Påmålingspædagogik og MultifunC: Behaviorisme i nye klæder
Påmålingspædagogik & MultifunC: Behaviorisme i nye klæder
Hvorfor er det så svært at få en etisk, faglig og politisk debat omkring ny-behaviorismen indtog i det socialpædagogiske arbejde med unge udsatte mennesker?
En behaviorisme som har sit ideologiske ophav i et dybt problematisk menneskesyn, hvor der tages afsæt i studier af dyrs adfærd.
Radikal behaviorisme tillægger således ikke mentale tilstande nogen betydning, modsat fx moderne kognitionspsykologi. Hjernen betragtes som en "black box", hvor man kan studere input og efterfølgende output, men ikke de mentale processer der foregår i hjernen.
Glem alt om læringsaktiviteter med henblik på at opøve tænkning af en "højere orden". Undervisningen planlægges omhyggeligt, så den ønskede adfærd identificeres, hvorefter man opøver eleven i den ønskede respons.
Undervisningen skal være en traditionel træning i at fremkalde den ønskede adfærd med flittig brug af "søde gulerødder" for at fremkalde en positiv forstærkning.