Ny vejledning:
Sygdom med COVID-19 kan nu anerkendes som arbejdsskade
Arbejdstilsynet har udstedt en vejledning om reglerne for arbejdsskadeerstatning til ansatte, der er blevet smittet med coronavirus (COVID-19) på deres arbejde. Det fremgår bl.a. af vejledningen, at sygdom med COVID-19 kan anerkendes som en arbejdsskade, hvis sygdommen skyldes arbejdet, og at nogle typer af arbejde i sig selv vil indebære en stærk formodning for, at den ansatte er blevet udsat for smitte på arbejdet.
Derudover beskriver vejledningen de kriterier, som myndighederne skal lægge vægt på i vurderingen. Det fremgår også, at myndighederne skal hastebehandle sager, hvor sygdomsramte er blevet alvorligt syg.
Endelig indeholder vejledningen information om anmeldepligt, muligheder for erstatning samt anke.
Læs også:
https://at.dk/regler/at-vejledninger/vurdering-arbejdsskadesager-covid-19/
Anmeldeprocedure:
Det er fortsat arbejdsgiverne, der skal anmelde ulykkessager og læger, der skal anmelde erhvervssygdomme. Hvis du oplever problemer med at få anmeldt arbejdsskaden, skal du kontakte LFS, så vil vi hjælpe dig med at få sygdommen anmeldt.
I forbindelse med anmeldelsen er det relevant:
- at beskrive symptomer og symptomdebut samt om der er foretaget positiv test for sygdom. Er det sidste ikke tilfældet kan det undersøges om medlemmet kan blive testet for antistoffer.
- at få forklaret, hvordan du er blevet smittet eller hvorfor det er sandsynligt, at det er sket på arbejdet. Det er vigtigt at få forklaret hvilken erhvervsmæssig udsættelse du har haft. Fokus skal være på kontakten til andre borgere eller kollegaer. Det skal fremgå, hvis borgerne eller kollegaerne kendt smittet med COVID-19. Hvis ikke man ved hvorfra smitten er kommet, skal omfanget af borgerkontakten beskrives, herunder om nogen har haft symptomer, om du har været i kontakt med blod, væv, vævsvæske ”eller andet biologisk materiale” f.eks. om de er blevet hostet på, har lavet personlig hygiejne/skiftet ble, har holdt i hånden, tørret næse mv.