LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2014
  • Blad nr. 15
  • Leder
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Nyheder
     
  • I eller udenfor klynger?
     
  • Ansatte bakker op om whistleblowerordning
     
  • Reddede dagplejebarn fra fald og blev invalideret
     
  • Køn kan aldrig stå alene
     
  • En rummelig klub
     
  • Uddannelse er vejen væk fra forsørgelse
     
  • Tjekliste skal give unge en god start på uddannelsen
     
  • 18-årige får hjælp i Joker
     
  • Nyt fra PLS: Skolereform og social dumpning
     
  • Er du tillidsvækkende?
     
  • Boganmeldelser
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
29.12.2014  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Leder:

Folkeskolens og fritidens ’1864’

Af Jan Hoby, næstformand

Ole Bornedals ’1864’ var ikke kun en skildring af en national tragedie og nationalistiske politikeres storhedsvanvid, men også historien om, at krigsskader og krigsomkostninger for almindelige mennesker aldrig har politikernes interesse: 3000 døde og mere 3000 invalideret i en krig, der aldrig skulle have været en krig.

Historien om 1864 er på mange måder historien om skolereformen og Ny Nordisk Skole. Politikere med nationalistisk storhedsvanvid om ’Historiens bedst uddannede generation’ og fatamorganaer om ’konkurrenceevne og globalisering’, der skal udkonkurrere kineserne og alle andre ved at gøre alle børn og unge til soldater i konkurrencestatens tjeneste. Uddannelse skal ikke være for livet, men kun erhvervslivet. Grundtvig, dannelse og kritisk tænkning skal smides på historiens mødding.

Ligesom 1864 står det mere end hurtigt klart i skolereformens første måneder, at der er tale om galmandsværk. Alle mavefornemmelserne, ideologiske blålys og narresutter har vist sig at være sandslotte bygget på kviksand.

Krigsskaderne og krigsomkostningerne har på rekordtid vokset sig store. Lærernes arbejdsmiljø er på nul komma fem røget i bund og sygefraværet i top – og skolepædagogernes ligeså. Christine Antorini og Michael Ziegler har kun et skuldertræk tilovers for lærernes og skolepædagogernes situation. Arbejdsmiljøet er for politikerne blot en krigsomkostning, de er villige til at betale. Menneskeliv spiller ingen rolle – hverken i 1864 eller i 2014.

Understøttende undervisning er blevet til understøttende underholdning. Længere skoledage og lektiecafeer har ikke betydet, at eleverne ikke har lektier med hjem. Der testes på livet løs og gammeldags sanktionsmetoder genintroduceres. Den ’sorte skole’ sniger sig frem i lyset af Ny Nordisk Skole. Vikarbureauer kæmper for at skaffe vikarer til erstatning for syge lærere. Eleverne mister motivation og skoletrætheden vil eksplodere. Privatskolerne har kronede dage, mens folkeskolen bløder. Der er længere mellem succeshistorierne, end der er mellem bygder på Grønland.

Man kan om et par år nemt forestille sig en recitering af oberst C.C. Lundbyes ord efter nederlaget i 1864, hvor han siger til konseilspræsident D.G. Monrad:

”Monrad, man kan ikke bebrejde os, at vi havde en vision, og det så gik galt. Vi ville jo noget stort!” Det ligger i kortene, at Helle Thorning-Schmidt bliver nødt til at sige det samme til Christine ”Monrad” Antorini.

Men det vil ske på ryggen af tusindvis af læreres og det pædagogiske personales brutaliserede arbejdsmiljø og deres tabte livskvalitet. Det vil ske på ryggen af en generation af børn og unge, der lærte, at fritid og frihed er idealer fra en svungen tid. De vil fra den første dag, de møder i folkeskolen til de nedslidt forlader arbejdsmarkedet som 75-årige, have lært at ’arbejde frigør’.

I årene efter 1864 så det sort ud for Danmark. Det samme gør det efter skolereform 2014. Men som i tiden efter 1864 opstod der progressive bevægelser og forandringer. Det samme vil ske post-Ny-Nordisk-Skole-2014.

Godt nytår!

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9968 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9968 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9968 Loadtid: 0.039 sek.
Download logo