Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LFS-høringssvar: Organisering af fritidsinstitutionspladser ved Brønshøj skole
Til
Københavns kommune
Børne- og Ungdomsudvalget
11. oktober 2013
Høringssvar vedr. organisering af fritidsinstitutionspladser ved Brønshøj skole.
Som tidligere tilkendegivet, finder LFS det positivt at der, så tidligt som muligt, i forbindelse med anlæg af nye pladser, afklares hvilken forankring fritidsinstitutionspladserne skal have.
LFS mener den optimale løsning for organisering af de 112 fritidsinstitutionspladser, er en forankring under dagtilbudsloven og at pladserne tilknyttes Børnehuset Bella, Tuxenvej 2, i Klynge BH 3.
Med denne udvidelse, vil Børnehuset Bella være en enhed med ca. 160 fritidshjemspladser og 60 fritidsklubpladser med mulighed for udvidelse af fritidsklubben.
LFS’s løsningsforslag giver rigtig god mening, når vi også kan konstatere, af BR’s beslutning den 11.4.2013, vedr. godkendelse af anlægsbevillingen (2013-5782), det er besluttet at den eksisterende filialskole i fremtiden ombygges til fritidstilbud.
Derved vil det kunne undersøges, om det er muligt at flytte de nuværende 45 fritidshjemspladser i Børnehuset Bella til den nuværende filialskoles matrikel.
I forlængelse af dette vil der være mulighed for at udvide Fritidsklubben på Tuxenvej 2, hvad der efter vores oplysninger er et stort behov for. Vi er bekendt med, at der på nuværende tidspunkt er kontinuerligt 20 – 30 flere medlemmer indskrevet i Fritidsklubben på Tuxenvej 2, end de 60 normerede pladser.
Ovennævnte forslag vil medvirke til en høj grad af bæredygtighed og sammenhængskraft i Klynge BH 3, både strukturelt, organisatorisk, økonomisk, personale- og ledelsesmæssigt samt pædagogisk. Beslutningen om skolereformen vil yderligere begrunde nødvendigheden af, at udvidelsen af fritidstilbudspladser forankres i en klynge. I punktform kan dette beskrives med;
- At børneperspektivet vil have et langt bedre grundlag for at blive tilgodeset i en Klynge med børn i alderen 0 – 14 år. Grundlaget for at børn/børn relationerne styrkes vil i høj grad være til stedet. De sociale relationer vil kunne etableres og udvikles og den inkluderende indsats vil have et godt udgangspunkt, allerede fra vuggestuealderen.
- At det vil være nødvendigt at fritidshjems- og fritidsklubpladser, også i fremtiden, er tilknyttet en klynge med 0- 6 års pladser, alene begrundet i et forsvarligt økonomisk driftsgrundlag.
- At den pædagogiske leder, af en 6-14 års enhed, vil som sin hovedopgave have fokus på den pædagogiske og personalemæssige ledelse. Til forskel for en KKFO-ledelse som også skal varetage selvstændigt økonomisk ledelse og eks.vis. lønforhandlingsopgaver i forhold til personalegruppen i en KKFO.
- At der vil være mindre sårbarhed i ressourcedækningen, særlig i de 12 skolefri uger, når der etableres fritidshjem og fritidsklub af en vis størrelse og samtidigt tilknytte disse pladser en Klynge.
- At der vil være større grundlag og mulighed for, at sikre tryghed i ansættelsen og fuldtidsbeskæftigelse til medarbejderne i Klyngen, til forskel for en KKFO hvor det vil blive vanskeligt at opretholde fuldtidsbeskæftigelse for de ansatte.
- At der vil være et bæredygtigt grundlag for at tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere.
- At der, ved at tilknytte fritidshjemspladserne til en eksisterende fritidsklub og evt. udvidelse af denne, vil være et godt og sammenhængende grundlag for etablering og udvikling af det stærke samarbejde med skolen.
Som tidligere nævnt har en tidlig afklaring og beslutning omkring fritidstilbudspladsernes forankring stor betydning. Herved vil der også, så hurtigt som muligt, kunne nedsættes byggeudvalg med den rette sammensætning af tillidsvalgte og ledelse.
Den optimale og korrekte repræsentation i et Byggeudvalget er det optimale fundament for drøftelse af visioner, pædagogisk grundlag og funktioner m.v. for byggeriet.
Med venlig hilsen
p.o.v.
Jan Hoby, næstformand i LFS