Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Juli 2013
Åbent brev til BR angående dokumentation på socialområdet
Efter at socialudvalget, med stor succes for alle parter, har været ude og besøge bo- og dagtilbud i.f.m. ”Tillidsdagsordenen” er det med stor glæde, at vi i LFS ser Socialforvaltningens indstilling til Socialudvalget om at lade det være op til de enkelte centres ledelse at fastlægge dokumentationskravene i forbindelse med medicinhåndteringen.
Det er vores opfattelse og indtryk, at det er dygtige og kompetente ledere og medarbejdere, vi har ude på områderne, og de er fuldt ud i stand til at påtage sig dette ansvar.
Det er uhensigtsmæssigt ikke at differentiere i kravene på de forskellige områder og i de enkelte centre og tilbud. Vi har at gøre med mennesker i meget forskellige livssituationer, med meget forskellige problematikker og i vidt forskellige boformer; det må nødvendigvis afspejle sig i kravene og måderne, der dokumenteres på.
Som det fremgår af materialet fra SOF kan den overdrevne dokumentation give direkte anledning til fejlmedicinering, fordi der ikke er taget højde for de lokale forhold. Derfor byder vi tiltaget meget velkomment.
Vi mener, det er et gennemarbejdet forslag, socialforvaltningen har indstillet til udvalget. Det er betryggende, at det er lavet ud fra den direkte kontakt med de medarbejdere, der skal udføre håndteringen af medicinen og dermed også dem, der er nærmest at sparre med i forhold til uhensigtsmæssigheder af en hver art.
I Berlingske Tidende d. 18. juni under overskriften ”Kontrol med medicin gøres frivillig i København”, som i sig selv er noget misvisende, da der på ingen måde er lagt op til nogen form for frivillighed i forhold til, om der skal dokumenteres eller ej, kan vi læse at Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti er meget bekymrede for byens svageste borgere.
Forslaget omtales af Jacob Næsager fra de Konservative som ”Bundløst naivt”, og han mener, ”Det kommer til at sejle, når vikarer og afløsere på skift får ansvaret”, når der ikke længere skal holdes styr på kontrollen med medicin.
Vi er i LFS glade for, at der er politikere i København, der har større tillid til de ansattes kompetencer på byens tilbud end Jacob Næsager. Hvis man læser indstillingen med bilag, vil man se, at der på ingen måde er tale om, at noget kommer til at sejle; tvært imod.
Al dokumentation skal foregå inden for rammerne af lovgivningen og de af forvaltningen udmeldte minimumskrav og anbefalinger. Der er udmeldt forskellige løsningsmodeller, tilbuddene kan vælge imellem alt efter, hvad der giver mening lokalt. Ud fra citaterne i artiklen lyder det mere som om, man ikke har sat sig ordentlig ind i materialet. Med bare en smule kendskab til socialforvaltningens praksis, vil man vide, at det aldrig har været praksis, at lade vikarer og afløsere håndtere medicin.
At man lader den lokale ledelse vælge mellem 3 mulige dokumentationsmodeller har intet at gøre med, om vikarer og afløsere kommer til at håndtere medicin. Det er en direkte forplumring af sagen og efter vores mening meget usagligt i denne debat.
Når et bredt flertal af partierne i Københavns Kommune, Direktionen i SOF og de faglige organisationer i dag ønsker at slække på dokumentationskravene i SOF, skal det ses i lyset af de sidste mange års ret uoverskuelige mængde af dokumentation, der indebærer, at ledere og medarbejderne skal bruge mere og mere tid på dokumentation og kontroller i stedet for at bruge tiden sammen med borgerne.
Der er indført et dokumentationspres på de socialfaglige tilbud, der slet ikke står mål med de fejl, der begås. Når der har været sket en fejl på ét enkelt bosted, har man skærpet kravene på samtlige bosteder i forvaltningen i stedet for at rette op på fejlen lokalt, dér hvor den opstod.
Det har medført en masse ”støj” i de lokale arbejdsgange til stor frustration hos medarbejderne, der ikke har kunnet se meningen med den mængde af kontrol i arbejdsgange, der ellers fungerede optimalt efter mange års erfaring med arbejdet og optimering af egne systemer.
Det har endvidere medført en uheldig nul-fejls kultur i forvaltningen, som ikke er til gavn for hverken borgere eller ansatte, og det er en kultur, vi i LFS meget gerne ser afskaffet. En af måderne er bl.a. at give ansvaret tilbage til ledere og medarbejdere. De er fagligt uddannede og fuldt ud i stand til at varetage opgaven.
Vi kan i LFS kun hilse forslaget velkomment, og vi vil anbefale BR at stemme for forslaget.
Venlig hilsen
Britt Petersen, formand for LFS
Grete Bøegh Svendsen/ formand for ledersektionen specialområdet LFS