Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af almenbestyrelsesmøde 13.11.2013
Tilstede:
Thomas Enghausen, Iben Andersen, Ulla Børgesen (går kl. 14.00), Stinna Reuter Hall, Martina Wellm, Bimala Møller (går kl. 14.00), Kirsten Gunvor Løth (kommer kl. 10.00), Palle Anderson, Gitte Guldberg, Connie Nielsen, Jette Olsen, Karen Ribergaard, Annette Mortensen, Brian Engsig, Karina Christensen, Martin K. A. Rasmussen
Afbud: Ronni Ramm, Nicki L. Jensen, Dorte Sørensen, Søren Beha Pedersen, Tina Malene Hansen, Lars Ammonsen, Kristina Vasseux.
Kommer senere: David Schønning
Fraværende: Karina Christensen
Dagsorden
1) Godkendelse af referat fra bestyrelsesmøde 4.10.2013 samt godkendelse af dagsorden 13.11.2013
Referat fra bestyrelsesmøde 04.10.2013 – Godkendt med den bemærkning at der var afbud fra Martin K. A. Rasmussen.
Godkendelse af dagsorden inkl. ekstra punkt om skolereformen v. Britt Petersen, samt yderligere en ansøgning om økonomisk tilskud.
Opsamling fra sidste bestyrelsesmøde:
Der var et ønske om at få oplyst aktuelle ledighedstal for ledige i FOA (LFS) A-kassen. Thomas har på anmodning modtaget tallene (omdelt på mødet).
2) Økonomisk råbalance v/Ulla
Den bogholderiansvarlig er på ferie og sidste opgørelse er fra 17.9.2013 – dvs. uden årsmøde.
LFS centralt mangler stadig at få lejet de tomme lokaler ud, det giver et formodet underskud på ca. 600.000. Foreløbig er der ikke udsigt til kontingentstigning, men hvis LFS fortsat ikke får lejet ud, kan det betyde en kontingentstigning på kr. 5,00 pr. måned. På positivsiden skal der bemærkes at medlemsgrundlaget er sat til 10.350, men vi har gennem hele året haft mere end 10.500 medlemmer.
3) Økonomiske ansøgninger
a) TRIO-møderne i uge 10, 2014. Opfølgning på bestyrelsens beslutning via mail. LFS afholder TRIO-møder i marts 2014, hvor et af punkterne er: Kend din kerneopgave v. Anders Seneca.
For at det er muligt at afholde arrangementet har hovedbestyrelsen bedt de øvrige bestyrelser om et økonomisk tilskud. Almenbestyrelsen vedtog at bidrage med kr. 25.000.
b) Ansøgning fra Almen København-FTR-gruppen; Indkøb af bydelskort med oversigt over samtlige institutioner i København v. Iben Andersen. – bestyrelsen gav tilsagn til at der kunne indkøbes de nævnte kort. FTR bestiller, formand og kasserer tager sig af betaling.
Punktet er ikke længere relevant, da BUF HR har besluttet at købe bydelskort til FTR-gruppen.
c) Ansøgning om tilskud til deltagelse af 2 LFS-medlemmer i Landskonference februar 2014 for alle der arbejder med hørehæmmede i DK (modtaget efter dagsorden er udsendt og derfor ikke sat på udsendt dagsorden). Kan bestyrelsen forhåndsgodkende denne. Thomas undersøger hvad LFS centralt betaler, og bestyrelsen beslutter at forhåndsgodkende ansøgningen indtil endeligt regnskab foreligger – skal endeligt vedtages på bestyrelsesmødet i december.
4) Sekretærfunktionen i almenbestyrelsen
Iben Andersen vil gerne løse opgaven, men da hun som bekendt er FTR skal der findes en løsning og eventuel økonomi, der friholder sekretæropgaveløsningen fra de opgaver som Iben har i kraft af sit hverv som FTR.
Bestyresen vedtog at Iben aflønnes med aktuel timeløn og det faktiske timetal der anvendes udover arbejdstid.
5) MED – Erfaringer med MED-struktur fra Socialforvaltningen, v. Mia Christensen, FTR, specialområdet
Efter ønske fra flere medlemmer i bestyrelsen om at høre, hvad andre forvaltningers erfaringer har været, er Mia Christensen fællestillidsrepræsentant for specialområdet i LFS inviteret til dette punkt. Mia deltager på vores møde fra kl. 12.45-13.15.
I Socialforvaltningen har der været MED siden 2010, det har været og er fortsat en stor udfordring at få MED-strukturen helt ud i de yderste led i de centre der er i SOF. Ligeledes er det en stor udfordring at sikre kommunikationen igennem alle led i et center. Der afholdes kontaktudvalgsmøder før MED-møderne, da ikke alle faggrupper er repræsenteret i MED. De TR/AMR der sidder i MED-udvalget repræsenterer alle faggrupper, ikke kun den/de faggrupper man er valgt for.
Mia anbefaler at man på almenområdet introducerer tillidsrepræsentanterne for et redskab FOA har udviklet, som hedder ”Det gule kort”. Og så siger hun: LÆS MED-AFTALEN – igen og igen, for jo dybere man går ind i aftalen, jo lettere bliver det at implementere den.
Gitte fortæller at de på Fensmarkskolen er ved at lave en pixi-udgave af MED-aftalen til kollegaer.
6) Skolereformen, status på implementering i København og Frederiksberg kommune
Hvad og hvilke problemstillinger og udfordringer kan almenbestyrelsen se i forhold til implementering jf. beslutning fra sidste møde (bl.a. kombinationsansættelser). Skal udmøntes i en henvendelse til FU, hvor almenbestyrelsen opmærksomhedspunkter fremgår.
- Hvem er min TR og hvem er min AMR
- Transporttid
- Studerende (skal den studerende følge vejleder eller institution)
- Ferie/fridage
- Sproggrupper (hvor børnene ikke er tilknyttet institutionen)
Britt Petersen kom kl. 10.45 for at fortælle om hvordan og hvor langt BUF er i processen omkring implementering af skolereformen samt status på nuværende og kommende forhandlinger.
På www.lfs.dk kan man læse det fælles brev LFS, BUPL og forvaltningen har udsendt til alle institutioner vedr. skolereformen i København.
Det er aftalt at Britt kommer på almenområdets TR-møder i december, så tillidsrepræsentanterne kan få seneste status på skolereformen.
Derudover indkalder LFS til leder/TR møde, så snart der er noget konkret at informere om.
7) HB-møde
Referat fra HB-møde d. 21.10.2013, er udsendt d. 22.10.2013.
Forberedelse til kongressen fyldte en del på det seneste HB-møde, derfor blev pkt. vedr. budget for København og omegn kommuner udsat. Der blev orienteret om at kommunalvalgsarrangementet med Ræson er aflyst.
Hovedbestyrelsen bevilligede kr. 25.000 til 25 deltagere til Palestine Marathon d. 11.4.2014 i Betlehem, og opfordrer områdebestyrelserne til også at bevillige penge, så vi kan sende flere afsted.
Dagsorden til næste HB:
- Formalia
- Opfølgning på FOA-kongres 2013
- Budget 2014
- Tillidsreform (status)
- Folkeskolereform (status)
- Budget 2014 i de øvrige kommuner
- Eventuelt
- Valg til FRESO (Martina stiler op og skal formelt vælges af HB)
8) FOA kongres 2013
Orientering om kongres 2013.
Se eventuelt https://www.foa.dk/Forbund/Om-FOA/FOAs-kongresser/Kongres-2013
Kongressen kan ses eller genses på foa.dk.
Strejkekontingent pr. 010114 (10,- kr) til opfyldning af strejkekassen som pt. er på 1. milliard og 56 millioner.
Sektorårsmøde d. 29.10.2013:
Thomas Enghausen, Britt Petersen, Olaf Christensen, Pia Ludvigsen m.fl. deltog i sektorårsmødet.
Til sektorbestyrelse blev Britt valgt og Helle Haslund er suppleant. Olaf Christensen blev valgt til at repræsenterer dagområdet og Thomas Enghausen er suppleant. Mette Gagner blev valgt og Lone Ast er suppleant. Jette Olsen blev valgt for de bemandede legepladser.
Der var genvalg til formandsposten for pædagogisk sektor Jakob Sølvhøj og næstformand Birgitte Rasmussen.
Kongressen:
Det var en strukturkongres med fokus på hvordan FOA klarer udfordringerne med faldende medlemstal, hvilket debatterne bar præg af (bl.a. faldt forslaget om reducering af antal kongres delegerede), der blev debatteret lokalløn og repræsentation.
De delegerede fra almenbestyrelsen fortalte om deres oplevelser på/fra kongressen.
9) Nyt fra Almenområdet
A) Nyt fra København
HSU:
Budget & regnskab:
3. prognose KK viser overskud for 2013 på ca. 3 – 4- 5 millioner kr.
Overskud/overførelser: Som det er nu er grænsen for overførsler 4%. Udvalget har besluttet en ny model for, hvor et overskud kan benyttes (se HSU-planche med de 3 modeller).
Decentral opsparing (ubrugte midler): Er i gældende prognose ca. 100 mill. i BUF – der blev spurgt ind til om det var ubrugte lønmidler eller drift.
Administrationsplan (som træder i kraft d. 1.3.2014) i forbindelse med centralisering af HK-opgaver i koncernservice. Forvaltningen starter med frivillighedsprincippet – men der mangler fortsat ca. 10 administrative personaler til overflytning.
Afbureaukratisering: Det er blevet besluttet at indføre et kommunalt vikarkorps. LFS oprindelige forslag er vedtaget til at blive iværksat som et 1-årigt pilotprojekt.
B) Nyt fra Frederiksberg Kommune
Skolereform: Næste møde i referencegruppen er 27/11. Frederiksberg har valgt en 25/75 ordning i modsætning til København hvor man har valgt en 50/50 ordning (lærer/pædagog).
C) Bemandede legepladser – se høringssvar om bemandet legeplads i/ved Københavns havn på www.lfs.dk eller på www.blivhoert.kk.dk.
Jette fortæller om de strukturelle forandringer der er i gang sat i Teknik- og Miljøforvaltningen.
Der har været et udviklingsmøde om det nye center der oprettes, hvor anbefalingerne går på at samle de bemandede legepladser under en ny enhed. På fredag d. 15.11. er der stormøde, hvor personalet informeres om strukturen og de skal også informeres om antallet af ledere/chefer. Processen er gået meget hurtig.
D) Nyt fra almenbestyrelsens medlemmer til bestyrelsen.
På de seneste TR-møder har FTR’erne spurgt ind til og opfordret tillidsrepræsentanterne til at melde ind med, hvad der skal til for at de og deres kollegaer har lyst til at deltage i årsmøde og generalforsamling.
E) Nyt fra Faggruppeudvalgene
Der er blevet præsenteret et forslag til nye arbejdstidsregler for legepladsansatte. Jette har sendt det til LFS (faglig sekretær Lone Weinberg). Der er aftalt et møde med faggruppen for legepladsansatte, Lone og Britt Petersen.
Jette ønsker frikøb af de faggruppemedlemmer der ikke er TR, så mødet kan lægges i dagtimerne. (Det ligger inden for rammerne af de midler faggruppeudvalget har til deres rådighed)
10) Status på vedtaget Fremtidigt Arbejde 2012 -2014
• Tina Malene og Thomas er ved at arrangere et medlemsmøde med udgangspunkt i ungearbejdet.
• Ledersektionen har bedt om referatet fra almenbestyrelsens klyngeevalueringsmøde, det sender Thomas, og beder samtidig om at vi må få et referat af ledersektionsbestyrelsens evalueringsmøde.
11) Eventuelt
Juletræsfest; 14. december, Markmandsgade. Reserver dagen og tilmelding af børn og voksne på hjemmesiden. Derudover skal der bruges nogen, som melder sig til at hjælpe med det praktiske fra kl. ca. 13.00 på dagen. Iben.
Næste møde med ledersektionen:
Thomas anbefaler, at det næste møde mellem almenbestyrelsen og ledersektionen bliver i januar 14 og ikke som tidligere i december 13. Et oplagt punkt vil være skolereformen, og vi undersøger om Britt Kan deltage på fællesmødet. Vi er enige om at flytte mødet. Thomas finder dato sammen med formanden for ledersektionen.
Martina referer fra en faglig konference hun har deltaget i sammen med FRESO udvalget (18.-20. oktober) arrangeret af Folkebevægelsen mod EU og 3F. Der blev dannet et netværk (omkring EU og arbejdsvilkår), hvor både BUPL og LFS er repræsenteret. FRESO beskæftiger sig med solidaritet og integration og vil fremover også beskæftige sig med EU-forhold. Samt arbejde for medlemsaktiviteter om netop disse tre områder.
FOA og FOAbureau har udgivet en rapport om udviklingen på dagtilbudsområdet i Københavns Kommune.
Der er afbud fra Karen til mødet d. 5.12.13.
Referent
Iben Andersen