LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • Nyheder
  • Blog
  • Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
  • Blog 2013
  • Påmålingspædagogik og Multifunc: Behaviorisme i nye klæder (august 2013)
 

Sidemenu

  • Arbejdsmiljø, brutalisering og nyliberalisme - årsag, virkning og løsning (november 2013)
     
  • En høflig tone er ikke nok! Handicappede børn svigtes (oktober 2013)
     
  • Leder i det offentlige; et værdimæssigt tilvalg (oktober 2013)
     
  • Hvorfor snyder arbejdsgiverne på vægten? (september 2013)
     
  • Skolereformen og det moderne børnearbejde (september 2013)
     
  • Whistleblowerordning: Doven, dum eller god løsning? (september 2013)
     
  • Påmålingspædagogik og Multifunc: Behaviorisme i nye klæder (august 2013)
     
  • Faglig kamp 2013 (august 2013)
     
  • Ziegler vs Bondo: Kvalitet i forberedelsen er afgørende (april 2013)
     
  • Fagbevægelsen i lort til halsen (april 2013)
     
Blog
Et billede af: Jan Hoby
Jan Hoby

Påmålingspædagogik og MultifunC: Behaviorisme i nye klæder

Hvorfor er det så svært at få en etisk, faglig og politisk debat omkring ny-behaviorismen indtog i det socialpædagogiske arbejde?
15.8.2013  | Almen  Dagplejen  Special  
  
 

Påmålingspædagogik & MultifunC: Behaviorisme i nye klæder

Hvorfor er det så svært at få en etisk, faglig og politisk debat omkring ny-behaviorismen indtog i det socialpædagogiske arbejde med unge udsatte mennesker?

En behaviorisme som har sit ideologiske ophav i et dybt problematisk menneskesyn, hvor der tages afsæt i studier af dyrs adfærd.

Radikal behaviorisme tillægger således ikke mentale tilstande nogen betydning, modsat fx moderne kognitionspsykologi. Hjernen betragtes som en "black box", hvor man kan studere input og efterfølgende output, men ikke de mentale processer der foregår i hjernen.

Glem alt om læringsaktiviteter med henblik på at opøve tænkning af en "højere orden". Undervisningen planlægges omhyggeligt, så den ønskede adfærd identificeres, hvorefter man opøver eleven i den ønskede respons.

Undervisningen skal være en traditionel træning i at fremkalde den ønskede adfærd med flittig brug af "søde gulerødder" for at fremkalde en positiv forstærkning.

Læs hele indlægget på modkraft.dk her

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8735 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8735 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8735 Loadtid: 0.043 sek.
Download logo