Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Ny undersøgelse viser at vuggestuebørn får en lille smule højere karakterer end dagplejebørn
Konkurrence eller nærhed
Dagplejen er i søgelyset igen. En ny rapport "Effekter af Daginstitutionstilbud", udarbejdet af Institut for Økonomi, Aarhus Universitet og finansieret af Bupl, viser at børn som har gået i vuggestue som små i gennemsnit får 0,5 karakterpoint højere i dansk og 0,3 højere i matematik ved folkeskolens afgangsprøve end de børn, der har været i dagpleje.
Desuden begynder 71 procent af de børn, der har gået i vuggestue, på en ungdomsuddannelse senere i livet. For børn, der har været i dagpleje, er tallet 61 procent.
Undersøgelsen er baseret på registerdata fra 59.000 unge alle født i 1994-95. Det får Jakob Sølvhøj fra FOA til at kalde undersøgelsens tal forældede. Dagplejen er en ganske anderledes målrettet pædagogisk størrelse nu end den var for 15 år siden.
Se FOAs pressemeddelelse her …
Nærhed er dagplejens kendetegn
Forskellen i karakterer er meget små, og spørgsmålet er om det er på bekostning af andre værdier, som nogle forældre sætter højere.
Det har vi spurgt Majbritt Kronbøl om, dagplejer og tillidsrepræsentant for dagplejerne på Frederiksberg. Hun var ved at få morgenkaffen galt i halsen, da hun hørte om undersøgelsen, og svarer kontant:
”Man får svar som man spørger, og det er jo Bupl der betaler.”
Hun fortsætter:
”Der kommer ikke dårligere børn ud af dagplejen end ud af vuggestuerne, det tror jeg simpelthen ikke på. Vores store styrke er det nære og tætte miljø. Og der skal være tryghed og nærhed for at børn lærer og udvikler sig. Vi giver børnene gode sociale kompetencer, og med dem kan de klare sig langt. Så er det mindre vigtigt om de får 7,1 eller 7,3 i karakter.”
Mange nye kompetencer i dagplejen
Majbritt Kronbøl, som har været dagplejer i 27 år, er heller ikke helt tilfreds med Jakob Sølvhøjs kommentar. For dagplejen var også god for børnene dengang, er hendes erfaring, selvom den selvfølgelig har udviklet sig meget de sidste 15-20 år og er blevet endnu meget bedre end den var.
Særligt fremhæver hun arbejdet med læreplaner, som noget der gør dagplejen systematisk og målrettet pædagogisk.
”Faktisk oplevede mange dagplejere et løft ved læreplanerne, for de opdagede jo at de gjorde alt det gode, men med læreplanerne fik de sat ord på. Det styrkede professionalismen i dagplejen.”
Virksomhedsplaner, arbejde med effektstyring, som hjælper dagplejerne til at arbejde mod et konkret mål, innovationsarbejde, politikker om mad og måltider, krop og bevægelse, kurser om og arbejde med sprogudvikling, for tidligt fødte, kommunikation og førstehjælp, som alle dagplejere skal have, er alt sammen med til at gøre dagplejen mere målrettet i sin pædagogik, vurderer Majbritt Kronbøl.
Dagplejen giver sociale kompetencer
Andre forskere, som kender dagplejen mere indgående end dem bag undersøgelsen, fremhæver da også dagplejens kvaliteter.
Professor emeritus ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Per Schultz Jørgensen, siger til information.dk at han tror det er konkurrenceelementet mellem børnene i vuggestuerne, som er med til at skabe de højere karaktergennemsnit. Og konkurrence kan give børn kompetencer og selvhjulpenhed.
Han understreger dog, at i gode dagplejehjem, hvor der er mere tid og færre børn end i daginstitutionerne, kan børnene få nogle væsentlige sociale kompetencer, som vuggestuerne på grund af deres få voksne til mange børn kan have problemer med at give.
Roligt miljø og trivsel i dagplejen
Videnskabelig assistent ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Ole Henrik Hansen, må kunne kaldes noget af en vidensperson på dagplejen. Han mener at den nye undersøgelse skal tages med ”et gran salt”, for det er ikke alt, der kan måles. Til information.dk siger han bl.a.:
”Dagplejen kan nogle ting i forhold til nærhed og trivsel, der er rigtig gode, men som kan være svære at måle på. Særligt for de mindste børn er miljøet overskueligt, og der er ikke ret meget støj. De meget store institutioner er udfordret af mange børn og få voksne, og det kan i nogen grad stresse børnene. Og så må man sige, at skoleresultater ikke er alting. Børn og familier skal også have et godt liv”.
Det er især for drenge og børn af mødre med en lav uddannelse man ser forskellen mellem vuggestue og dagpleje, angiver rapporten.
Børn i Danmark mellem nul og to år:
• 50.882 går i dagpleje
• 70.649 går i vuggestue/integrerede institution
Kilde: Danmarks Statistik