Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Forskningen understøtter dagplejepædagogikken
Aktuel forskning påviser betydningen af et miljø for børnene der er trygt, overskueligt og med nærværende voksne.
Ifølge AKF (kommunernes eget forskningsinstitut) kan man spore resultater af dagtilbuddenes kvalitet i børnenes faglige formåen i 9. klasse.
Der er en sammenhæng mellem et tæt og nærværende miljø i den tidlige barndom og børnenes videre færd i livet
(se "Tidlig indsats hjælper udsatte børn bedst" - link til AKF)).
Desuden er der blandt børneforskere bred enighed om vigtigheden af tæt kontakt mellem voksne og børn. Aktuelt påviser ph.d.-stipendiat på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Ole Henrik Hansen at kontakten mellem barn og voksen er bekymrende lille i danske dagtilbud.
Her er dagplejen netop det gode eksempel på den tætte kontakt. Dagplejebarnet ses og høres i dagplejens overskuelige miljø.
Det har betydning for bl.a. sprogudvikling og trivsel.
Dagplejens pædagoger er samtidig garanten for den pædagogiske kvalitet med kendskab til hver enkelt dagplejers kompetencer kombineret med lang pædagogisk erfaring (se "Kvalitetsarbejde i Dagplejen" (pdf)).
Dagplejen skal ikke nedlægges - intet kan erstatte den som et selvstændigt ordning blandt de øvrige dagtilbud i kommunen.