsledere i den nye centerstruktur ændrer stillingsbetegnelse til lokale ledere, og 4. at direktionen godkender en fælles evaluering af centerstrukturen efter 1 år |
PROBLEMSTILLING
Direktionen har givet MR-kontoret til opgave at komme med forslag til en centerstruktur for institutionerne på området. En struktur som danner grundlag for en mere nærværende faglig ledelse, attraktive arbejdspladser og en fortsat udvikling af faglighed og ydelser til gavn for brugerne.
De faglige organisationer og lederne skulle inddrages i opgaveløsningen, og relationen til de selvejende institutioner skulle håndteres.
LØSNING
Der har været nedsat en arbejdsgruppe bestående af MR-kontoret, institutionsledere og repræsentanter for de faglige organisationer. Arbejdet har resulteret i en række konklusioner (se bilag 1). Det er disse konklusioner MR ? Misbrug og Boligs forslag til centerdannelse bygger på.
Vi foreslår oprettelsen af 6 centre:
- Center for Misbrug
- Center for specialinstitutioner
- Center for opsøgende arbejde
- Krisecenter
- Center herberg syd
- Center herberg nord
Sammensætningen af centrene er sket ud fra hensyn til målgrupper og faglighed. Det betyder gode muligheder for udvikling af kompetencer og ydelser på tværs i centrene. Center for specialinstitutioner skiller sig ud ved at have særskilte specialer, som der hver især skal værnes om og udvikles på.
Centrene ledes af en centerledelse bestående af de involverede institutioners ledere plus en centerleder. Mål og Rammekontoret indgår årlige resultatkontrakter med centerledelsen ved centerlederen. I resultatkontrakten indgår de overordnede mål for faglighed og økonomi. Med hensyn til økonomi vil MR-kontoret udmelde rammebudgetter til centerledelsen for centret og delbudgetter til de enkelte institutioner. Den fælles ledelse og de fælles målsætninger, mener vi, er rammer som vil fremme sammenhæng i ? og differentiering af - ydelserne til gavn for brugerne. En centerledelse vil også fremme kompetenceudvikling og faglige initiativer på tværs af medarbejdergrupperne.
I ønsket om at finde realistiske og meningsfulde lokale løsninger har de seks centerledelser antaget forskelligt omfang. MR-kontorets minimumskrav er en selvstændig centerleder til hvert center. Derudover har de fleste centre også administrative medarbejdere og i et center er der yderligere specialistfunktioner knyttet til centerledelsen.
Det er MR-kontorets opfattelse, at det med minimumskonstruktionen er muligt at skabe mere nærværende og strategisk ledelse, og en yderligere styrkelse af centerledelserne vil ske over tid, når og hvis deres funktion bliver værdifuld og værdsat.
På baggrund af arbejdsgruppens arbejde, foreslår MR-kontoret følgende i forhold til ansættelsesforhold i centrene:
- At forstandere og institutionsledere fremover har stillingsbetegnelsen lokale ledere.
- At medarbejdere ? også fra de kommunale institutioner ? er ansat i institutionerne og ikke i centrene.
- At institutionerne udfaser souschef stillingerne, så det fremtidige lederlag alene består af en centerleder, lokale ledere og evt. faglige afdelingsledere.
MR-kontoret afventer i øvrigt den centrale proces for ansættelsesforholdene i centrene. Det gælder også organiseringen af ASU/LSU på centrene.
De selvejende institutioners rolle i centrene har været til diskussion. MR-kontoret er nået frem til kompromiset:
- At de selvejende institutioner fortsat indgår driftsoverenskomster med MR-kontoret, men det er de kommunale centerledere, der administrerer og følger op.
- At driftsoverenskomsterne skal genforhandles inden centerdannelsen.
- At det ud fra de kommende driftsoverenskomster fremgår, at institutionerne indgår i centerledelsen og er forpligtede på de fælles målsætninger i centret hvad angår faglighed og økonomi, hvilket ikke afviger væsentligt fra den aktuelle relation mellem kommune og selvejende institutioner.
- At de selvejende institutioner kan ? men skal ikke ? indberette i KØR.
- At medarbejdere er ansat i de selvejende institutionerne og ikke centrene.
- At centerledelsen kun kan foretage beslutninger inden for rammen af de genforhandlede driftsoverenskomster.
- At der efter aftale kan oprettes flyverkorps, der ansættes i centrene på tværs af både kommunale og selvejende institutioner.
Denne ovenfor beskrevne centerkonstruktion er fremkommet gennem dialog med interessenterne.
De faglige organisationer har deltaget i arbejdsgruppen.
Organisationerne har taget forbehold for deres dobbeltrolle som interessevaretager i relation til arbejdsgruppen og i relation til medlemmerne. Bortset fra forbeholdet står de faglige repræsentanter bag konklusionerne.
Ledere har ligeledes deltaget i arbejdsgruppen. Den samlede ledergruppe er to gang blevet præsenteret for arbejdsgruppens forslag. Ved sidste præsentation var der ? med et enkelt forbehold ? tilslutning til forslaget. Lederne understreger samtidig, at der forestår en proces med mange konkrete drøftelser og afgørelser.
De selvejende institutioner er blevet hørt gentagne gange (se bilag 2). Det er MR-kontorets opfattelse, at der er indgået de nødvendige kompromisser til det fremtidige samarbejde i centrene.
Medarbejderne i institutionerne er to gange blevet orienteret af deres ledere om status i processen. Det er MR-kontorets opfattelse, at hovedparten medarbejderne er åbne for ideen med centrene.
ØKONOMI
Det økonomiske udgangspunkt for den nye centerstruktur har været, at det skulle hvile i sig selv. Som løsning, er der i hvert af de nye centre udarbejdet lokale forslag om mindre organisationsændringer samt samling af administrative funktioner, hvor det har været muligt.
På enkelte af de nye centre har det ikke været muligt at frigøre de nødvendige ressourcer til at styrke ledelsen, hvorfor det har været nødvendigt at tilføre ekstra midler til disse centre. I alt udgør finansieringsbehovet 0,6 mill. kr. og midlerne foreslås finansieret af en pulje til institutionerne på Bevillingsområdet Stofafhængige på i alt 1,0 mill. kr. til særlige forsikringsstigninger og restmidler til huslejestigninger fra før overgangen til markedshusleje i 2007.
VIDERE PROCES
Den fælles proces indebærer en successiv implementering af centrene frem mod implementeringen 1.1.2009. For MR-misbrug og Boligs vedkommende betyder det den hurtigst mulige faglige og organisatoriske integration for minimum to af centrene (Center for misbrug og Center for opsøgende arbejde), så vidt det lader sig gøre inden for den fælles ramme.
Derudover indebærer implementeringen genforhandling af driftsoverenskomsterne med de selvejende institutioners bestyrelser og høring af de frivillige organisationer, medarbejdere / ledere og faglige organisationer.
MR- Misbrug og Bolig og arbejdsgruppen foreslår i øvrigt, at der foretages en evaluering af den nye centerstruktur et år efter implementeringen. Det er oplagt, at evalueringen sker på tværs af de 4 MR-kontorer.
BILAG
1. Arbejdsgruppens konklusioner
2. Vedr. selvejende institutioner i ny centerstruktur