LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2018
     
     
    2017
     
     
    2010-2016
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2018
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    LO - Landsorganisationen i Danmark
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    4. maj - befrielsesaftenen
     
     
    Erna prisen 2018 uddeles til seniorforsker cand. psyk. og ph.d. Karsten Tuft.
     
     
    1,5 mill. lønmodtagere samles
     
     
    Gratis inspirationsseminar om fysiske læringsmiljøer
     
     
    Københavns kommunes økonomi 2018
     
     
    Søg midler til at gøre jeres arbejdsplads bedre
     
     
    Læringsfestival 2018 i København
     
     
    LFS-kalenderen for 2018
     
     
    Meld en regel - vær med til at kassere unødvendige registreringer og krav
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Gode råd i jobsøgningen
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    AFLYST 18.4.: Få tjek på din pension og din løn
     
     
    24.4.: Temamøde om mobning
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    11. maj 2018: LFS holder lukket på indeklemt dag
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    17.4.: TR-stormøde i Odense
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Fra 1.3.: Kursustilbud: Budgetforløb 2017 - om arbejdspladsens budget
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Tryghedspulje - ved nedkæringer m.v.
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Frederiksberg kommunes krisehjælp
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Persondataloven
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Demonstration 7. marts: For vores velfærd
    Aktivisme og Velfærdsallince-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Kommunalvalg 2017
     
    Kommunalvalg 2017: Gør det en forskel? LFS-Nyt nr. 9 (2017)
     
     
    Vi vil ikke have glasur på nedskæringerne, LFS-Nyt nr. 2 (2017)
     
     
    Kommunalvalg i København
     
     
    Kommunalvalg i dagplejen
     
     
    Kommunalvalg på Frederiksberg
     
     
    Arrangementer op til kommunalvalget
     
     
    Arkiv for tidligere kommunalvalgår
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommuneaftalen 2012
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Velfærd
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • Velfærd
  • Velfærdstema på tværs
  • Henrik Herløv Lund før fyraftensmødet februar 2008
 

Sidemenu

  • LFS-Nyt: Socialpolitik af bagdøren
     
  • LFS-Nyt: Vil du være kunde eller medmenneske?
     
  • Henrik Herløv Lund før fyraftensmødet februar 2008
     
  • Et opgør er nødvendigt
     
  • Ved Velfærdskonferencen den 4. september 2007
     
  • Tanker om et velfærdstema og en konferencen
     
23.3.2008  | Almen  Dagplejen  Special  
0  
 

VELFÆRDSDEBATTEN

Af Elisabeth Lockert Lange

Den offentlige sektor udhules

Hvis velfærdssamfundet nu og i fremtiden ligger dig på sinde, må du ikke ”misse” fyraftensmødet i LFS den 14. februar. Mødet vil give dig en både dybere og bredere forståelse af velfærdssamfundet anno 2008 og i årene både bagud og fremover. En forståelse for hvorfor du i stigende grad skal dokumentere dit arbejde, en forståelse for hvorfor økonomien på din arbejdsplads bliver mere og mere presset, og en forståelse for hvorfor regeringspolitikerne nu her efter folketingsvalget siger at du ikke kan få mere i løn.

Det hele hænger såmænd ganske godt sammen, privatiseringerne, de klemte offentlige institutioner som ”jager” borgerne over i private løsninger, medarbejderflugten fra det offentlige – altså set fra et nyliberalistisk udgangspunkt som regeringens. Og udviklingen er endda aldeles tilsigtet.

Det er Henrik Herløv Lund nået frem til i sin analyse af velfærdssamfundet og dets udvikling gennem de sidste 10 år.

Og det er denne analyse af velfærdssamfundets udvikling, han vil delagtiggøre dig i, hvis du møder op i LFS torsdag den 14. februar kl. 17.30 med et åbent sind og interesse for at høre, både hvilken vej det går under den nuværende regering med markedsgørelse, markedsstyring, kvalitetsreform og 2015-plan – og hvilke alternativer som er både mulige og realistiske, hvis vi vil en anden udvikling… Hæng på her og få et fingerpeg om, hvad planen går ud på fra regeringens side.

Det konkrete og umiddelbare udgangspunkt for Henrik Herløv Lunds oplæg på fyraftensmødet er hans to bøger, dels ”Nyliberalismen, velfærden og kvalitetsreformen”, dels ”Ulighed er spild”. Det er bøger som ligger i forlængelse af hans arbejde som økonom i forskellige dele af den offentlige sektor og ikke mindst hans ”fritidsarbejde”, som han kalder det, som deltager i den alternative velfærdskommission og dens skrifter. Den blev nedsat i 2004 som et modspil til regeringens velfærdskommission. Den sidste er nu nedlagt, men den alternative holder ved, dens medlemmer vurderer der stadig er brug for den – al den stund presset på velfærden fortsætter.

Henrik Herløv Lunds ærinde er velfærden og dens skæbne i Danmark. Fagbevægelsen og dens kamp for de offentligt ansatte er ikke hans udgangspunkt. Om der så er nogen modsætning er en anden sag. Om nogen ligger landets velfærd jo netop de offentligt ansatte på sinde.

Et nyliberalt projekt

Og så til regeringens plan.
”Min pointe er at regeringen arbejder hen imod en helt anden velfærdsmodel og en helt anden måde som den offentlige sektor skal fungere på. Det hænger sammen med den ideologi, som regeringen står for – nemlig nyliberalismen.” Kort fortalt står den nyliberalistiske ideologi for at tilpasse den offentlige sektor mest muligt til markedet. Dels gennem egentlig markedsgørelse, altså gennem at flytte offentlige aktiviteter over i privat regi. Dels ved en øget markedsstyring, sådan at der hvor opgaven ikke markedsgøres underlægges den i stedet styringsformer, som ”smager” af marked, fx brugertilfredshedsundersøgelser og mål- og resultatstyring, paralleller til private virksomheders funktionsmåder.

”Det er vigtigt at holde fast i at det nyliberale projekt – og det er et projekt – også indbefatter en forandring for velfærdsarbejdet og for velfærdsarbejderne. Og det gør det, fordi regeringens nyliberale tilgang grundlæggende er præget af en fundamental mistillid til de ansatte i den offentlige sektor. Regeringen ser tydeligvis de offentligt ansatte som nogen, der er optaget af at mele deres egen kage. Derfor handler det for regeringen om at styre og kontrollere de offentligt ansatte. Denne grundlæggende mistillid til de offentligt ansattes motiver har ført til en stram styring af sektoren med øget kontrol, bl.a. gennem krav om dokumentation og evalueringer. Det sker ikke primært af hensyn til effektopgørelsen, som det begrundes med, men især som en kontrol af de offentligt ansatte.” Dette projekt har været i gang i en årrække, vurderer Henrik Herløv Lund. Det var faktisk Nyrup-regeringen, som for alvor satte udviklingen i gang med den såkaldte moderniseringspolitik, og ligeså med privatisering og udlicitering. Men der er en forskel, mener han.

”For socialdemokraterne var dette neutrale instrumenter, som kunne bruges til at sparke liv i stive institutioner og til at effektivisere. De stillede ikke grundlæggende spørgsmål ved sektorens kerneopgaver, det var hjælpefunktioner man privatiserede. Den nuværende regering går langt videre. Den har intensiveret og udbygget processen, og den tænker også kerneopgaverne ind.”

Pres på kvalitet

Den samme forskel gør sig også gældende på det skattepolitiske område, vurderer Henrik Herløv Lund.
”Socialdemokraterne var også nyliberalistisk inspireret i deres fordelingspolitik. Men den nuværende VK-regering har gjort skattepolitikken med skattestop og skattelettelser til en murbrækker over for det offentlige område. Skattestoppet udhuler grundlaget for velfærden, og det gennemtvinger hen ad vejen en omfordeling mellem den offentlige og den private sektor.”
Han uddyber:

”Under Nyrup-regeringen fik det offentlige forbrug lov til at stige mere end dobbelt så meget som under VK-regeringen – og for det private forbrug er det lige omvendt. Og når regeringen udhuler finansieringen, og det har regeringens udgiftsloft tjent til at gøre, så har det negative konsekvenser for den offentlige velfærd.

For generelt tildeles kommunerne ikke midler nok til at de kan følge med udviklingen, og samtidig er der faldende beskæftigelse i den offentlige sektor. Altså sker der en dobbelt udhuling.”

Denne udvikling kan naturligvis ikke fortsætte uden at sætte pres på kvaliteten af den service, der ydes og pres på de ansatte. Ganske som vi allerede har set det og ser det. På daginstitutionerne, på specialinstitutionerne, på ældreområdet, på sygehuse, på folkeskolen. Udgiften pr. bruger er gået ned, og der er en faldende mængde tid til rådighed til hver enkelt bruger. På den måde havner den offentlige sektor i en klemme.

Der er mindre at gøre godt med, og kommunerne bliver styret stramt.
”Kommunerne oplever et stigende pres i forhold til borgernes forventninger, de kan ikke møde dem. Borgerne forventer jo at den offentlige sektor følger den velstandsstigning, som resten af samfundet oplever – og hvorfor skulle det også være anderledes?”, spørger Henrik Herløv Lund og fortsætter: ”Dette er en farlig cocktail, et farligt krydspres. Kommunerne kan ikke leve op kvalitetskravene, og borgerne har nu fået pengene til at gå andre steder hen for at få de ydelser. Ja i hvert fald de velhavende. Og det er just planen, helt tilsigtet og fuldt overlagt.”

2015-plan

Og hvor fører det os så hen?
Fremtidsperspektiverne træder frem med stor tydelighed i regeringens 2015-plan, en plan som indeholder regeringens økonomiske rammer for den offentlige sektor frem til 2015. Det er ikke munter læsning for hverken offentligt ansatte eller andre borgere i dette land.

Der skal nemlig gives (endnu) færre ressourcer til den offentlige sektor. For øjeblikket får det offentlige forbrug kun lov til at stige med 1,3 pct. om året, svarende til en stigning på 5-5 1/2 milliarder, og det er i sig selv stort set umuligt for kommunerne at overholde med de opgaver de har. Der er reelt brug for en stigning på 6-7 milliarder om året for at kunne følge med velfærdsudviklingen i samfundet i øvrigt.

Og det bliver værre endnu. For fra 2009 skal denne lave stigning endog halveres. Det bliver en katastrofe, vurderer Henrik Herløv Lund. Brugerne, som der især på ældreområdet kommer flere af, vil opleve at standarden falder drastisk.
Derudover indeholder den en plan for den offentlige beskæftigelse.
Som kun må stige med 10.000 mennesker frem til 2015, mens der kalkuleres med 30.- 40.000 flere beskæftigede i den private sektor.

”Men der er brug for flere hænder i den offentlige sektor.
Hvis man regner på det, skal der op mod 30.000 flere ansatte til, hvis man vil have bedre service og bedre kvalitet. Denne plan er med andre ord opskriften på en fortsat udsultning af den offentlige sektor.”

Kvalitetsreform

Regeringens anden plan er den meget omtalte kvalitetsreform.
Mens 2015-planen sætter de økonomiske rammer, indeholder kvalitetsreformen styringsmodellen for den offentlige sektor.
Det handler dels om markedsgørelse, altså egentlige udliciteringer, dels om markedsstyring, altså styring gennem kontrol, dokumentation for arbejde osv. Når man ikke vælger markedsgørelsen i ét hug, skyldes det, efter Henrik Herløv Lunds mening, en fornemmelse for hvad der politisk er realistisk. For det er markedsgørelsen, der er det endelige mål.

”Det er et nyliberalt projekt de er ude i, men som et gradvist forandringsprojekt, ikke over-night. Og desuden forudsætter den fuldstændige markedsgørelse en hel del forberedelse, og denne skabes af markedstyringen med dens evalueringer, dokumentationskrav, standardiseringer etc. Kvalitetsreformen vil give endnu et nøk opad af samme spor: kontrol, evalueringer, brugertilfredshedsundersøgelser etc. Det hele sættes i system – og endnu er det i det offentlige system.” Han ser også flere udliciteringer forude, bl.a. er Dong og DSB på vej.

”Den offentlige sektor presses altså på ressourcerne samtidig med at velfærdsarbejdet er under en stigende styrings- og kontrolpres. Det handler i virkeligheden om en stigende bureaukratisering.

Og når de ansatte både skal være bureaukrater og passe deres kerneopgaver, så stiger tidspresset yderligere.” Bl.a. derfor flygter de ansatte ud af det offentlige, som man med mellemrum kan høre i medierne. Det kommer slet ikke bag på regeringen, vurderer Henrik Herløv Lund. Regeringen har kalkuleret med at det bliver sværere og sværere at rekruttere nye medarbejdere til det offentlige. Og da der ikke kan eller skal ansættes nye, skal de tilbageværende selv fylde gabet. Presset vokser – utilfredsheden hos borgerne vokser – det er skruen uden ende. ”De udmeldinger vi ser om lønpolitik viser også en tydelig prioritering. Mens der blev givet skattelettelser før valget, så er der nu efter valget ikke råd til lønstigninger til de offentligt ansatte. Det vil sige at skattelettelser er vigtigere end offentlig service efter regeringens opfattelse.” Det er endnu en udhuling indefra, når de ansatte ikke får en ordentlig løn. Og som sagt passer det alt sammen fint sammen. Og det passer fint med regeringens politik, konstaterer Henrik Herløv Lund. ”Målet er at man på sigt skal købe ydelserne i den private sektor i stedet, og dette er en måde at motivere borgerne til at gøre det. Det er ikke opmuntrende.”

Gode alternativer

Men der er fuldt realistiske alternativer, hvis man vil… Henrik Herløv Lund tager fat på regeringens mantra: vi har ikke råd og vi ikke har hænder.
Ingen af delene er rigtige, har han og den alternative velfærdskommission analyseret sig frem til.
I forhold til pengene. Staten har et komfortabelt overskud, et samfundsmæssigt råderum. Det kunne disponeres til offentlig velfærd. I forhold til hænderne. Der findes stadig 750.000 borgere uden for arbejdsmarkedet, inklusive de uofficielle ledige, bl.a. aktiverede, revalidender etc.

”Hvis beskæftigelsen øges, øger vi også det økonomiske råderum.
Og velstanden stiger jo støt. Skal denne stigning i velstanden kun bruges til at købe flere varer for eller til også at øge servicen i den offentlige sektor? På sigt skal der prioriteres om det private forbrug skal stige 200 pct. eller ”kun” 180 pct. Så ja der er råd”, præciserer han og fortsætter: ”I forhold til hænderne mener vi i den alternative velfærdskommission at der stadig findes en arbejdskraftreserve, hvor nogle ganske vist er nærmere arbejdsmarkedet end andre.

Man kan få en større arbejdsstyrke gennem at blive bedre til at fjerne barriererne. Det gælder især gennem uddannelse, ikke mindst sproglig uddannelse, da mange uden for arbejdsmarkedet er indvandrere og så gennem arbejdstræning. Det vil også øge beskæftigelsen, hvis man formår at fastholde den nuværende arbejdskraft, gennem et bedre arbejdsmiljø, seniorstillinger osv. Også en anden efterlønsordning uden fuld modregning for arbejde vil betyde noget.” Henrik Herløv Lund anslår at der ligger ca. 30.-50.000 ekstra medarbejdere gemt i bedre fastholdelse og fleksible tilbagetrækning. En indsats over for det stigende sygefravær er også vigtigt, mere fokus på genoptræning og en aktiv indsats for at få syge tilbage på arbejdsmarkedet er vigtige tiltag.

Og så kan det også blive nødvendigt at få tilført arbejdskraft udefra – på sigt, vurderer den alternative velfærdskommission. ”For at fremme den udvikling skal Danmark ophøre med sin indvandrerfjendske holdning, som kun bremser integrationen. Vi tror at det bliver nødvendigt med 100.-150.000. flere medarbejdere. Og det vil skabe et endnu større råderum for øget offentligt velfærd.”

Tillid

Et alternativ til den stigende markedsstyring af de offentligt ansatte har den alternative velfærdskommission også kigget på. Svaret er måske ikke så overraskende at bringe tilliden til de offentligt ansatte tilbage.

”Det er vigtigt at styrke de offentligt ansattes faglige og professionelle råderum, for det er netop fagligheden og professionalismen, der tilsidesættes med kontrol og styring og mistillid. Tilliden til deres faglighed skal tilbage. Vi ser gerne markedsgørelsen bremset og rullet tilbage. Vi tror mange kommuner ville droppe udliciteringer, hvis de kunne vælge, for det koster en masse ressourcer. Vi ser kommuner, som stifter egne private selskaber for at leve op til krav om udlicitering og for at slippe for den, fordi de ikke oplever en reel effektivisering men en forringet kvalitet. I hvert fald inden for kerneopgaverne.” Vi hører konstant regeringen sige at lønkravene ved overenskomst 08 er en trussel mod velfærden. Det kan Henrik Herløv Lund ikke se.

”Den reelle trussel er manglen på hænder. Det er svært at rekruttere til især ældreområdet og sundhedssektoren. Og den lave løn er en del af den trussel, fordi det gør rekrutteringen sværere. Økonomer har længe peget på at økonomien burde være strammet, og ja skattelettelserne skulle have været afblæst. Men nu er vi i en økonomisk overgangsfase, på vej ned i gear, fordi stigningen i forbruget drevet af friværdi etc. nu er stoppet. Alt tyder på en opbremsning, og det får afsmittende virkning her i landet. Så det er ikke nu, man skal stramme og tale om at lønnen ikke må stige. Det vil tværtimod gøre ondt værre.” Den vanskelige rekruttering på velfærdsområdet er bekymrende. Derfor skal der skabes mere attraktive arbejdspladser, peger den alternative velfærdskommission på. Og det handler ikke kun om løn, men også om trivsel og arbejdsmiljø. Flere ressourcer, mindre kontrol, mere tillid.

Hænger du stadig på? Så har du sikkert tænkt en masse spørgsmål undervejs. Dem kan du få svar på på fyraftensmødet den 14. februar.

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3088 Loadtid: 0.077 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3088 Loadtid: 0.077 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/3088 Loadtid: 0.077 sek.
Download logo