Nyt fra dagplejen:
Oplæg om professionsstrategi
Fra dagplejens generalforsamling 20.9.2006
Hvad er nu det?
Er det nu nødvendigt at have strategi for en Profession?
Eller som jeg tænker det er det virkeligt nødvendigt at have en plan for et fag?
Ja det er det!
Ved BUPL’ s kongres i efteråret 2004 blev professionsudvikling sat på dagsordenen med overskriften:
Pædagogprofessionen på vej - MEN HVORHEN?
Vi kan i dag spørge os selv:
Dagplejeprofession på vej - MEN HVORHEN?
Hvis BUPL skulle sætte dagsordenen:
Så har BUPL gjort sig nogle tanker i forholdet mellem daginstitution og dagplejen.
Hvor BUPL bl.a. siger at dagplejen i dag skal opfylde de samme krav som stilles til en daginstitution som beskrevet i serviceloven med krav om udarbejdelse af læreplaner, at der skal laves en pædagogisk indsats indenfor de 6 forskellige læringstemaer.
Jamen er det ikke det vi gør og er rigtig gode til?
Herudover siges:
I regeringens politik lægges der op til en tidlig indsats, hvilket af alle eksperter kræver uddannet personale, der kan opfange og iværksætte en professionel indsats.
Jeg kan spørge igen:
Er det bl.a. ikke en af dagplejens spidskompetencer? Noget vi er rigtige gode til? Hvor det lille nære miljø med få børn sikrer at der dagligt kommes hele vejen rundt om det enkelte barn
Der er faktisk rigtig mange eksperter der anbefaler det lille miljø til bl.a. for tidlig fødte børn.
BUPL siger også at nogle kommuner vælger at knytte daginstitutionsekspertise og -ressourcer til dagplejen for at sikre en højere pædagogisk kvalitet i tilbudet.
Jamen!
Vi har allerede denne ekspertise og pædagogiske kvalitet i den struktur der findes i dagplejen i dag.
Ved BUPL’s kongres var der bl.a. flere bud på professionsudviklingen et af indlæggene var af Jan Jaap Rothuizen fra forsknings- og udviklingsafdelingen på jydsk pædagogseminarium.
Han sagde bl.a.: CITAT:
"Det pædagogiske arbejde ligner det at føre et skib - Et er søkort at forstå, et andet skib at føre”.
"Det gavner at læse søkort, for så kan man orientere sig, og det er vigtigt, hvis man skal sætte sin kurs".
"Man skal både have et mål, når man fører skib, men også vide noget om vind og strømforhold og om hvor kysten er".
"Noget kan forudsiges andet kan ikke, og det ligner meget pædagogers arbejde, for de har brug for at tage bestik og sætte ny kurs".
Som ansat dagplejepædagog, souschef eller leder er det bl.a. en af vores styrker at kunne finde pejlemærker og hvad man gør for at opnå det ene eller det andet.
Som afslutning på hans oplæg siger han at:
Pædagogisk viden er:
- At have en retning – værdier
- At have relevante redskaber
- Åbenhed for korrektion
- Dygtighed
Eller som skrevet af Per Schultz Jørgensen i hans bog: Dagplejen - livsformer og relation. Citat: "Dagplejen er en meget lang historie om en succes. Det er der ikke megen tvivl om, hverken når man bedømmer den ud fra antallet af børn der hver dag opholder sig i dagplejen og den tilfredshed, forældre giver udtryk for, eller bedømmer den ud fra den samfundsmæssige godkendelse, der i dag er forbundet med dagplejen (som profession)".
I LFS arbejdes der med et debatoplæg med vores bud på en professionsstrategi ikke som et modspil til BUPL’s oplæg (for BUPL kan jo mene hvad de vil i forhold til deres medlemmer / medlemspleje og sige uddannede i alle stillinger).
I LFS skal der skrives / tegnes med en bredere pensel en professions strategi, der afspejler at LFS er en fagforening med mange forskellige stillingsbetegnelser.
En profession strategi der skal vise at der er en bred vifte af mangfoldighed af forskellige pasningstilbud og her i blandt kommunal dagpleje, flerbørnsdagpleje, hjemmedagpleje, privat dagpleje o.s.v.
Det har været meningen at en professions strategi skulle være behandlet på det kommende repræsentantskabsmøde den første weekend i december grundet forskellige årsager kan det ikke nås. På repræsentantskabsmødet skal der godkendes, at der i den kommende repræsentantskabperiode nedsættes en arbejdsgruppe der arbejder på en professions strategi.