LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2018
     
     
    2017
     
     
    2010-2016
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2018
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    LO - Landsorganisationen i Danmark
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    Ny FOA-formand er valgt
     
     
    4. maj - befrielsesaftenen
     
     
    Erna prisen 2018 uddeles til seniorforsker cand. psyk. og ph.d. Karsten Tuft.
     
     
    1,5 mill. lønmodtagere samles
     
     
    Gratis inspirationsseminar om fysiske læringsmiljøer
     
     
    Københavns kommunes økonomi 2018
     
     
    Søg midler til at gøre jeres arbejdsplads bedre
     
     
    Læringsfestival 2018 i København
     
     
    LFS-kalenderen for 2018
     
     
    Meld en regel - vær med til at kassere unødvendige registreringer og krav
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Gode råd i jobsøgningen
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    AFLYST 18.4.: Få tjek på din pension og din løn
     
     
    24.4.: Temamøde om mobning
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    11. maj 2018: LFS holder lukket på indeklemt dag
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    17.4.: TR-stormøde i Odense
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Fra 1.3.: Kursustilbud: Budgetforløb 2017 - om arbejdspladsens budget
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Tryghedspulje - ved nedkæringer m.v.
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Frederiksberg kommunes krisehjælp
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Persondataloven
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Demonstration 7. marts: For vores velfærd
    Aktivisme og Velfærdsallince-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Kommunalvalg 2017
     
    Kommunalvalg 2017: Gør det en forskel? LFS-Nyt nr. 9 (2017)
     
     
    Vi vil ikke have glasur på nedskæringerne, LFS-Nyt nr. 2 (2017)
     
     
    Kommunalvalg i København
     
     
    Kommunalvalg i dagplejen
     
     
    Kommunalvalg på Frederiksberg
     
     
    Arrangementer op til kommunalvalget
     
     
    Arkiv for tidligere kommunalvalgår
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommuneaftalen 2012
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Velfærd
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2005
  • Blad nr. 2
  • Tal om jeres værdier
 

Sidemenu

  • Leder: Valgløfter og makværk
     
  • Småt nyt
     
  • Traumer i bagagen
     
  • Netop nu
     
  • Vippeordningen
     
  • Tal om jeres værdier
     
  • Møde om vippeordningen
     
  • Lederklummen
     
  • Nye bøger
     
  • Vygotskij
     
  • Hold fokus på barnet
     
  • Mistrivsel
     
  • Nyt fra seniorklubben
     
  • Nyt fra FOA
     
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
0  
 

Effektiv håndtering af stress:

Af Tine Sejbæk

Tal om jeres værdier!

Få diskuteret jeres personlige værdier, fordel ansvaret i institutionen og tag jer tid til at reflektere over jeres hverdag. Det giver mere ustressede voksne og dermed også mindre stressede børn, mener Jeanett Bonnichsen fra Center for Stress, der her giver nogle fif til, hvordan I skaber en mere stressfri daginstitution.

"Stresshåndtering er krævende. Vejen går gennem at reflektere og siden ændre adfærd, hvis det er nødvendigt. Og som pædagoger er det virkelig vigtigt at få diskuteret sine personlige værdier. Så man som personalegruppe har en fælles holdning til: Hvad vil vi? Og hvad magter vi?"

Det mener psykolog og direktør i Center for Stress, Jeanett Bonnichsen. Hun holder jævnligt foredrag i bl.a. daginstiutioner om, hvordan man mindsker stress for voksne og børn.

Ifølge Jeanett Bonnichsen er den altovervejende stressfaktor for børn stressede voksne. Børn er dybt afhængige af, at de voksne er nærværende, hvilket de jo ikke er, hvis de har for travlt. Og ifølge undersøgelser (BUPL og FTF, 1999 og 2000) er krav fra forældre en af de væsentligste stressfaktorer for ansatte i daginstitutioner. Pædagoger kan føle sig magtesløse, bl.a. fordi kravene kan være i modstrid med de faktiske muligheder."Nogle forældre vil gerne have særlig opmærksomhed på deres barn. Og mange ønsker også, at der foregår en målrettet aktivitet, som de kan måle dagen på for barnet. Det kan være i modstrid med stedets ressourcer, og i øvrigt med den viden, man har om, hvad børn har brug for", siger Jeanett Bonnichsen og uddyber:"Børn har brug for at få lov til at fordybe sig i legen. De skal også have oplevelser, men de behøver ikke at komme ud af huset hver dag. Det er ikke sundt at skulle afsted, så man hele tiden er på vej et sted hen og alligevelkun kan være i Zoologisk Have en halv time. Det er også vigtigt at forblive et sted i lang tid og finde roen i sig selv."

Udover krav fra forældre kan der være en divergens mellem de krav, både de almene og ens egne, der bliver stillet til den pædagogiske kvalitet, nærværet og så de ressourcer, der er til rådighed. Mange pædagoger føler sig klemte, fordi vikarbudgetterne ikke dækker det faktiske behov, samt at der f.eks. er kommet flere administrative opgaver. Mange bruger måske 50-60 % af tiden med børnene og resten på administration, og det føles frustrerende. Undersøgelser viser også, at nogle ikke føler sig klædt på til at forvalte opgaven med at lægge budgetter eller f.eks. udforme skriftlige virksomhedsplaner.

Støjen ses tit som den store syndebuk, når man taler om stress i daginstitutioner, men den kan ikke opleves isoleret, mener Jeanett Bonnichsen.

"I takt med, at man som voksen mister overblikket og bliver mere stresset, bliver man også mere støjpåvirkelig. Og i dét øjeblik, pædagogerne ikke er nærværende, støjer børnene også mere. Så det kan blive en ond cirkel."

De nødvendige diskussioner

Traditionelt set har der været kollektiv ledelse i institutionsverdenen. Men i de sidste 10-15 år er der kommet et mere traditionelt lederskab. Hvilket ifølge Jeanett Bonnichsens erfaring nogle steder kan give anledning til interne magtkampe. ”Der kan både være magtkampe på stuen, stuerne imellem og i institutionen som helhed. Hvem har mest at sige? Den med den længste anciennitet? Eller den der råber højst? Det handler meget om værdier, når man arbejder med børn. Som udgangspunkt bruger man sig selv og sine egne værdier. Udenforstående tror ofte, at pædagoger holder mange møder. Men det, der faktisk mangler i institutionslivet, er muligheden for at holde møder og diskutere i dybden, hvor man vil hen."

Ifølge Jeanett Bonnichsen er det for mange pædagoger svært at have med de værdimæssige uoverensstemmelser at gøre. Så placerer man hellere årsagen til frustrationen hos forældrene eller de manglende ressourcer.

"Men uenigheden om værdierne ligger selvfølgelig under overfladen. Og kommer til at påvirke både samspillet mellem kolleger og forholdet til børnene", siger hun. Derfor er det virkelig vigtigt at få diskuteret de personlige værdier i forhold til den pædagogiske målsætning.

"Afklarethed og en fælles holdning giver nemlig mulighed for at møde forældrekravene, som de skal mødes. Forældrene vil gerne have, at deres guldklump har det godt. Pædagogerne vil have, at alle 60 guldklumper har det godt. De skal vide, hvad de kan og kan gå med til. Så kan de møde forældrene og f.eks. sige:"Jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil have særlig opmærksomhed på Amanda, men det har vi ikke mulighed for i dag. Så hvis hun ikke har det godt, synes jeg, at du skal tage hende med hjem igen". I stedet for at tænke "sikke en idiot" om forælderen. At have talt tingene igennem giver en klarhed omkring, hvad man har mulighed for, og hvad der er hensigtsmæssigt. Det er ikke nogen god idé at synes, at forældrene er dumme. Man skal møde dem ud fra det mulige. Men det kræver en dybtgående diskussion internt i medarbejdergruppen", siger Jeanett Bonnichsen.For at få stressniveauet til at falde, kan det også være vigtigt, at ansvarsområderne i institutionen ikke er diffuse. At man har defineret: hvad tager ledelsen sig af? Hvor har vi som gruppe et ansvar? Og hvor har jeg som medarbejder et ansvar? "På den måde får man skilt tingene ad, så det hele ikke bare er en stor surdej, som man ikke kan gennemskue. Det skaber klarhed, som man kan bruge til at ændre adfærd - og dét er stresshåndtering!"

Lav en stille halv time

Men hvad så med børnene? For ikke at stresse institutionens børn, er det vigtigt at stille hensigtsmæssige krav til dem.

"Man skal ikke bare stille krav til børnegruppen over én kam, men det forudsætter nærvær at kunne se, hvordan man tager hensyn til den enkelte. I en stresset hverdag stiller man måske i stedet nogle fælles krav, som ikke duer for alle. Og man skal ikke tro, at børnene selv kan tage ansvar. Man skal guide dem. Selvfølgelig skal de træne selv at tage tøj på og at rydde op. Men det er ikke deres ansvar, at det sker. De voksne skal hjælpe dem", mener Jeanett Bonnichsen, der ikke går ind for selvforvaltning i den form, hvor børn f.eks. selv skal hente deres madpakker, når de er sultne. Det er for tidligt i livet at give dem det ansvar, mener hun.

Hun synes derimod, det er rigtig godt at give børn en stille halv time om dagen til afslapning. Det gælder også de store børn. Det er godt at mærke skiftet fra høj aktivitet til mindre, at mærke kroppen blive stille.

"Så bliver barnet opmærksom på kroppen og på, hvordan den har det. Det er også med til at forfine sanseapparatet", siger Jeanett Bonnichsen, der i sin tid sammen med Gideon Zlotnik var med til at lave et projekt, hvor man indførte afspænding som et fast programpunkt i nogle daginstitutioner. I praksis kan man gøre det med et afspændingsbånd eller f.eks. stille musik.

"Det vigtige er, at de voksne får skabt nogle rutiner. F.eks. kan man ligge på gulvet og lytte til musik i den halve time. Man kan også have en halv time, hvor man ikke må snakke og løbe rundt, hvor man bare skal lave stille ting som at tegne. Det handler om, at tempoet bliver sat ned i en halv time af dagen. Det er jo en fryd at få lov til at ligge ned og slappe af, og langt de fleste børn vil nyde det. Der vil være enkelte, der ikke kan finde ro, men de kan sidde og tegne eller læse i et blad imens. Bare de er stille", siger Jeanett Bonnichsen og pointerer, at de voksne selvfølgelig også skal være med. De er rollemodeller og har desuden brug for en pause selv.

Daglig reflektion

For at mindske sit eget stressniveau kan man som ansat i en institution f.eks. skabe en rolig stemning hjemmefra.

Det kan man bl.a. gøre ved dagligt at reflektere. Hvis man får reflekteret over f.eks. "Hvad skete der i dag?", giver det mulighed for at skabe en løsning på det, man er utilfreds med.

"Handlededet, der skete, om mig? Eller var det, jeg blev udsat for, urimeligt?" Så man bliver medskaber af det gode, psykiske arbejdsmiljø. Også konflikter kan give stress - og konfliktløsning på arbejdspladsen handler om dialog og refleksion, mener Jeanett Bonnichsen.

"Man må se på "Hvad går konflikten ud på? Hvad er mine behov? Hvad er dine behov? Kan vi mødes?" Ellers må man have en tredje person til at hjælpe. En konflikt må ikke køre for langt, for det påvirker for negativt i hele institutionen og spreder sig til børn og forældre."

Hun mener også, at en måde at mindske sladder og konflikter på netop kan være at få fordelt ansvaret.

"Desuden kan man sætte fokus på: hvad gør sladder ved os? Og hvad sker der, når vi i stedet for er åbne og kan grine sammen? Så giver man det mening at fjerne sladderen. Og hvis man fjerner sladder, mobning og chikane, sænker man angstniveauet på arbejdspladsen."

Gør de fysiske rammer mindre stressfyldte

Man kan naturligvis mindske institutionens støjniveau ved at se på fordelingen af børn ude og inde. Det ændrer støjniveau og indeklima, når man ikke er for mange inde. En anden mulighed er at anskaffe sig en støjmåler. Men det er ikke løsningen på alle problemer, mener Jeanett Bonnichsen."Når man måler støjen i vuggestuen, og øret begynder at lyse rødt, ved de store vuggestuebørn godt, at nu skal man hviske. Men i børnehaverne kan der godt gå sport i, hvor meget man skal råbe for at få øret til at lyse. Så om det har en stor effekt, ved jeg ikke. Jeg ser mere støjøret som et instrument til at skabe opmærksomhed på støjen. Men jo mindre, der er brug for den slags tiltag, jo bedre. Jeg vil hellere have, at roen ligger i kulturen. Når de voksne slapper af, smitter det af på børnene. Det er fint nok med hjælpemidler, men man skal sætte ind på kulturen i medarbejderstaben, hvis det skal batte."

Med hensyn til de fysiske rammer handler det også om, at man arbejder på at institutionen bliver sådan, som man gerne vil have den. Så den fremstår rar og dejlig.

"Jeg har f.eks. kontakt med en institution for fysisk handicappede, hvor de har nogle vældige problemer med at få de tekniske installationer, de har brug for. Det kan også være en stressfaktor, hvis man f.eks. i vuggestuer oplever, at puslebordene ikke fungerer. Og så er det måske de problemer, man skal prøve at løse først", siger hun.

Stress blandt pædagoger

Undersøgelser fra 2001 og 2002 viser, at 34 pct. af pædagoger melder om stress i en eller anden grad. Pædagoger har i gennemsnit 10,4 sygedage pr. år., hvilket er det højeste inden for FTF’s medlemsskare.

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/864 Loadtid: 0.069 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/864 Loadtid: 0.069 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/864 Loadtid: 0.069 sek.
Download logo