LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2014
  • Blad nr. 9
  • Nyt fra PLS
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Indstik om generalforsamlingerne 2014
     
  • Nyheder
     
  • Albertslund pønser på nedlægning af dagplejen
     
  • Læringsværksted med pædagogisk fokus
     
  • Et spørgsmål om penge – men også gode liv
     
  • På gadeplan
     
  • Fra klienter til medborgere
     
  • Hyltebros børn går i ét med naturen
     
  • Pionerernes første år
     
  • ”En rigtig god måde at blive pædagog på”
     
  • En helt anden type studerende
     
  • En hyldest til pædagoger og lærere
     
  • Boganmeldelse: En velskrevet, men tynd kop ’mentalisering’
     
  • Nye bøger
     
  • Nyt fra PLS
     
  • Nyt fra Seniorklubben
     
  • Nyt fra Akassen
     
  • Medlemsmøde om OK15
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
21.8.2014  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Nyt fra PLS

Ny uddannelse– nye udfordringer for praktikvejlederen

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) er Undervisningsministeriets eget forskningsinstitut, der har offentliggjort en undersøgelse af sammenhængen mellem pædagogers efteruddannelse i praktikvejledning og deres vurdering af egne kompetencer i vejledning af pædagogstuderende i praktik.

“Undersøgelsen indrammer et vigtigt element i praktikkerne, som vi i PLS i lang tid har italesat - det er, at vejledning er vigtigt. Derfor glæder det mig også, at undersøgelsen peger på, at vejlederne tager deres opgave alvorligt. Det er vigtigt, at pædagogstuderende 1-2 gange om ugen har mulighed for at få 1-2 timers vejledning, fordi det er her, vi virkelig kobler teori og praksis i refleksioner over det, vi i praktikken oplever og lærer. Derfor vil jeg opfordre praktikstederne til at gøre vejledningen til en kontinuerlig del af vagtplanerne” siger Katrine Aagaard, faglig sekretær.

Det er bemærkelsesværdigt, at størstedelen (90 %) af vejledere har en art vejlederuddannelse, mens en endnu større andel (95 %) betragter sig som kompetente til at vejlede. Samtidig peger undersøgelsen på, at der kun er én særlig kombination af uddannelsesmuligheder, som er særligt virkningsfuld. Det drejer sig om diplomuddannelsen ‘praktikvejlederuddannelse’ i kombination med deltagelse i professionshøjskolernes introduktionsmøder. Kun 11 % af de adspurgte pædagoger har denne kombination med i bagagen, når de vejleder.

Eksamen i praktikken

Ud over en generelt positiv vurdering af praktikvejledningen fra vejlederne, peger undersøgelsen på et nyt problem. 23 % af de adspurgte føler sig ikke godt nok klædt på til at deltage i bedømmelsen af den studerende i en eksamenssituation - og det er netop hvad de skal i forbindelse med den nye pædagoguddannelse. Ligeledes mener 19 % ikke at de er i stand til at optræde neutralt i en eksamenssituation.

På baggrund af undersøgelsen opfordrer EVA til at proffesionshøjskolerne på introduktionsmøderne for vejlederene har fokus på følgende:

• Styring efter kompetencemål, herunder nye videns- og færdighedsmål for praktikken.

• Deltagelse i eksamenssituationer, herunder krav om neutral bedømmelse.

• Introduktion til nye praksisnære prøveformer i praktikken.

Ny uddannelse - nye udfordringer for praktikvejlederen

Nye videns og færdighedsmål, nye prøveformer, og en helt ny praktikperiode i forbindelse med bacheloropgave - skaber en række nye udfordringer for den enkelte vejleder. Derfor ser vi i PLS den nye pædagoguddannelse som en oplagt mulighed opprioriter vejledningsindsatsen på de enkelte institutioner.

Nyheder

Man behøver ikke at skifte a-kasse

Bare fordi man som medlem af LFS’ a-kasse, FOA a-kasse, bliver studerende, skal man ikke skifte a-kasse. Det siger a-kasseleder Ole Wibroe. ”Når et medlem bliver studerende, får de at vide, at de skal melde sig ind i PLS. På PLS hjemmeside er der ikke angivet andre muligheder end SL’ og BUPL’s a-kasser, men det er en fejl. Man kan sagtens få lov at blive her,” siger Ole Wibroe, der netop har snakket med PLS om det, og de har lovet, at det bliver rettet på hjemmesiden,” siger Ole Wibroe. Det er dog som studerende ikke gratis at være medlem af LFS’ a-kasse. Det koster 15 kr. om måneden.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9612 Loadtid: 0.049 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9612 Loadtid: 0.049 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9612 Loadtid: 0.049 sek.
Download logo