LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo
LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2019
     
     
    2010-2018
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2019
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - og andre kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS´ fremtidige arbejde - 2019-2020
     
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    TAK FOR STØTTEN ved OK18. Vi fortsætter
     
     
    8. marts i FOA
     
     
    Vinterferieaktiviteter på Arbejdermuseet
     
     
    Inspirationsaften om virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud
     
     
    Læringsfestival 2019
     
     
    Åbent debatmøde på Amager: Kan EU laves om til en social union?
     
     
    Trivselsundersøgelsen, TU19
     
     
    Lukket i LFS fredag den 31. maj 2019
     
     
    Demonstration: Bak op om et nej til opholdskravet
     
     
    Pædagogisk assistent på 42 uger på Campus Carlsberg
     
     
    15.11.: Møde for ansatte på bemandede legepladser
     
     
    Jul på Arbejdermuseet
     
     
    Pension i Pensam: Gratis vejledning i StessHotline
     
     
    Pensionsdag: Ring til Pensam på søndag
     
     
    Kvinde: Du burde have fri fra den 12. november og året ud
     
     
    Kom til KRAFTVÆRKETS Julebazar 2018
     
     
    Studieture til Cuba, Nicaragua og Costa Rica
     
     
    Vægkalender 2019
     
     
    Hjemløse juletræer søger nyt hjem
     
     
    Få pladser: Juletræsfest 2018
     
     
    Tryghed - styrk dagpengene
     
     
    Overskud hele livet - forebyg stress
     
     
    Vis dit hjerte-aktioner: Støt byens velfærd
     
     
    Pædagog skriver åbent brev: Mine arbejdsvilkår er ikke OK!
     
     
    LFS Nyt har udfordringer med distributionen (august 2018)
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Familieplejekonsulent til Center for Familiepleje
     
     
    Pædagog til børnehuset Klatretræets vuggestue
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    12.3.2019 Aktivistmøde
     
     
    Temadage for ledergrupper - lige nu
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018-2021
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Områdetillæg - kommunevis
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Overenskomsten: Lønudviklingsskema (socialforvaltningen)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Skader ved julefrokosten
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Retningslinjer for familienære ansættelser i frederiksberg kommune
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Psykologisk bistand til ansatte på Frederiksberg
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Databeskyttelseslov
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Aktivisme og Velfærdsalliance-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide og økonomisk ordbog
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2019
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Åbent brev til BR
     
     
    FOA og SL: Positivt med politisk fokus på profit på velfærd
     
     
    Presseklip: Manglende økonomi i Københavns socialpsykiatri
     
     
    TR' ere: Arbejdet med psykisk syge er blevet opbevaring og brandslukning
     
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommunalvalg 2017
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2005
  • Blad nr. 6
  • Læringsrum
 

Sidemenu

  • Leder: Ikke alle traditioner bør gentages
     
  • Småt nyt
     
  • Læringsrum
     
  • Et eventyrligt sted
     
  • Fra teori til praksis
     
  • Fyr accenture
     
  • I vand til livet
     
  • Netop nu
     
  • Vorherre og min kontaktperson
     
  • Børnehave i Rio
     
  • Lederklummen
     
  • Når barndommen går i stykker
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
0  
 

Pædagogiske læreplaner

Af Tine Bjerre Larsen

Læringsrum

Formuler jeres syn på læring, opstil brede mål, så læring ikke bliver skoleagtig, tag afsæt i virkeligheden og gør den pædagogiske læreplan enkel, så I ikke mister lysten undervejs, anbefaler Unni Lind, seminarielærer på Københavns Pædagogseminarium.

Nogle dagtilbud har allerede lavet deres pædagogiske læreplan, andre skal først til at i gang. Og hvordan skal man så tage fat på opgaven med at opstille mål for børns læring og tilrettelægge det pædagogiske arbejde for at få dem indfriet?

Unni Lind, som er seminarielærer på Københavns Pædagogseminarium, anbefaler, at man begynder med at gøre sig klart, hvad for et syn på læring og børn, man har i institutionen.

"Det kan man f.eks. gøre ved se på de fortællinger, hvor der foregår læring i hverdagslivet. Det kunne være situationen i garderoben, når børnene tager tøj på, som man satte sig for at beskrive: "Maria kan ikke få sine overtræksbukser på, men får hjælp af Sara, der viser, hvordan hun skal gøre. Pædagogen sidder og trøster Peter, der har slået sig"....

"Den fortælling vil vise, at læring både er noget motorisk, men også noget socialt. Det er noget, der foregår spontant, og der er altid flere "læringsrum" i gang samtidigt. En stor del af læringsprocesserne handler om, at børn lærer af hinanden. Ud fra fortællingen kan man diskutere, hvad man synes er vigtigt og trække principper og værdier frem. Måske vil de handle om, at læring kræver tid. At læring sker i en omsorgsfuld atmosfære, og at det handler om, at der sker flere ting på en gang."

Fortællingen sætter spørgsmål ved rutiner og vaner, og i en institution, hvor personalet havde kigget på de sociale kompetencer, fik de øje på overraskende ting, fortæller Unni Lind.

"Den ene stue havde skrevet en fortælling om en lille pige, der udviste en utrolig indfølende adfærd i forhold til sine kammerater. Den anden stue havde beskrevet den samme pige som en lidt hysterisk og besværlig person. De to fortællinger fik personalets øjne op for, at læring er noget, der foregår over tid, og at deres måde at agere på også havde en betydning i forhold til børnene. Den lille pige, som de normalt ikke tillagde så store kompetencer, havde pludselig taget en autoritet på sig, og havde gennemgået en læring", siger Unni Lind.

Videooptagelser er en anden måde at synliggøre den læring på, som finder sted hele tiden. Og at se sig selv på skærm virker som noget af en øjenåbner.

"Jeg var ude i en institution, hvor de voksne havde en opfattelse af, at det var så hyggeligt at sidde i rundkreds og synge med børnene. På videoen sad de fleste af børnene og så ud som om, det ikke var spor sjovt, og pædagogen havde travlt med at få nogle af børnene til at blive i rundkredsen. I institutionen blev man hurtigt enige om at finde på nogle andre måder at have sang og musik på", siger Unni Lind.

De fysiske rammer styrer læringen

Når man har formuleret sit syn på læring, er næste skridt at opstille nogle mål for de seks områder, som læringen ifølge loven skal omfatte. Det drejer sig om: børns personlige udvikling, deres socia- le kompetencer, sprog, krop og bevægelse, natur og kultur. Man kan tage udgangspunkt i bekendtgørelsen, pjecer eller modeller – men det er en god ide at kigge på virksomhedsplanen for at se, hvordan man hidtil har arbejdet med temaerne, foreslår Unni Lind.

"Måske vil man få øje på, hvor man er mindre godt dækket ind og kunne være mere fantasifuld. Hvis det drejer sig om emnet natur, så kan man tale om, hvordan man skal sætte naturen i spil på legepladsen. I stedet for at børnene bare er "ude på legepladsen", kan man i højere grad inddrage rummet. Man kan lave bålplads eller kreative og skabe kunst, så skal man sørge for, at der er spændende materialer, flotte farver og lækkert papir at gå i gang med", siger Unni Lind.

Ikke indlæring og skole

Når man opstiller mål for sin institution, er det også vigtigt, at man sætter dem i forhold til sin virkelighed. "I en årrække lavede man flotte hensigtserklæringer med ambitiøse mål og gode værdier, som alle kunne være enige om. Men man var dårlige til at forholde sig til realiseringen af de flotte hensigter. Hvis man er en institution på 1. sal i indre by, er man nødt til at forholde sig til det vilkår, når man f.eks. arbejder med temaet krop og bevægelse. Det er der, hvor vi nu med læreplanerne skal blive mere præcise og grundige i vores overvejelser", siger Unni Lind.

Loven stiller ikke krav om, at man opstiller snævre indlæringsmål, og Unni Lind opfordrer til, at man gør målene brede og generelle.

"Som pædagog har man en teoretisk og praktisk viden om, hvad børn gør og kan i forhold til en normal udvikling. Den viden bruger man som en indre rettesnor, men samtidig ved man, at børn er forskellige og udvikler sig forskelligt. Det er vigtigt at leve med den forskellighed og ikke lægge op til at krydse af, hvor mange børn, der har lært at tælle til ti."

Når målene skal være brede, handler det om, at daginstitutioner skal blive ved med at være daginstitutioner og ikke førskoler.

"Presset om mere læring og kundskaber i daginstitutionerne bliver ikke mindre i fremtiden, og jeg ser en risiko for, at man søger nemme veje og tilrettelægger traditionelle undervisningssituationer i vuggestuen og børnehaven. Men i daginstitutioner er man daginstitutionsbarn, og det er ikke meningen, at de skal sidde stille i børnehaven. At være skoleparat handler om at være selvhjulpen, at kunne klare toiletbesøg og have en god dialog med sine kammerater i stedet for at slås."

Unni Lind slår til lyd for en "pædagogisk dagsorden" og har skrevet en bog om, hvordan man kan gøre det. Pointen er, at man skal undgå at lave læreplaner med et voksenstyret læringssyn.

"Planer er udtryk for, at der foregår en målrettet læring, men det er en læring, som er forskellig fra den i skolen. Det er en læring, som typisk foregår i mindre grupper, hvor børnene fordyber sig i noget, de synes er specielt interessant. Alle laver ikke det samme på samme tid og skal ikke nå i mål samtidig. Læring i daginstitutioner er ikke så resultatorienteret, men der er ingen grund til at være bange for, at børn ikke bliver dygtige af at gå i daginstitution".

Klædt på til argumentation med forældre

Unni Lind opfordrer pædagoger til at kaste sig ud i læreplansarbejdet i stedet for at vente på, at kommunen kommer med deres bud.

"Man kan ikke forvente, at andre uden for praksis kan komme med de vises sten. Og jo hurtigere man går aktivt ind i at udvikle læreplaner, jo større er chancen for, at man får lavet nogle, der vil gøre en forskel. I forhold til personalets faglige udvikling og erkendelse og i forhold til at synliggøre institutionens praksis og børnelivet over for omverden. Hvis man har den indstilling, at man bare skal udfylde kommunens skemaer og så få det overstået, så er læreplanerne ikke det papir værd, de er skrevet på", siger Unni Lind.

Brugt rigtigt kan læreplaner betyde et stort løft for pædagogfaget, og så vil de klæde pædagoger bedre på over for de moderne velargumenterende forældre, mener hun.

"Forældre stiller spørgsmål og vil f.eks. vide, hvorfor der ikke er IT i børnehaven, og tit svarer pædagoger med et "det har vi bare ikke". Men det er ikke tilstrækkeligt. Man skal kunne begrunde det, man gør eller ikke gør. Det kan være, at man ikke indfører IT-undervisning, fordi det bryder med institutionens måde at tænke læring på.

Man kan ikke forvente, at folk uden for institutionslivet har den samme forståelse for læring som pædagoger. En far, der er ingeniør f.eks., opfatter læring på en helt anden måde, og hvis han skal have respekt for daginstitutionens arbejde kræver det, at personalet kan formidle deres måde at tænke læring og børn på", siger Unni Lind.

Skemaer skaber overblik

Man kan vælge at lave læreplanen som en tekst, men indpakningen er ikke helt ligegyldig, mener hun.

"Man skal gøre noget ud af opsætningen, og det er en god ide at bruge billeder og illustrationer til hvert område. Det er ikke vigtigt i forhold til børnenes liv og læring, men jeg tror personalet undgår en detailundersøgelse fra forvaltningen, hvis det virker som om man har styr på målene og sit arbejde.

Et skema er godt til at skabe overblik. Det drejer sig i hvert fald om at tænke i systematik, og beskrive sit læringssyn, sine mål i forhold til temaerne i loven, og hvordan man vil arbejde med hvert tema, så man sikrer, at der findes læringsprocesser sted", siger Unni Lind.

Hun opfordrer til, at man gør læreplanerne enkle, så man ikke knækker halsen og mister lysten.

"Nogle institutioner har været hårdt ramt af krav om at skulle arbejde med kompetencer, intelligenser og modeller, og der kan være en risiko for, at læreplaner bliver noget, der bare skal overstås.

Det kan ende med, at man bare skriver det, man ved, der skal stå, og så har det ingen betydning for praksis. Man mister helt den refleksion og erkendelse af arbejdet med børnene og sig selv, som læreplaner skal sætte i gang", siger Unni Lind.

Gode råd om pædagogiske læreplaner

Beskriv jeres syn på børns læring. Gør det med afsæt i praksis – brug f.eks. historiefortælling eller videooptagelser af læringssituationer i hverdagen.

Opstil brede og generelle mål for lovens seks temaer, så I undgår at skabe snævre indlæringsmål og traditionelle undervisningssituationer for børnene.
Sørg for at målene forholder sig til virkeligheden. For eksempel i forhold til institutionens indretning og placering på første sal eller ude i en skov. Skemaer skaber overblik og opsætningen af tekst og billeder er ikke ligegyldig.

Loven om pædagogiske læreplaner

Der er ikke tale om en ny lov, men om et tillæg til Serviceloven, nemlig § 8a, som trådte i kraft 1. august 2004. Tillægget præciserer indholdet i dagtilbuddene og gør det obligatorisk, at man beskriver, hvordan man vil sikre og støtte børns læring. Ifølge loven skal det gøres i forhold til følgende seks temaer:

Barnets alsidige personlige udvikling
Sociale kompetencer
Sprog
Krop og bevægelse
Natur og naturfænomener
Kultur og kulturelle udtryksformer

Man behøver ikke at strukturere sin pædagogiske læreplan efter de seks temaer, og kan supplere med andre temaer. Læs mere om læreplaner på Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders hjemmeside www.minff.dk (link er ikke længere aktivt, red.). Her findes lov, bekendtgørelse, pjecer og en artikelsamling fra en udpeget ekspertgruppe, som har givet et bud på, hvordan.

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/998 Loadtid: 0.068 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/998 Loadtid: 0.068 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.800 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/998 Loadtid: 0.068 sek.
Download logo