MUS
Medarbejder Udviklings Samtale
Definition: Systematisk metode til en ligeværdig og fremadrettet dialog mellem den ansatte og lederen.
Formål: Medvirke til løbende udvikling af institutionen og den enkelte.
Indhold: Status og udviklingsmuligheder i forhold til opgaver og samarbejde.
Nøgleord: Fælles beslutninger og positive intentioner.
1. Samtalerne kan f.eks. give følgende fordele:
For den samlede arbejdsplads:
- At ledelse og medarbejdere afstemmer mål og fremtidige opgaver
- Effektiv, kvalificeret og fleksibel opgaveløsning
- Fastholde og rekruttere kvalificeret arbejdskraft
For lederen:
- Et øget kendskab til den enkelte medarbejder og dennes ressourcer
- At få tilbagemeldinger på sin opgave
- Et bedre grundlag for at vurdere helheden
For medarbejderen:
- Mulighed for at tale om egen udvikling
- Indflydelse på egen arbejdssituation
- At modtage ros og positiv kritik
- At uddannelsesbehov bliver tydelige
- At få talt om eventuelle problemer i en sammenhæng
- Mulighed for at udtrykke sin opfattelse af ledelsen
For både medarbejderen og lederen:
- At den indbyrdes kontakt udvides
- Fælles billede af opgaver og deres udførelse
- Mulighed for at tydeliggøre forventninger til hinanden
2. Inden institutionen indfører samtalerne:
Der skal være en fælles beslutning i samarbejdsudvalg eller tilsvarende (på personalemøde) om:
- At samtalerne indføres
- Retningslinier for samtalerne
Er der den tilstrækkelige viden til stede hos leder og medarbejdere.
Skal det være individuelle samtaler, MUS, eller gruppevise, GUS.
Fastsætte tidsforbrug til den enkelte MUS.
Aftale hyppighed og afviklingsperiode.
Beslutte skabelon for samtalen (skema).
Aftale etik omkring samtalen (fortrolighed, hvad spørges der ind til).
Fastlægge opfølgning af beslutninger, f.eks. ændringer i opgaver, uddannelsesplan.
Beslutte opbevaring af referat/udfyldt skema (reelt aflåst sted, koder på pcer).
Er der udsendt retningslinier fra forvaltningen.
Hvilke beslutninger er taget i overordnede samarbejdsudvalg.
Har I kollektiv forståelse for gevinsten ved MUS og respekt omkring samtalerne (tid, fred og ro).
KTO-forliget 99: Individuelle udviklingsplaner og uddannelsesplaner skal udarbejdes.
3. I forhold til den enkelte samtale:
- Skemaet/skabelonen udleveres sammen med indkaldelsen.
- Er der tilstrækkelig tid til egen forberedelse for begge parter.
- Lederen skal efterfølgende oplyse om, hvorfor konklusionen, opfølgningen og aktiviteter er endt, som de er.
Har I et tydeligt og kendt formål med MUS, herunder skarp adskillelse af tjenstlige samtaler, lønsamtaler og sygesamtaler.il