Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Her bringes beslutning fra Børne- og Ungeudvalget om lukkedage i daginstitutionerne
Nederst ses forvaltningens retningslinier for lukkedage
Børne- og Ungdomsudvalget
DAGSORDEN for ordinært møde onsdag den 18. april 2007
15. Medlemsforslag om lukkedage i daginstitutionerne
Udvalget skal tage stilling til, om medlemsforslag fra Venstre omkring at gøre lukkedage obligatorisk skal vedtages.
BESLUTNING
Børne- og Ungdomsforvaltningen (BUF) indstiller, at Børne- og Ungdomsudvalget beslutter (BUU),
1. at den 24.12., 31.12. og fredag efter Kristi Himmelfartsdag ikke skal være faste lukkedage i samtlige daginstitutioner
2. at det gøres obligatorisk at indarbejde antal lukkedage og datoer ind i årsplanen samt at lukkedage koordineres i distrikterne
Børne- og Ungdomsudvalgets beslutning i mødet den 18. april 2007
B, F, O og V stillede ændringsforslag til indstillingens 1. "at" om, at de tre nævnte dage skal være faste lukkedage i samtlige daginstitutioner og at der skal koordineres alternativ pasning distriktsvis ef ter behov.
Forslaget blev vedtaget efter afstemning med følgende resultat:
For stemte 6 medlemmer: A (Jan Andreasen), B, F, O og V.
Imod stemte 3 medlemmer: A (Jesper Christensen og Lars Rasmussen) og Ø.
Dermed bortfaldt indstillingens 1. "at".
Indstillingens 2. "at" blev vedtaget uden afstemning.
PROBLEMSTILLING
BUU behandlede følgende ændringsforslag fra Venstre på sit møde den 24. januar 2007:
- at udvalget gennemgår de retningslinier der er for de selvejende institutioner - vuggestuer og børnehavers - valg af lukkedage
- at udvalget beslutter, at den 24.12., 31.12. og fredag efter Kristi Himmelfartsdag skal være lukkedage i institutionerne
Udvalget vedtog, at sende forslaget i høring hos Det centrale Forældreforum, Fællesrådet for Fritidsinstitutioner og Klubber, BUPL, LFS, FOA, Københavns Forældrenetværk samt paraplyorganisationerne for de selvejende institutioner.
LØSNING
Kort resume af de indgåede høringssvar
Der er indgået høringssvar fra BUPL, LFS, Det centrale Forældreforum, SBBU samt Fællesrådet for Fritidsinstitutioner og Klubber. Københavns Forældrenetværk havde allerede taget stilling til forslaget i et brev til udvalget af 8. januar 2007.
- LFS
LFS ser forslaget som et oplæg til en højere grad af styring af den enkelte daginstitutions hverdag, i stedet for fortsætte med at vise den respekt og tillid som blev udtrykt med beslutningen om, at daginstitutionerne selv kunne fastlægge op til 10 lukkedage. LFS er overbevist om, at daginstitutionerne generelt er i stand til, at træffe beslutninger vedr. lukkedage, således at der tages hensyn til såvel forældres og børns behov, samt til tilrettelæggelsen af et godt og sundt arbejdsmiljø. LFS henviser til, at lukkedagene blev indført i sammenhæng med, at daginstitutionernes lønbudget blev reduceret med 4 % i budget 2000. Derfor synes LFS, at der ikke skal træffes en beslutning om mere detailstyring, men en beslutning, som giver daginstitutionerne økonomisk mulighed for at holde mere åben.
- BUPL
I BUPLs høringssvar bliver der brugt mange af de samme argumenter som af LFS. Der henvises til budget 2000, samtidig med at man ikke ønsker mere styring og kontrol. BUPL er overbevist om, at beslutningen om lukkedage bedst træffes ud fra den enkelte institutions behov. BUPL pointerer, at det ikke er selvforvaltningen der er årsagen til problematikken omkring lukkedage, men den budgetmæssige ramme for daginstitutionerne.
- Fællesråd for Fritidsinstitutioner og Klubber
En forældrerepræsentant i rådet ser ikke behov for en justering af reglerne.
- Det centrale Forældreforum
Det centrale Forældreforum synes, at beslutningen vedr. lukkedage fortsat skal træffes i dialog mellem personale og forældrebestyrelse i den enkelte institution.
- Københavns Forældrenetværk
KFO anerkender den økonomiske nødvendighed for lukkedagene, men synes at det er dybt problematisk, at forældre skal bruge så meget ferie på at være sammen med deres børn på lukkedage, især når forældre har deres børn i forskellige institutioner. Derfor mener KFO, at det skal drøftes, om afholdelse af lukkedage ikke kan koordineres bedre f.eks. bydelsvis. Som udgangspunkt skal lukkedage lægges der, hvor der erfaringsmæssigt er færrest børn i institutionerne og ud fra behovet i den enkelte institution. Der kan være institutioner, hvor andre kulturelle eller religiøse fridage kan være mere relevant end den 24. december eller den 31. december.
- SBBU
SBBU henviser til, at lukkedagene er opstået som del af et besparelsesforslag. SBBU vil gerne bevare den nuværende ordning, som anses for dynamisk og fleksibel og som giver mulighed for at planlægge udviklingsforløb. SBBU henviser til, at der for forskellige brugergrupper er forskellige oplagte lukkedage, samt at fælles lukkedage vil gør det umuligt, at få børn passet i en anden institution ved behov.
På baggrund af disse høringssvar, herunder ønsket om at bevare selvforvaltningen, indstiller forvaltningen, at Børne- og Ungdomsudvalget bevarer den nuværende model, hvor institutionerne sammen med deres forældrebestyrelse selv kan placere de op til ti lukkedage over året.
For at sikre, at forældre bliver informeret i god tid og for at reducere problemerne for forældre med børn i flere institutioner mest muligt foreslår forvaltningen, at lukkedagene skal skrives ind i institutionernes årsplaner samt at der bliver foretaget en højere grad af koordinering af lukkedage i distrikterne, således at flere institutioner holder lukket på de samme dage.
ØKONOMI
VIDERE PROCES
BILAG
1. Notat fra forvaltningen om retningslinjer for lukkedage
2. Høringssvar fra LFS, BUPL, Fællesråd for Fritidsinstitutioner og Klubber, Det centrale Forældreforum, KFO, SBBU
Else Sommer / Jan Dehn
BØRNE- OG UNGDOMSFORVALTNINGEN:
1. Notat fra forvaltningen om retningslinier for lukkedage
Nuværende retningslinier for antal og placering af lukkedage
Dagtilbud (0-5 års området)
På daginstitutionsområdet har der siden 2002 været 10 årlige lukkedage.
I daginstitutionernes standardriftsoverenskomst står der, at:
?Institutionen holder åbent alle dage, bortset fra lørdage, søndage og helligdage.
Lukning af institutionen i sommerferie og i ugen mellem jul og nytår kan kun ske med kommunens forudgående samtykke?.
Da den 24. og 31. ikke er defineret som helligdage, betragter forvaltningen lukning på disse dage, som hørende under reglerne for ?de 10 lukkedage?, såfremt de i øvrigt falder på en hverdag. Dette gælder også for fredagen efter Kristi Himmelfart.
Reglerne for de 10 lukkedage er defineret i pjecen ?Økonomi- og Selvforvaltningsmodellen fra 2002 (opdateret 2004). Her står der om lukkedage:
Lukkedage
Forældrebestyrelsen i den enkelte institution kan i samarbejde med institutionslederen fastsætte op til 10 årlige lukkedage. Lukkedagene kan bruges til at opnå en besparelse, men også til at holde udviklings- eller planlægningsdage for personalet i institutionen.
Institutionen skal dog sørge for, at familier, som har brug for at få passet deres børn på lukkedage, får tilbud om pasning i en anden institution i nærområdet.
Forældre og personale skal varsles om lukkedage mindst tre måneder i forvejen.
Overenskomstens bestemmelser i relation til lukkedage
I øvrigt henledes opmærksomheden på de arbejdstidsregler, der gælder i tilknytning til overenskomsten. Det fremgår fx af det nuværende protokollat 3, ?Arbejdstidsregler for pædagogisk uddannet personale??
§ 15 1.maj, grundlovsdag, juleaften og nytårsaften
Stk. 1
- 1. maj og juleaften er hele fridage
- Grundlovsdag er fridag efter kl. 12.00
- Nytårsaften er en almindelig arbejdsdag
Stk. 2. Ansatte der pålægges arbejde juleaften og/eller grundlovsdag efter kl. 12.00 ydes erstatningsfrihed af samme længde som det præsterede.
Stk. 3. Ansatte der pålægges arbejde første maj, ydes en erstatningsfridag uanset det præsterede antal arbejdstimer.
I udgangspunktet gælder således dels nogle kommunale regler om lukkedage (som beskrevet) dels nogle retningslinier, der er afledt af overenskomsten vedr.1.maj, grundlovsdag, juleaften og nytårsaften (ligeledes som beskrevet).
Da de 4 nævnte dage godt kan være arbejdsdage (som dog udløser erstatningsfrihed efter overenskomsten) vil institutionen skulle ?spise? af lukkedagene, hvis den vil holde lukket de fire nævnte dage. Institutioner, der holder lukket disse fire dage har således maksimalt 6 lukkedage til rest, som kan placeres efter reglerne herfor.
Det vil sige, at institutionerne kan holde lukket de pågældende to dage, hvis dette er i overensstemmelse med her nævnte regler.
Fritidsinstitutioner (6-17 års området)
På fritidsinstitutionsområdet er der fra 2007 10 årlige lukkedage mod tidligere 8 lukkedage.
I henhold til cirkulære af 1. marts 2004 fra Børne- og Ungeområderne i den tidligere Uddannelses- og Ungdomsforvaltning, holder fritidsinstitutionerne åbent alle dage, bortset fra lørdage, søndage og helligdage (for de selvejende institutioners vedkommende, kan der dog være aftalt særlige åbnings- og lukketider i f.eks. institutionens driftsoverenskomst).
Derudover gælder, at:
· 1. maj har institutionerne almindelige åbne- og lukketider, men medarbejderne får en hel erstatningsfridag, for at arbejde 1. maj. Hertil kommer at institutionerne kan henstille til forældrene, at de, så vidt muligt, holder deres børn hjemme denne dag.
· Grundlovsdag lukkes institutionerne kl. 13 og medarbejderne får erstatningsfrihed for arbejde efter kl. 12
· Juleaftensdag er institutionerne lukket.
· Nytårsaftensdag har institutionerne almindelige åbnings- og lukketider.
Baggrund for retningslinierne
På 0-5 års området er baggrunden for den udstrakte selvforvaltning blandt andet i placering af lukkedage, at lukkedagene blev indført som en frihedsgrad, der indgik i selvforvaltningsmodellen.
Selvforvaltningsmodellen blev vedtaget sammen med en større rammebesparelse på daginstitutionsområdet i 2001. Institutionerne blev delvist kompenseret for denne rammebesparelse via frihedsgraderne. Det vil sige, at samtidig med, at institutionernes budget blev beskåret fik de mulighed for at holde ti lukkedage, som de fik mulighed for at placere, så dette hang godt sammen med arbejdstidsreglerne og ferieafholdelse iøvrigt.
Andre af frihedsgraderne består i, at institutionerne frit kan anvende pladsprisen til de nødvendige aktiviteter (under ansvar for den pædagogiske og økonomiske kvalitet), samt at institutionerne kunne overføre forbrug mellem årene, så de f.eks. fik mulighed for at spare op til nogle bestemte legeredskaber.
På 6-17 års området har der ikke været nogen specifik årsag, her har man blot fulgt gældende regler og procedurer. Forøgelsen i antallet af lukkedage i Budget 2007 fra 8 til 10 lukkedage indgik som et besparelsesforslag på området.
Opfølgning på udmøntningen af retningslinierne i dagtilbud
Der er ikke en central registrering af placeringen af lukkedage i den enkelte institution, men når forældrebestyrelserne og institutionerne i slutningen af et år har vedtaget placeringen af lukkedage for det næste år, så er der en præcedens for, at dette medtages i den skriftlige årsplan. Hvis dette ikke er tilfældet vil den pædagogiske konsulent som regel ved et af de årlige besøg diskutere lukkedagene med institutionen.
Ydermere vil der blive taget kontakt med institutionen, hvis en forælder henvender sig til forvaltningen omkring lukkedage, og forælderen vil efterfølgende modtage et svar på deres henvendelse.
Forvaltningens vurdering er, at langt de fleste institutioner - med mindre, specifikke forhold gør sig gældende - lægger lukkedagene på de dage, hvor der er mindst efterspørgsel. Dette gælder f.eks. juleaftensdag, fredagen efter Kristi Himmelfart m.m.
Men der vil være tilfælde, hvor institutionerne primært på grund af forældrenes efterspørgsel ikke har mulighed for at lægge deres lukkedage på disse dage, da det jo ikke er alle, der har mulighed for at holde fri disse dage.
Forældrenes mulighed for indflydelse på valg af lukkedage i dagtilbud
Det er meget klart bestemt og udmeldt, at placeringen af op til 10 lukkedage besluttes af forældrebestyrelsen i samarbejde med institutionens ledelse. Det vil sige, at alle forældre via bestyrelsen har mulighed for at få indflydelse enten ved at deltage i bestyrelsesarbejdet eller ved at tale med forældrebestyrelsen og institutionens ledelse.
Det betyder, at der kan opstå tilfælde, hvor et mindretal i forældregruppen ikke får opfyldt deres ønsker i forhold til placeringen af lukkedage.
Forældrenes mulighed for alternativ pasning ved lukkedage i dagtilbud
Lukkedage skal varsles minimum 3 måneder før de afholdes. Alle forældre har mulighed for pasning i en nærliggende institution, hvis de har behov.
Fritidsinstitutioner skal også sikre alternativ pasning i nærliggende institution. Klubber skal ikke anvise alternativt klubtilbud på lukkedage.
Forældrenes holdninger i relation til lukkedage i dagtilbud (antal ikke placering)
Den opfattelse, der er afspejlet i forældrehenvendelser og kommentarer i tilfredshedsundersøgelser fra forvaltningen, angår ikke primært placeringen af lukkedage, hvor forældrene jo blandt andet via forældrebestyrelserne har stor medindflydelse. Derimod er der tilkendegivelser om antallet af lukkedage, hvor nogle forældre angiver, at det er for højt.
Derfor har forvaltningen senest i en skrivelse i november 2006 understreget over for institutionerne, at der ikke må være mere end 10 lukkedage årligt, og hvis juleaften og nytårsaften falder på hverdage, men holdes lukket, så indgår disse dage i de 10 lukkedage.
Konsekvenser af ændrede retningslinier med delvist obligatoriske/harmoniserede lukkedage i dagtilbud ? og forslag til alternativer
Hvis det vælges at følge ovenstående medlemsforslag om at gøre nogle af lukkedagene obligatoriske vil det betyde, at:
· Forældre der har behov for pasning på de obligatoriske lukkedage har ikke mulighed for at få tilbudt alternativ pasning i nærliggende institution
· Selvforvaltningsmodellens og hermed forældrebestyrelsernes frihedsgrader reduceres
· Institutionernes muligheder for at placere lukkedage f.eks. i forbindelse med pædagogiske aktiviteter eller kurser reduceres
· Ledernes/arbejdsgivernes mulighed for ferieafvikling og arbejdstidsplanlægning for personalet reduceres.
Da ovenstående vil blive betragtet som en ulempe af de fleste involverede, kan man alternativt gennemføre et eller flere af nedenstående tiltag:
1. Der tages kontakt til de to institutioner med henblik på at sikre, at lukkedagene er tilrettelagt i overensstemmelse med retningslinierne herfor, herunder for så vidt angår forældrebestyrelsens involvering.
2. Temaet om lukkedage sættes på de kommende møder i de lokale og centrale forældreforum (primo 2007) og herefter opsamle forældrenes eventuelle holdninger til og ønsker om lukkedage med henblik på efterfølgende orientering af det politiske udvalg.
3. Det gøres obligatorisk at skrive antal af lukkedage ind i årsplanen, så de er kendte af alle ved årets start
4. Det gøres obligatorisk at diskutere den konkrete fordeling af lukkedage i de enkelte institutioner i distrikternes lederfora og søge at harmonisere delvist, således at nogle dage afholdes fælles af så mange som muligt, hvilket blandt andet vil tilgodese forældre med søskende i flere institutioner.