LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2014
  • Blad nr. 8
  • Antologi om mønsterbrydning
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Nyheder
     
  • Klar til OK15
     
  • Sprogpakke skal skabe bedre integration i København
     
  • Lønbonus skal tiltrække kompetencepædagoger
     
  • Fra LFS' facebookside
     
  • København skal diskutere sprogsyn
     
  • Musik, fantasi og teater stimulerer til bedre sprog
     
  • Tre aktivitetslege til musik og teater i vuggestuen
     
  • Når pædagogik og kommunikation går hånd i hånd
     
  • God kommunikation sparer tid
     
  • Festival på tværs
     
  • Fritidspædagogikken kan godt
     
  • Er det, hvad vi ønsker for vores børn?
     
  • Antologi om mønsterbrydning
     
  • Nyt fra PLS
     
  • Sommerlæsning
     
  • Husk DHL-stafetten
     
  • Vær med til naturens dag - det er gratis!
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
3.7.2014  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Boganmeldelse

Antologi om mønsterbrydning

Tekst: Stine Rademacher ansat i Den Integrerede institution Drivhuset

Denne antolologis omdrejningspunkt ”mønsterbrud” indledes med spørgsmålene: Hvad karakteriserer en mønsterbryder? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre? Giver begrebet overhovedet mening?

Spørgsmålene besvares af de forskellige forfattere, ud fra deres forskellige vinkler og kompetenceområder.

Dion Sommer beskriver begrebet resiliens og dets betydning for mønsterbrydning, idet resiliens i modsætning til mønsterbrydning er klart defineret og danner baggrund for forskning i både ind- og udland.

Vibeke Svane og Jesper Mogensen inddrager og beskriver de hjernemæssige(neurale) aspekter ved mønsterbrud, herunder model for mulige neurale og mentale mekanismer, som kan muliggøre mønsterbrud og resiliens.

Morten Ejrnæs beskriver og argumenterer for sine indvendinger mod mønsterbryderbegrebet og dets anvendelse indenfor forskning, samt skadelige anvendelse af begrebet i pædagogisk praksis.

Karsten Hundeide betragter begrebet mønsterbrud igennem de kulturpsykologiske briller, hvor barnet udvikler sig i interaktion til sin tids kulturelle kontekst. Som praksis inddrages ICDP-programmet, beskrevet som et samfundsorienteret ’sensitiveringsprogram’, der påpeger de positive sider i relationerne mellem barnet og omsorgspersonen.

I tråd med dette undersøger Allan Stevn Bach, i sit kapitel, muligheden for mønsterbrydning ved hjælp af en sensitivering og bevidstgørelse, som er to grundlæggende niveauer i ICDP-programmet. Han beskriver programmet og dets mange forskellige måder at kunne anvendes på i pædagogisk praksis, blandt andet i forhold til mønsterbrydningsproblematikken.

Mette Høyer og Christina Stenstrup bidrager med beskrivelse af mønsterbryderbegrebet i et tilknytningsteoretisk perspektiv og forskning på dette område.

Jytte Birk Sørensen, der har redigeret bogen, præsenterer trivselslinealen, som hun har udviklet, som et brugbart redskab til professionelle omsorgspersoner, i observationen af trivsel og mistrivsel. Den optimale anvendelse af denne metode bør indebære brug af videooptagelser af barnet og omsorgspersoners interaktion.

Bogen kan læses som et samlet værk eller som enkelte kapitler, uden at miste essensen. Den er en god samling af fakta, forskning og relation til pædagogisk praksis. Sproget i bogen er generelt letforståeligt, når målgruppen som her er pædagoger, lærere, studerende, psykologer og andre med interesse for børns ve og vel. Som pædagog fik jeg ved læsningen tilført ny og interessant viden, blev oplyst om metoder, som jeg ikke kendte til og lærte om. Det gjorde det til meget interessant læsning. Samtidig blev kendt viden belyst og beskrevet i en aktuel kontekst.

Konklusion:

Jeg giver bogen fem ud af seks stjerner. Bogen indeholder aktuel faktaviden og borer dybt ind i begrebet ”mønsterbryder” og belyser dette fra mange vinkler. At den ikke får seks stjerner skyldes, at jeg, når målgruppen også er pædagoger og studerende, kunne ønske mig en mere indgående beskrivelse af relationernes betydning for barnets udvikling – også i et mønsterbrydningsperspektiv.

Dafolo 208 sider Pris 335 kr. ISBN: 978-87-7281-489-6

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9556 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9556 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9556 Loadtid: 0.047 sek.
Download logo