Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Fælles pressemeddelelse fra KFO (Københavns Forældreorganisation) & LFS (Landsforeningen for Socialpædagoger)
Kbh., 7. juni 2013
Reformen af folkeskolen: Længere skoledag og mindre fritid løser intet
”Forligskredsen har solgt børnenes fritid, deres egen tid og vores fritidsinstitutioner. Det varsler vanskelige tider for fritidspædagogikkens fremtid, og kan betyde nedlæggelse af mange pædagogiske arbejdspladser, er udmeldingen fra Nina Reffstrup fra Københavns forældreorganisation og Jan Hoby, næstformand i Landsforeningen af Socialpædagoger, LFS. ”
Skolereform indgået - politikerne lyttede ikke til forskning, forældre og personale – børnene bliver taberne.
Længere skoledag eller heldagsskole? Betegnelsen er ligegyldig, resultatet er det samme!
- Forligskredsen har solgt børnenes fritid, deres egen tid og vores fritidsinstitutioner. Det varsler vanskelige tider for fritidspædagogikkens fremtid, og kan betyde nedlæggelse af mange pædagogiske arbejdspladser, er udmeldingen fra Nina Reffstrup fra Københavns forældreorganisation og Jan Hoby, Næstformand i Landsforeningen af Socialpædagoger, LFS.
Gennem hele forløbet har forældreorganisationer, personalets faglige organisationer og politikere fra både K, LA og EL forsøgt at råbe op og få politikerne bag reformen til at forstå hvad leg, fri tid og selvbestemmelse betyder for børns læring og udvikling, men uden held.
Rigtig mange forskere har været ude og advare mod lang skoledag og manglende fokus på legens og fritidens betydning. Lars Geer Hammershøj, associate professor, ph.d. dpu understregede blandt andet på en konference afholdt af personale og forældre:
- Problemet er, at de fritidspædagogiske aktiviteter alene betragtes som et middel til at understøtte den faglige undervisning, ikke noget der har værdi i sig selv. Man overser, at det der primært foregår i og fremmes gennem legen og andre frie aktiviteter er dannelse og kreativitet, og at disse processer formentlig er vigtigere end nogensinde. Dannelse og kreativitet er processer der kræver at foregå i frihed, og hvis legen gøres til middel til læring bliver den også noget andet.
Reformen er nu indgået uden at skele til de mange forskere og fagfolk der har advaret, resultatet er lange skoledage, mindre fri tid og et snævert fokus på læring.
- Vi ved fra andre lande og fra forskningen, at den frie tid og børns ikke-voksenstyrede aktiviteter bidrager til barnets udvikling, gør dem læringsparate og gør, at de udvikler en lang række kompetencer, som er nødvendige for at blive hele mennesker. At politikerne ikke vil lytte til de argumenter er arrogant og børnefjendsk, siger KFO og LFS.
Hvad det betyder for de Københavnske fritidshjem og klubber er endnu uvist, men personalet og forældre frygter, at mange arbejdspladser forsvinder, at kvaliteten ikke kan opretholdes og at flere forældre vil vælge tilbuddene fra.
- Vores fritidsinstitutioner bidrager til en alsidig udvikling i børnenes liv og vi vil kæmpe bravt for at de kan bibeholdes og ikke udvandes og blive ren opbevaring, slutter det pædagogiske personale og forældrene.
Yderligere info kontakt:
Jan Hoby, LFS: 3094 8142 eller
Nina Reffstrup, KFO: 2086 0878