LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2014
  • Blad nr. 8
  • Sprogpakke skal skabe bedre integration i København
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Nyheder
     
  • Klar til OK15
     
  • Sprogpakke skal skabe bedre integration i København
     
  • Lønbonus skal tiltrække kompetencepædagoger
     
  • Fra LFS' facebookside
     
  • København skal diskutere sprogsyn
     
  • Musik, fantasi og teater stimulerer til bedre sprog
     
  • Tre aktivitetslege til musik og teater i vuggestuen
     
  • Når pædagogik og kommunikation går hånd i hånd
     
  • God kommunikation sparer tid
     
  • Festival på tværs
     
  • Fritidspædagogikken kan godt
     
  • Er det, hvad vi ønsker for vores børn?
     
  • Antologi om mønsterbrydning
     
  • Nyt fra PLS
     
  • Sommerlæsning
     
  • Husk DHL-stafetten
     
  • Vær med til naturens dag - det er gratis!
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
3.7.2014  | Almen  Dagplejen  
  
 

Sprogpakke skal skabe bedre integration i København

Tekst: Jon Arskog

Politik. Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsudvalg har sendt en pakke af tiltag som skal bedre de tosprogede børns resultater i skolen i høring. Pakken, der også omfatter arbejdet i daginstitutioner, skal endeligt vedtages efter sommerferien.

Det er ikke alle børn i Københavns Kommune der har lige muligheder. Ikke mindst er der blandt de to-sprogede drenge nogle der klarer sig dårligere, og har dårligere trivsel end deres etnisk danske kammerater.

En af to overordnede målsætninger for den eksisterende sprog- og integrationsindsats har været at alle byens børn uanset etnisk og social baggrund skulle opnå forudsætninger for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse og få adgang til arbejdsmarkedet. Den anden var en bedre fordeling af byens børn mellem institutioner og skoler, for at fremme relationerne mellem børn og forældre af forskellig herkomst og social baggrund og derigennem skabe en mere tryg og tolerant by.

Det nye Børne- og Ungdomsudvalg erkender, at de mål ikke helt er nået.

”Selvom indsatsen er stor, opnår vi stadig ikke de ønskede resultater. Der er derfor behov for at skærpe retningen og de enkelte indsatser,” skriver forvaltningen i sin indstilling til udvalgsmødet den 11. juni, hvor sprog- og integrationspakken blev behandlet.

Målsætningerne, der blev vedtaget 2011, skal fornys i år og udvalget skal derfor ikke kun vedtage konkrete tiltag, der kan bedre indsatsen og skabe chancelighed, men også vedtage nye visioner og målsætninger for arbejdet i de næste år.

En række konkrete tiltag

Nye krav til skoler og institutioner om styrket anvendelse af evidensbaserede metoder i pædagogisk arbejde. En styrket overlevering af viden mellem dagtilbud og skoler. Nye tiltag der gør det attraktivt for de mest kvalificerede medarbejdere at arbejde i dagtilbud i de mest belastede områder. Forsøg med intensive læringsforløb til primært tosprogede drenge med lavt fagligt niveau og turboforløb på udvalgte skoler. Udvidet rådgivning af forældre i understøttelse af børns læring. En ny bevillingstildelingsmodel der 'i højere grad’ tager udgangspunkt i den tosprogede elevs faktiske behov. Overførsel af midler fra skole til dagtilbudsområdet efter devisen, at tidlig indsats gavner mest. Og et fokus på fordelingen af børn i dagtilbud og skoler, så fordelingen understøtter ’kammeratskabseffekten’, hvor de fagligt dygtige hiver de fagligt svage op i niveau.

Det er i hovedtræk ingredienserne i den integrationspakke, som børne- og ungdomspolitikerne i København for tiden arbejder med, og som de på udvalgsmødet besluttede at sende i høring over sommeren.

Reviderede målsætninger

Udvalget mener fortsat, at de to målsætninger skal gælde for det fremtidige arbejde. Dog besluttede udvalget, at målsætningerne suppleres af principper for en tidlig, målrettet, viden- og forskningsbaseret indsats, hvor der er størst behov, og hvor indsatserne gør størst gavn. For Klaus Mygind (SF) var det en vigtig pointe at få med, at en videnbaseret indsats omhandler inddragelse af de fagprofessionelles erfaringer om, hvad der virker, ligesom ressourcerne i forbindelse med den målrettede indsats, drejes derhen, hvor der er størst behov.

De andre principper der blev vedtaget er, at indsatsen skal tage udgangspunkt i børnenes ressourcer og at alle børn har et potentiale for at udvikle sig; at indsatsen skal ske i tæt samarbejde med forældrene; og at der løbende følges op på indsatsen, for at sikre at målene nås.

Hensigten er på et udvalgsmøde den 24. september at tage beslutning om det fremtidige sprog- og integrationsarbejde i BUF regi blandt andet baseret på de høringssvar LFS og andre organisationer vil komme med over sommeren.

Reviderede målsætninger

Udvalget mener fortsat, at de to målsætninger skal gælde for det fremtidige arbejde. Dog besluttede udvalget, at målsætningerne suppleres af principper for en tidlig, målrettet, viden- og forskningsbaseret indsats, hvor der er størst behov, og hvor indsatserne gør størst gavn. ForKlaus Mygind (SF) var det en vigtig pointe at få med, at en videnbaseret indsats omhandler inddragelse af de fagprofessionelles erfaringer om, hvad der virker, ligesom ressourcerne i forbindelse med den målrettede indsats, drejes derhen, hvor der er størst behov.

De andre principper der blev vedtaget er, at indsatsen skal tage udgangspunkt i børnenes ressourcer og at alle børn har et potentiale for at udvikle sig; at indsatsen skal ske i tæt samarbejde med forældrene; og at der løbende følges op på indsatsen, for at sikre at målene nås.

Hensigten er på et udvalgsmøde den 24. september at tage beslutning om det fremtidige sprog- og integrationsarbejde i BUF regi blandt andet baseret på de høringssvar LFS
og andre organisationer vil komme med over sommeren.

Børne- og Ungdomsudvalget opstillede i 2011 to overordnede målsætninger:

• At alle byens børn uanset etnisk og social baggrund opnår forudsætninger for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse og få adgang til arbejdsmarkedet.

• At der skabes Reviderede målsætninger og principper:

den bedst mulige fordeling af byens børn i daginstitutioner og skoler inden for de givne rammer med henblik på at fremme relationer mellem børn og deres forældre på tværs af etniske og sociale baggrunde for at styrke den sociale integration og skabe en tryg by præget af kendskab, forståelse og tolerance blandt byens borgere

Målsætningerne vurderes fortsat at være relevante og brugbare. Nedenstående principper tilføjes og bliver en integreret del af forvaltningens indsatser på integrationsområdet:

• Tidlig indsats. Fordi desto før indsatsen sættes i værk, desto større er mulighederne for succes og desto mindre er ressourcebehovet.

• Målrettet indsats. Fordi børn og unges udfordringer er forskellige, er tiltagene det også. Ressourcerne målrettes, hvor der er størst behov og hvor de gør størst gavn.

• Videns- og forskningsbaseret indsats. Fordi tiltag rettet mod børn og unge, der virker, er forskningsunderbygget og bygger på de fagprofessionelles erfaringer om, hvad der virker.

• Ressourcesyn og høje forventninger. Fordi alle børn og unge har potentiale til at udvikle og dygtiggøre sig, både personligt, socialt og fagligt.

• Tæt samarbejde med forældrene. Fordi alle forældre er interesserede i, at det går deres børn godt, og fordi forældre har afgørende betydning for deres børns trivsel og faglige udvikling.

• Opfølgning. Det er afgørende at have fokus på tosprogede elever, men det skaber ikke resultater alene. At vi er på rette vej og kommer i mål er afgørende.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9541 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9541 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/9541 Loadtid: 0.052 sek.
Download logo