Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af ordinært almenbestyrelsesmøde 4. oktober 2013
Tilstede: Thomas Enghausen, Iben Andersen, Ulla Børgesen, Stinna Reuter Hall, Tina Malene Hansen (kommer senere), Martina Wellm, Bimala Møller, Dorte Sørensen (kommer efter frokost), Kirsten Gunvor Løth, Palle Anderson (går efter frokost), Gitte Guldberg, Connie Nielsen (kommer senere), Ronni Ramm, Jette Olsen (kommer senere), David Schønning (kommer senere).
Afbud: Lars Ammonsen, Karen Ribergaard, Nicki L. Jensen, Søren Beha Pedersen, Kristina Vasseux, Annette Mortensen, Brian Engsig, Martin K. A. Rasmussen.
Fraværende: Karina Christensen.
Dagsorden
1) Godkendelse af referat fra bestyrelsesmøde 10/9, årsmøde referat samt godkendelse af dagsorden
Referat fra d. 10.9.2013 er godkendt med følgende kommentar: Martina Wellm var til stede.
Referat fra Årsmødet d. 17.9.2013 er godkendt.
Dagsorden for mødet d.d. er godkendt.
2) Økonomisk råbalance
Ulla forslår at vi undersøger, om vi kan få en aftale med kantinen om at melde antal deltagere til mødet.
Husk at melde afbud til møder, så vi kan give kantinen besked om antal, så der ikke betales for meget mad.
3) Evaluering af årsmøde 2013
Til drøftelse v/hele bestyrelsen.
• Karensminde: Generel kritik af lokalet som ikke egnet, både pga. bordopsætning og plads til oplægsholder, samt teknikken som ikke fungerede.
• Tilslutningen til årsmødet var meget ringe, så hvad gør vi fremadrettet. Skal vi forsat afholde årsmøde sammen med de øvrige områder, afholde årsmødet kun for almenområdet eller helt stoppe med årsmøder.
Bestyrelsen drøftede formålet med årsmøderne og der var enighed om at årsmøderne fortsat skal bestå og bestyrelsen var enig om at der skal gøres en indsats for at få gjort årsmøderne relevante og interessante for medlemmerne, så de får lyst til at deltage. Det gælder ikke kun årsmøderne men også f.eks. demonstrationer og stormøder.
Palle gør opmærksom på at vi faktisk missede, at kommunalvalget kunne have været et tema for årsmødet. Hvis årsmøderne skal være store og bedre skulle vi måske spørge medlemmerne om hvad de kunne tænke sig indholdet skulle være på mødet, dette kan gøres via LFS-nyt, hjemmeside og TR-møder.
• Beslutning: Årsmøderne skal fortsat være der, men vi skal gøre en indsats for at få medlemmerne til at føle, at det er vedkommende for dem. FTR’erne sætter årsmødet på dagsorden på TR-møderne i november. Der skal holdes gang i planlægning gennem hele perioden (årshjul) og vi vil bede TR’erne om at spørge deres bagland, hvad der interesserer dem.
Hvem gør: Thomas, Stinna, Tina Malene, Annette, Lars og Iben
• Der var ros og opbakning i bestyrelsen til valget af oplægsholder; Steen Vallentin og temaet for oplægget; tillidsdagsordenen. Almenbestyrelsen opfattede ikke Steen Vallentins oplæg som en kritik af LFS arbejde, blot en oplagt mulighed for at får kvalificeret debatten om tillidsdagsorden i LFS og politisk i København/øvrige kommuner.
4) Planlægning af mødedatoer for bestyrelsesmøder 2014 samt Generalforsamling 2014, herunder booking af eksternt lokale
• Bestyrelsesmøder i 2014 – Thomas planlægger og sender de nye mødedatoer ud til bestyrelsen snarest.
• Generalforsamling 2014: Vi booker salen på biblioteket på Rentemestervej en dag mellem 15–25. september.
o Hvad skal indholdet være på generalforsamlingen 2014? Der blev foreslået flg.:
- Skolereform
- Budget
• Årsmøde 2015 – vi booker allerede nu Salen på biblioteket på Rentemestervej i september 2015.
5) Kommunalvalg 2013
Orientering fra den nedsatte arbejdsgruppe v/ Thomas, Tina, Iben og Ronni.
På det sidste bestyrelsesmøde diskuterede vi om LFS skulle pege på én bestemt person til kommunalvalg, det er ikke længere relevant da Anne Vang er stoppet som borgmester.
Arbejdsgruppen har afholdt møde hvor vi arbejdede videre med de ideer der kom til kommunalvalgs kampagne på almenbestyrelsesmødet d. 10.09.13.
Arbejdsgruppen har flg. forslag, som skal videre til HB:
- Tid-Tillid-Tryghed
- Postkort
- LFSnyt
- Filmklip
- vælgermøde
Der er en generel træthed i forhold til møder, hvor der ikke er mulighed for debat. Det skal være et vælgermøde med debat.
På TR-møderne i september har FTR’erne spurgt ind til om der var opbakning til vælgermøder – den var meget lille, derfor valgte vi i AB ikke at afholde vores eget vælgermøde, men sammen med LFS centralt og Ræson.
Arbejdsgruppen har talt om at få politikerne til svare klart, så vi har noget at hænge dem op på, hvilken form kræver det?
- Interviews
- Voxpop
- Tilbyde politikkerne en platform, hvor de kan tilkendegive deres holdninger i forhold til området.
Arbejdsgruppens arbejde skal fremføres på det næstkommende HB møde (21.10.13)
Den store opgave bliver at få medlemmerne med på, at deltage aktivt på et vælgermøde.
Vi oplever en generel afmatning og medlemmerne føler der er langt fra vælger til politiker. Bestyrelsen indkøber nogle eksemplarer af ”Tid til fællesskab”, som netop behandler det emne. (Bøgerne kommer til stå på Thomas’ kontor og kan lånes).
Vi skal kigge på hvad der fanger medlemmerne, og af den vej få dem til at interessere sig for det arbejde der foregår. Blandt andet nævnes medlemsmøder i stil med Ole Henrik Hansen. Når der er kritik af områdets arbejde, er der større tilslutning til møderne. Vi skal ikke være bange for selvkritik.
Bestyrelsen drøftede også den apati vi fornemmer fra området i forhold til at få skabt et aktivistnetværk med fokus på skolereformen.
I forbindelse med kommunalvalget, er det ikke ligegyldigt hvem der kommer til at sidde på fremtrædende poster i forhold til det pædagogiske område, derfor er det vigtigt at få nogle fremtrædende politikere til at tilkendegive deres holdninger til Børne- og ungeområdet, ud fra spørgsmål formuleret af os. Med mulighed for at trække ”Bullshit-kortet” – hvis politikeren ”taler uden om”
Det er svært at stille spørgsmål til tillid, da der er konsensus blandt politikerne om tillid, vi vil hellere spørge ind til de steder vi ved der er forskelle i holdninger – da det ikke er ligegyldigt hvem der kommer til at sidde på poster der har betydninger for området.
Gitte forslår et alternativ til vælgermøder, hvor vi i stedet tager et par politikere med ud i nogle klynger, hvor der så kan afholdes et møde evt. i samarbejde med forældrene. Det kan blive svært, hvis ikke kollegaerne kan engageres.
Hvis ikke et vælgermøde bliver relevant, er voxpop en god mulighed, den kan ligges på politikerens facebook profil, og den vil afkræve politikkerne et svar.
Beslutning: Voxpop forsøger vi som et minimum, det kan evt. bruges på politikernes facebook side. Og vi vil spørge nogle klynger om de er interesseret i, at gå sammen om et møde, hvor der bliver inviteret politikere. David vender tilbage efter at hørt i sin klynge.
6) Skolereformen, status på implementering i København og Frederiksberg kommuner
København: Tina Malene og Britt Petersen, har været på KKFO og diskutere vilkår og faglighed i forhold til skolereformen. Thomas har været ude i en klynge og holde oplæg om skolereformen.
Inklusionspædagoger har været til møde i LFS, hvor der også blev talt om skolereformens betydning for deres arbejde (bl.a. nye kollegaer i kombinationsstillinger).
Forhandlingen, om pædagogers opgave efter skolereformen, mellem KL og BUPL er udskudt.(er dog gået i gang efter mødets afholdelse).
Jette har været til møde i pædagogisk sektor, hvor de blev forelagt den aftale der er indgået i Århus vedr. skolereformen.
Gitte fortæller at special KKFO’erne holder møder uden for LFS regi, de opfordres til bede LFS om at deltage, når de diskuterer skolereformen. Almenbestyrelsen opfordrer til at området stiller krav til LFS i forhold til de forhandlinger der skal i gang i forbindelse med skolereformen.
I forbindelse med drøftelse af skolereformen kom vi til at tale om de problemstillinger der kommer i forbindelse med kombinationsstillinger:
• TR i kombinationsstilling
• Uddannet klubassistent – hvilken kombination kan man forestille sig her?
Dette var blot nogle af de problemstillinger vi talte om. Bestyrelsen besluttede at bruge tid på det næste bestyrelsesmøde til sætte dette på dagsorden og skrive en henvendelse til FU, med en beskrivelse af de problemstillinger vi kan få øje på.
Frederiksberg Kommune: Kommunen har nedsat en hel del arbejdsgrupper. Fælles for dem er at pædagoger og lærer skal inddrages, men det skal medhjælperne ikke, hvilket LFS har påpeget det urimelige i. I Frederiksbergs kommune er der ikke påtænkt at der skal være pædagogmedhjælpere i folkeskolen set ud fra intensionerne i selve lovgivningen (Folkeskolereformen).
Derudover har Frederiksberg Kommune de samme demografiske og lokalemæssige udfordringer som Københavns kommune står med. Thomas sidder i Referencegruppen og repræsentere derigennem LFS medlemmer og forsøger naturligvis at sikre indflydelse for de medlemmer vi har på området. Der er desuden indkaldt til særligt møde for disse.
7) HB møde
Referat fra HB møde d. 16.09.13. Der forlægger d.d. ikke noget referat fra HB-mødet. Til det kommende HB møde skal der være suppleant for Annette Mortensen, der har meldt afbud. Ulla Børgesen deltager.
Bemærk venligst, at de af jer, som skal til FOA kongres skal deltage på næste HB møde, d. 21.10.13. På dette møde vil kongres materialet blive gennemgået, herunder de forskellige forslag til vedtægtsændringer der er forslået.
Hvis I har læst det, så vil materialet i et vist omfang fremstå som en ”struktur kongres”, hvor oplæggene et langt stykke hen ad vejen, handler om FOA’s interne struktur og organisering.
De fremtidige mål, handler om FOA internt som en stærk organisation der bygger på medlemsinddragelse, på målet om en stærk velfærdsstat og offentlig sektor, på en række arbejdsmiljøområder og som en stærk forhandlingspartner i OK sammenhæng.
Dagsorden til det kommende HB møde:
• Formalia
• Forberedelse af FOA-kongres 2013
• Budget 14 – København
• Budget 14 – Øvrige kommuner
• Kommunalvalg
• Budgetrevision 2014 for LFS’ budget
• Eventuelt
8) Nyt fra Almenområdet:
A) Nyt fra København.
o Budget 14 blev vedtaget på BR d. 3.10.13
o HSU – MED skrivegruppen skal nu overgå til MED-sekretariat.
o Special KKFO’er og Klubber har startet netværksgruppe, hvor de har mulighed for at tale om de forhold der gør sig gældende. Deres næste møde er d. 25.10.13, hvor de inviterer LFS med. (Gitte skriver til Britt)
B) Nyt fra Frederiksberg Kommune.
o Se skolereform punktet.
o Pga. dårlige budgetter, har der været merindskrivning (fra 14 til 18 børn i vuggestuegrupper). Denne merindskrivning er nu med et pennestrøg gjort permanent.
C) Bemandede legepladser
o Teknik- og Miljø-Forvaltningen skal have ny struktur, medarbejderen er blevet orienteret på et møde i sidste uge.
Legepladserne ved ikke om de er ”købt eller solgt”, om de bliver splittet op på tværs af byen eller får lov til at forblive samlet under samme ledelse, som en by-dækkende enhed.
Årsagen til omstruktureringen er bl.a. ønsket om mere ledelse (fra forvaltningens side). Legepladserne håber at komme til at ligge samlet under et af 4 centre (legepladserne vil helst under ”Center for by dækkende opgaver”), de vil helst undgå at blive delt ud på flere områder. Den gamle centerchef har anbefalet at legepladserne forbliver samlet under ét center.
Omstruktureringen er ikke en spare øvelse, har de fået at vide. Ledelseslaget stiger fra 2 til 4. Det bliver svært at holde fast i fagligheden, hvis legepladserne fordeles på flere bydelscentre, hvor der er mange forskellige faggrupper repræsenteret.
o Almenbestyrelsen talte om, at legepladserne, hvis de ikke kan forblive samlet, skal foreslås et alternativ, som er at komme tilbage til Børne- og ungdomsforvaltningen. Denne model var der overvejende enighed om i bestyrelsen Jette tager bestyrelsens anbefalinger med.
D) Nyt fra almenbestyrelsens medlemmer til bestyrelsen
E) Nyt fra Faggruppeudvalgene:
o Der er modtaget bidrag fra legepladsernes udvalg i forhold til den igangværende høringsfase om havnen – vi arbejder på et høringssvar om en bemandet havnelegeplads. Høringsfristen er d. 28.10.2013. Thomas skriver høringssvar for LFS.
o Pædagogiske Konsulenter har søgt om at få dækket udgifter til frokost til en konference de har arrangeret.
9) Status på vedtaget Fremtidigt Arbejde 2012-2014
Bestyrelsen havde en drøftelse af det fremtidige arbejde, hvad har vi nået og hvordan arbejder vi videre med det fremtidige arbejde frem til generalforsamlingen 2014.
1. Fortsat følge indkøbsordningen: Dette punkt er meget afhængig af de tilbagemeldinger vi får fra området om de problemer de oplever i det daglige. Hvis/når der kommer henvendelser, tager vi det op på bestyrelsesmødet og finder ud af at rette kritikken i den rigtige retning.
2. Forslag vedrørende klubber (10-18+): Der arbejdes på at lave et medlemsarrangement for de ansatte på unge området, med deltagelse fra mennesker med erfaringer med unge/bande arbejdet.
3. Forslag vedr. specialreform 2.0 (herunder inklusion): Der har været afholdt medlemsmøder om specialreform 2.0 og der arbejdes pt. På en samling af tekster vedr. specialreform 2.0.
4. Styrkelse af samarbejdet med Almen ledersektionen: Der har været afholdt det første fælles møde mellem de to bestyrelser og der er enighed om at fortsætte samarbejdet med 2-3 årlige fællesmøder, samt fælles fokus på at følge implementeringen af MED-strukturen i BUF.
5. At arbejde for at udvide antallet af bemandede legepladser i København: LFS og Almenbestyrelsen har været aktiv, og er det fortsat, i bestræbelserne for at få flere bemandede legpladser, bl.a. i den nye bydel i Nordhavn og en vandlegeplads ved havnefronten.
6. Fremtidens daginstitutioner (bl.a. taskforce og ny nordisk skole/skolereform): Der har i LFS været afholdt leder/TR møde og almen bestyrelsen følger skolereformen tæt, både dens indflydelse på fritids- og unge området, samt på 0-6 års området. Almen bestyrelsen vil arbejde for at finde nedslag og pejlemærker og følge nøje med i hvad det får af betydning for 0-6 års området, at ansvaret er flyttet fra Christine Antorinis børne- og ungeministerium til Annette Wilhelmsens socialministerium. Nogle af de konsekvenser der er af skolereformen er bl.a. kombinationsstillinger, øget fokus på sprogstimulering og herunder også sprogtest.
7. Medlemsmøder og medlemsaktiviteter: Der har i perioden fra generalforsamling 2012 og frem til nu været afholdt en række medlemsmøder, både for almenområdets medlemmer og i samarbejde med afdelingen og de øvrige områder i LFS. Bl.a. ”Små glade ben”, Ole Henrik Hansen om hans Ph.d. afhandling, tillidskonference, klyngeevaluering osv. Desuden har der været arrangeret loppemarkeder, DHL-løb, juletræsfest og suppekøkken i forbindelse med kulturnatten.
8. MED-struktur i BUF: Bestyrelsen følger, sammen med almenleder sektionsbestyrelsen, implementeringen af MED i BUF. Vi talte om muligheden for at benytte os af at specialområdet i LFS har haft MED i en del år, kunne vi trække på deres erfaringer?
9. Fortsætte arbejdet for at få afskaffet alle lukkedage: Vi diskuterede om det mon er kendt for alle kolleager at lukkedagene handler om besparelser.
10. Kommunalvalg 2013:
Almenbestyrelsen samarbejder med afdelingen og de øvrige områder i LFS, herunder Hovedbestyrelsen i LFS, om at sætte fokus på kommunalvalget. Se pkt. 5 i dette referat.
11. Afbureaukratisering: Almenbestyrelsen følger, sammen med Almenledersektionsbestyrelsen, det arbejde der ligger i BUF’s afbureaukratiseringsgruppe. Gruppen er kommet med nogle anbefalinger til afbureaukratisering og det er vigtigt for bestyrelsen at området melder tilbage, hvis de ikke oplever at anbefalingerne bliver fulgt.
12. Jobsituationen på det pædagogiske område: Bestyrelsen vil undersøge om det er muligt at få tal fra FOA’s a-kasse vedr. jobrotation, ledighed osv.
13. God tone: Der arbejdes som altid med en god tone, med respekt for professionelle uenigheder.
14. Evaluering af klynger: Der har været to medlemsmøde vedr. evaluering af klynger. Det ene afholdt af ledersektionen og det andet afholdt af almenbestyrelsen. Vi ved endnu ikke, hvordan BUF vil evaluere klyngerne. I forbindelse med evaluering af klynger
10) Eventuelt
o Suppekøkken i forbindelse med Kulturnatten 11. oktober. Lisbeth Waidtløw har udsendt mail herom. Meld venligst retur på denne.
o Juletræsfesten bliver d. 14. december i Markmandsgade. Reserver dagen.
o Sekretærfunktionen skal på næste bestyrelsesmødes dagsorden.
Referent
Iben Andersen