LFS´ hovedbestyrelse vedtog i 2000, efter grundige debatter med tillidsrepræsentanterne, nedenstående tekst om tillidsrepræsentantens rolle.
Nogle elementer er ikke længere aktuelle, bl.a. nævnes Arbejdspladsmappen og Arbejdspladsnyt i teksten; begge dele er nedlagt og erstattet af denne hjemmeside samt af øvrige informationskilder. Grundlæggende "holder" det meste af teksten dog stadig.
LFS' forventninger til TR
juli 2000
1. Indledning
Dette materiale vil af nogle TRer opleves som noget af en mundfuld: Side efter side med forventninger. Det er derfor vigtigt, at understrege:
a.
Alle TR kan leve op til nogle af forventningerne, men samtlige forventninger kan kun stilles til de TR, der er færdige med grunduddannelsen.
b.
Det er en hjælp til at udfylde rollen som TR, at forventningerne er klare og kendte. Først da ved den enkelte TR, hvad hun mangler for at kunne leve op til forventningerne, og der kan stilles konkrete krav til LFS om at udfylde hullerne.
c.
At være TR er meget andet end barske krav og forventninger. Dette er vigtigt at huske, selvom der ikke her er lavet en beskrivelse af de mange positive sider ved at være TR for eksempel at være med til at løfte fællesskabet, have indflydelse og få inspiration til personlig udvikling.
Vi har i pjecen brugt forkortelsen TR (= tillidsrepræsentant).
De beskrevne forventninger til TR er politisk besluttet i LFSs hovedbestyrelse marts 2000. Inden da har der været mulighed for debat blandt TR og på den enkelte arbejdsplads.
Udover de generelle forventninger fra LFS, er det vigtigt at have afklaret, hvilke forventninger I lokalt på jeres arbejdsplads stiller til jeres TR og omvendt.
Vi vil opfordre jer til, at tage følgende problemstillinger med i debatten, de sidste 2 dog kun, hvis de er relevante for jer:
Hvordan opnår I - på trods af den pressede hverdag - en anerkendelse af TRs kompetence og en fælles bevidsthed om, hvad der er TRs nødvendige opgaver.
Hvordan skaffes tiden til TRs arbejde. Ikke alene tiden til at gå til møder og deltage i kurser, men accepten af, at TR af og til trækker sig ud af det daglige arbejde for at studere og forberede sig.
Fordi TR i forvejen ofte er involveret i mange eksterne og interne møder, kan det betyde at det er TR, der står bagest i køen til deltagelse i for eksempel pædagogiske kurser og udviklingsprojekter. Hvordan undgår I, at TR oplever at sakke bagud fra kollegaerne i den pædagogiskfaglige udvikling.
Det er vanskeligt at være TR på en stor og/eller geografisk spredt institution. Det kan for eksempel være en institution med flere afdelinger ogleller et udflyttersted eller inden for dagplejen, hvor TR repræsenterer at stort antal kollegaer, der befinder sig i hvert sit hjem. Hvordan opnås den nødvendige information og kommunikation mellem TR og kollegaerne.
Hvordan sikres den nødvendige dialog og forretningsgang, hvis TR skal repræsentere flere grupper, der nogle gange har modsatrettede interesser.
Generelle afgrænsninger:
TR skal ikke inddrages, hvis den enkelte kollega på institutionen ikke ønsker TRs involvering i sin egen konkrete personsag.
TR bør sige fra, når hun er inhabil f.eks. så personligt involveret i en samarbejdssag/en klage over en kollega, at TR ikke er i stand til at agere formelt. Sagen overdrages til f.eks. suppleanten eller fællestillidsrepræsentanten.
Sagen skal overdrages til LFS:
- Når kollegaens stilling/økonomi kan risikere at stå på spil.
- Når TR ikke kan komme videre lokalt.
Udgangspunktet er, at TR dækker det til institutionen knyttede personale, der er medlem af LFS. Men bemærk:
Dog ikke lederen i de konkrete situationer, hvor denne handler på arbejdsgiverens vegne, f.eks. når der gennemføres en tjenstlig samtale med en medarbejder.
Dog ikke LFS-grupper, der har deres egen TR f.eks. støttepædagoger på daginstitutioner.
Dog også medlemmer af andre organisationer, hvor det indgår i særskilt aftale, at de dækkes af en TR fra LFS-gruppen.
TR dækker også pædagogstuderende og PGU-elever i den periode, hvor de er i lønnet praktik på institutionen. (PGU står for Pædagogisk GrundUddannelse).
Kompetence:
TR har kompetencen til at repræsentere kollegaerne (de øvrige LFS-medlemmer) på TR-møder og i øvrige organer, hvor hun indirekte eller direkte er valgt som personalerepræsentant.
Principper:
Den enkelte institution har den fulde ret til at forhandle egne forhold over for forvaltningen og internt på institutionen, når nedenstående forudsætninger og undtagelser overholdes.
Hermed udgør leder og tillidsrepræsentant et lokalt forhandlingsteam.
Råd, vejledning og forhandlingshjælp ydes af LFS.
Undtagelser:
- Hvor emnet involverer eller kan få konsekvenser for andre institutioner, der ikke deltager i forhandlingerne.
- Forringelser af nuværende grundvilkår, lovgivning og kollektive aftaler (for eksempel overenskomster, normeringsaftaler, m2-krav, gruppestørrelser, dagpengelov m.v.)
- Aftaler om nye ansættelsesområder.
Forudsætninger:
- Godkendelse på personalemøde, SU-møde eller som minimum hos tillidsrepræsentanten.
- Alle egentlige aftaler indsendes til LFS. Primært de, der er indgået med forvaltningen, men vær opmærksom på, at også nogle aftaler indgået internt på institutionen skal til LFS for eksempel godkendelse af lokalaftale, der dispenserer for døgnarbejdstidsreglerne.
Det forventes ikke af TR:
- at hun skal agere "forsvarsadvokat" for en eller flere parter i en sag.
- at hun skal lægge øre til en masse klager, som kollegaen ikke ønsker at indgå i en udvikling omkring.
Det er et mål for LFS, at vores information, kurser og møder er af en kvalitet, så vi kan forvente, at TR kan/sættes i stand til:
At varetage kollegaernes interesser overfor arbejdsgiveren, dels overfor forvaltningen, dels overfor institutionens leder/forstander i de situationer, hvor der ageres på arbejdsgiverens vegne.
At bygge bro mellem institutionens ledelse og medarbejdere og at blive et vigtig led i arbejdet med at udvikle Den Gode Arbejdsplads.
At tage ansvaret for at være bindeled mellem LFS og medlemmerne:
- At vide hvordan arbejdspladsmappen kan bruges.
- At ajourføre arbejdspladsmappen.
- At der på institutionen er et velfungerende informationssystem, der sikrer at alle relevante kollegaer informeres om indholdet i Arbejdsplads-nyt.
- At give brugbare tilbagemeldinger om alle relevante ting fra TR-møderne til institutionen.
- At viderebringe alle relevante ting fra institutionen til TR-møderne.
At tage medansvar for at inspirere til og igangsætte:
- Udviklingen af egen institution til gavn for ansatte og brugere, herunder styrkelse af personalesamarbejde og udvikling af personalepolitik.
- Et nært samarbejde med institutionens øvrige tillidsvalgte (SR, SU med flere).
- Aktiv udredning/løsning af en konflikt.
- At være grænsevogter, så aftaler og lovgivning overholdes.
- At tage initiativ til rådgivning, hjælp og handling.
- hvis en enkelte kollega har problemer i relation til arbejdet.
- hvis en gruppe af kollegaer har problemer i relation til arbejdet.
- hvis den samlede institution har problemer i relation til arbejdet.
Afgrænsningen af denne type forventninger er beskrevet i afsnit 1 i arbejdspladsmappe 1 (arbejdspladsmapperne er nedlagt, red.) og vil med tiden blive uddybet i de relevante afsnit.
At være i dialog med sine kollegaer og repræsentere dem:
- i ansættelsesudvalg
- i brugerbestyrelse (se nærmere i afsnit 4 side 11)
- på TR-møder
- i forhandlinger om lokale forhold, herunder i SU
At være afklaret på de gensidige forventninger mellem sig selv og kollegagruppen.
At engagere sig nysgerrigt, kritisk og konstruktivt i:
- at udvikle LFS TR-arbejde, herunder TR-møderne.
- at udvikle LFS generelt, herunder sikre medlemsskab af fagforeningen.
- at undersøge, forstå og handle i forhold til de politiske sammenhænge, som institutionen er en del af. Herunder social-/institutionspolitikken.
- at kende betydningen af solidaritet med andre og handle på baggrund af solidariske værdier.
Som det fremgår af forventningerne på denne og forrige side skal TR følge med i den løbende information og deltage i de TR-møder, der indkaldes til. Desuden forventes det, at TR tager grunduddannelsen.
De forventninger, der er beskrevet på de tidligere sider, kræver en TR, hvis personlige profil er kendetegnet ved:
- Er vellidt og synlig på arbejdspladsen.
- Er åben og tillidsfuld.
- Har humor, fantasi og optimisme.
- Har et demokratisk sindelag.
- Udviser interesse for udviklingen i samfundet og har politisk tæft.
Med den sidste prik menes, at TR har et værdigrundlag, der bygger på solidaritet og socialt engagement, og en forståelse for, at arbejdspladsen ikke er en øde ø, men fungerer i en sammenhæng med den omkringliggende verden.
Derfor kan TRen forholde sig aktivt til nære, sociale og samlende relationer, herunder faglige og samfundsmæssige forhold.
Og TRen kan formidle og samarbejde med både kollegaer og arbejdsgiver.
Og TRen er engageret, visionær, nysgerrig og modig.
Overordnet TR-rolle og egenskaber
De forventninger, der er beskrevet på de tidligere sider er LFSs mål for de kommende 2 år - det vil sige inden 1.4.2002.
Derudover arbejder LFS for et mere langsigtet mål - en vision, der både indeholder de tidligere beskrevne forventninger og følgende:
TR skal både være bærer af LFSs aftaler og forhandlingsresultater og selv kunne og ville handle og forhandle. Det er derfor nødvendigt, at TRen har disse personlige kvalifikationer, der samlet set skal indeholde samspillet mellem at forstå og forandre verden:
- være handlingsorienteret.
- have lyst og evne til at undersøge og forstå en verden i stadig udvikling, såvel inden for den enkelte arbejdsplads, som omverdenen.
- have lyst til at forandre verden til fælles bedste.
- have evner til at overveje og vurdere udviklingen og alternativer.
- kunne klargøre, diskutere og tage stilling på baggrund af solidariske værdier.
- kunne gennemskue og rumme dels interesseforskelle og konflikter, dels at der findes problemstillinger uden entydige rigtige løsninger.
- mestre at befinde sig processer, hvis resultater er uforudsigelige.
- have tillid til sig selv og fællesskabets muligheder.
- have situationsfornemmelse og kunne indrette kommunikation og handlinger derefter.
- have mod til at møde og klarlægge vanskeligheder og barrierer.
- have vilje og evne til at opsøge og tilegne sig den nødvendige viden.