Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Pressemeddelelse fra Manu Sareen (radikale):
Sorte september
Overborgmester Ritt Bjerregaard har valgt at indgå forlig med Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti. Forhandlingerne var ellers godt i gang med Radikale og Enhedslisten, og vi var sikre på, at vi nok skulle have nået til enighed, hvis det ikke var fordi Ritt Bjerregaard uden varsel pludselig valgte at gå til højre.
Vi kan forestille os, at hele forløbet set udefra virker en anelse mærkværdigt – og det mener vi ærlig talt også her indefra Rådhuset. Med dette umotiverede træk har Ritt Bjerregaard brudt med det stabile, visionære flertal bestående af R, SF og S, som har fungeret siden valget. Ritt Bjerregaards manøvre kan kun ses som et udtryk for, at skoleinspektøren i den røde skole trænger til nye legekammerater. Med Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti får Ritt Bjerregaard, hvad hun beder om.
København går en ustabil tid i møde. For københavnerne betyder budgetforliget en øget usikkerhed om, hvem der egentlig er ansvarlig for byens ve og vel, og på Rådhuset betyder det, at der vil blive brugt en hel masse krudt på at finde nye flertal fra sag til sag, frem for at bruge tiden på at udvikle de rigtige løsninger for byens borgere.
Oveni det kommer, måden hvorpå skattelettelsen på 0,2 % skal finansieres. Det kommer til at gå ud over legepladser, cykelstier og meget andet i byen, der virkelig trænger. Der varsler altså nedskæringer og nedslidning - men til gengæld får københavnerne så ca. 35 kr. mere i lommen om måneden. Er det virkelig det værd?
Ritt Bjerregaard kalder hendes budgetforlig med højrefløjen for en ”lidt mere socialdemokratisk by”. Jeg skal ikke kloge mig på, hvad ”socialdemokratisk by” dækker over, men jeg kan konstatere, at det i hvert fald er ensbetydende med, at trafiksikkerheden nedprioriteres, hvilket er til fare for specielt børnene. Alle de børneforældre jeg kender er dagligt bekymret for, at deres børn skal færdes i trafikken og deres bekymringer er ikke taget alvorligt med Ritts budget med VKO.
Trafiksikkerhedsrojekter for over 50 mio. kr. annulleres. Tilsvarende udskydes projekter for 88 mio. kr. i 2009, og det samme gælder nye cykelstier for i alt 51 mio. kr.. Med andre ord så betales skattelettelsen ved at skrotte (udvidelse af) nye cykelstier mange steder i København.
Oven i er penge til trafikadfærdskampagner, til grønne forbindelser i byen og ikke mindst sikre skoleveje skåret bort. Sammenhold det med tættere trafik og højere hastighed, så bliver det farligere at være barn i Ritts København.
Ikke nok med at Ritt Bjerregaard op til budgetforhandlingerne spillede hasard med borgernes penge ved at love allerede budgetterede penge væk en ekstra gang med sit lotteri for få uger siden. Nu har hun også sat byens fremtid over styr.
Så hvad er der egentlig tilbage af Ritt Bjerregaards valgløfter? Hendes plan for 5000 billige boliger til 5000 kr. har vist sig at være en lige så stor illusion som snakken om at indgå brede aftale. Der er efter vores mening kommet lige lovlig meget slinger i valsen.
Vi står over for store problemer i København, som de vælger at se igennem fingrene med til fordel for, at københavnerne får ca. 35 kr. mere i lommen om måneden. Det er stærkt foruroligende og vi er sikre på, at mange københavnere ville vælge anderledes, hvis de kunne. Men Overborgmesteren er svær at råbe op, hvis det ikke lige passer hende, men der er ikke nogen som helst tvivl om, at vi vil råbe højt den kommende tid. Vi vil ikke være med til skattelettelser, der sker på bekostning af muligheder for og service til københavnerne store som små.
Manu Sareen
Medlem af Borgerrepræsentationen
Gruppeformand - radikale venstre
Statsrevisor
Integrationskonsulent
Forfatter