LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2014
  • Blad nr. 11
  • Boganmeldelse
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Indstik om repræsentantskabsmøde 2014
     
  • Nyheder
     
  • Partier bag budgetforlig droppede penge til chancelighed
     
  • Ufrugtbar høring om privatisering af børnerådet
     
  • Mindre kontrakt, mere dialog
     
  • Dagplejens generalforsamling
     
  • ”Jeg har givet, hvad jeg kunne”
     
  • Mere aktivisme, tak!
     
  • Specialbestyrelsen blev mere end fordoblet
     
  • Det kører for børnene fra Hyltebro Cykelskole
     
  • Afspadsering på døgn betyder noget
     
  • Boganmeldelse
     
  • Nye bøger
     
  • Nyt fra A-kassen
     
  • Nyt fra PLS
     
  • Nyt fra Seniorklubben
     
  • Suppekøkken på kulturnatten
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
1.10.2014  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Boganmeldelse

’Bevar roen’
- Værktøjsbog til inklusion af ADHD-børn

’Bevar roen’
Af Charlotte andersen. dafolo Forlag. 132 sider. Pris 288 kr.

Tekst: Susanne Balslev

Bevar roen’ er en værktøjsbog om inklusion af børn med ADHD i folkeskole. Forordet er skrevet af Jette Myglegaard, formand i ADHD-foreningen og beskriver meget rørende, hvordan forældre kan være med til at inkludere en elev i klassen - ganske simpelt ved at både forældre og klassekammerater får kendskab til den pågældende elevs udfordringer.

Bogen indeholder seks kapitler. Efter hvert kapitel er der en opsummering, hvor man får repeteret, hvad man netop har læst om i punkter bestående af en sætning eller to. Derudover er der bag i bogen bilag, som kan bruges i det daglige arbejde med børn med ADHD bl.a. dagsskema, pauseskema, støttesystemer, idé til kontrakt etc. Det er meget brugbart i det pædagogiske arbejde med børn med ADHD.

Bogen er en værktøjsbog, hvor den professionelle kan anvende de ideer og metoder, der giver mening for den enkelte. Der findes ikke kun en metode, som virker over for alle børn med ADHD.

Bogen indeholder mange gode eksempler fra hverdagen. Der er bl.a. en situation med en dreng, hvor forfatteren beskriver, hvordan man som professionel kan reagere på drengens handlinger på to forskellige måder (en god og en mindre hensigtsmæssig!)

’Bevar roen’ henvender sig til alle, der arbejder med børn med ADHD med særlig fokus på inklusion. Bogen peger på, at den kvalitative inklusion omfatter social, fysisk og faglig inklusion. Der er først tale om egentlig inklusion, når der er samspil mellem de tre områder.

Det er vigtigt at være opmærksom på barnets kompetencer og derved have fokus på barnets potentiale, således at barnet får succesoplevelser - find de gode historier om barnet, så der skabes et godt fundament.

Relationsarbejdet er altafgørende for, hvordan barnets skolegang bliver. Læreren skal tro på, at barnet med har potentiale til at lære.

Start dagen på en frisk, dyrk ikke gamle konflikter og læg mærke til – og kommenter, når det går godt. Generelt profiterer børn af positive adfærdsanvisninger, fremfor at få at vide hvad de ikke må.

Ved at arbejde med den ydre struktur, kan man skabe det bedst mulige læringsmiljø for barnet. Som professionel skal man bl.a. tænke over barnets placering i klasseværelset og om barnet har brug for time- , dags- , uge- eller pauseskema – eller flere af skemaerne.

Mht forældresamarbejde pointerer forfatteren, at åbenhed om barnets udfordringer, kan være med til, at de andre forældre får indsigt i barnets symptomer. Et tæt samarbejde mellem skole og hjem er altafgørende for barnets trivsel.

Konklusion:

Jeg giver ”Bevar roen” seks stjerner. Bogen er letlæselig, nem at fi nde rundt i, har relevante eksempler, som man som professionel kan relatere til. Den har særdeles gode opsummeringer og gode brugbare bilag med forslag til, hvordan et skema kan se ud for et barn med ADHD. Derudover fokuserer bogen på konteksten - det er IKKE barnet, der er problemet.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9718 Loadtid: 0.057 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9718 Loadtid: 0.057 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9718 Loadtid: 0.057 sek.
Download logo