Arbejdsplads i udvikling
Om det psykiske arbejdsmiljø
I november 2006 blev der afholdt en møderække for ledere, tillids- og sikkerhedsrepræsentanter.
Her kan hentes powerpoint-præsentation af de anvendte overheads: oplaeg_forandringer_temamoeder.ppt
Formålet med møderne var at sætte fokus på et tættere samarbejde mellem de 3 nøglepersoner, specielt omkring psykisk arbejdsmiljø.
På møderne blev repræsentanterne spurgt om hvilke emner de mente der ville være gode at etablere et fælles samarbejde omkring.
LFS lovede at der ville ske en sammenskrivning af forslagene og at de derefter ville blive lagt på hjemmesiden, så de kunne virke som inspiration for andre.
I det efterfølgende nævnes de samarbejdsoverskrifter som deltagerne fandt frem til. Vi bringer forslagene som de blev formuleret på møderne.
Venlig hilsen
Niels Andersen og Olaf Christensen, faglige sekretærer i LFS.
Specialområdet
Temaer til TRIO-samarbejde
- trivselsundersøgelse
- arbejdsfastholdelse - fraværspolitik
- engagement i udførelsen af arbejdet - fravær/nærvær
- APV
- mere fokus på PAM i APV
- PAM fast punkt på medarbejdermøder
- skabe ejerskab for fælles politik om PAM
- PAM ind i en samlet personalepolitik
- åbenhed, anerkendende politik
- skabe bedre rum og tid til psykisk arbejdsmiljø - TR/SR – ledelse give retning og tydeligt signal
- stress
- fælles kultur - kommunikation, rettidig information
- samarbejde om ledelsesform - værdibaseret ledelse
- SU – overordnet råd
- lave helhedsbilleder - flere aktører kan bidrage
- analysen af sygefravær
- konflikthåndtering
Dagplejen
Temaer til TRIO samarbejde
- trivselsundersøgelse
- trivselspolitik
- sundhedspolitik
- sundhedsprojekt
- rygepolitik
- nye grupper/klausuler for gruppedannelse
- kommunikation - fælles forståelse
- forandringer/nedskæringer
- mobning – hvordan opdage at nogen bliver mobbet?
- stress – forebyggende
- organisering - højt informationsniveau
- retningslinier ved psykisk førstehjælp
- synliggørelse af dagplejearbejdet
- sygefravær
- at skabe arbejdsglæde
- opsamling og dialog om frustrationer
Almenområdet
Temaer til samarbejde
- trivselsundersøgelse
- trivsel blandt personalet - sætte rammer/tid, metode
- månedlige trivselsmøder - hvordan er stemningen i institutionen?
- APV – nye metode/holomobilen
- psykisk arbejdsmiljø i APV
- psykisk arbejdsmiljø - kortlægning, opfølgning, - lave plan med datoer
- fravær – nærvær – politik og håndtering
- omsorgssamtaler
- stresspolitik - hvad er stress, stresstærskler? - åbenhed omkring stress
- udbrændthed - privat/fagligt
- samarbejdskultur – omgangstone - når ledelsen kvajer sig - når medarbejdere brokker sig
- prioritering af opgaver - mødestruktur
- forandringer/motivation - struktur for trio-samarbejder, faglighed, balance ledelsesrollen/TR/SR
- rammerne for tid til SR/TR
- arbejdsmængde - prioritering af opgaver/tydelighed - goddag og farvel til opgaver
- forandringsprocesser
- prioritering og selektion i forandringsprocesser
- er der plads til at arbejde forskelligt og med forskellige metoder?
- fokus på arbejdsglæden - den pædagogiske indsats - mening i arbejdet
- håndtering af læreplaner - ejerskab
- seniorpolitik - skabe individuelle hensyn
- modtagelse af nye medarbejdere
- tryghed i ansættelsen
- sammenlægninger og nedskæringer
- håndtering af kriser
- nyt hus – forberede flytning
- udbygninger
- støj - strukturering
- ergonomi