Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af almenbestyrelsesmøde 9. april 2013
Tilstede: Thomas Enghausen, Kirsten Rosendal, Bimala Møller, Karina Christensen, Kirsten Løth, Jette Olsen, Tina Malene Hansen, Palle B. Andersson, Connie Nielsen, Gitte Guldberg, Karen L. Ribergaard, Dorte Sørensen, David H. Schønning, Stinna Reuter Hall, Ulla Børgesen, Iben Andersen, Nicki Jensen, Martina Wellm, Martin Rasmussen.
Kommer senere: Brian Engsig, Ronni Ramm (begge møde i BUF), Annette Mortensen.
Afbud fra: Kristina Vasseux, (ferie), Søren Beha, Lars Ammonsen.
Forslag til Dagsorden:
1) Godkendelse af referat fra bestyrelsesmøde 7. marts 2013 samt godkendelse af dagsorden
Ref. Godkendt, med rettelse af hvem der var tilstede og fraværende.
Nicki: Ønsker at OK 2013 kommer på dagens dagsorden.
Thomas: Punktet dækket ind under til og fra HB, hvor det har været behandlet og indgå som en del herfra.
Besluttet: At OK fremgår som selvstændigt punkt 8.a
Derudover følgende tilføjelser til dagens dagsorden, som ikke fremgår på udsendte dagsorden, da de er kommet i sidste øjeblik.
Anmodning om at Almenbestyrelsen støtter ConCrit organisationen med tilskud til udgifter i forbindelse med årets Concrit d. 24.–26. maj i København. Punktet sat på som nr. 9. F
Ansøgning om tilskud til Demonstrations Koncert på Rådhuspladsen på mandag d. 15/4 fra Trekroner Freinet Skolen. Ansøgning sat på som punkt 9. G
2) Økonomisk råbalance v. Kirsten Rosendal
Bilag: Økonomisk Råbalance eftersendes/udleveres ved mødets start.
Der er ikke modtaget en ny råbalance, som kunne fremlægges d.d.
3) Skolereformen
Orientering og drøftelse af og om den aktuelle situation.
Thomas orienterede om det afholdte møde i Arbejdermuseet d. 2. april og om det som holdes i aften d. 9. april. Den 2. april var LA og Ø repræsenteret samt forældre repræsentant. Et udmærket møde, men der var plads til flere i salen.
Derudover er der pt. stort mediefokus på lockouten, men det betyder at vi skal fortsætte vores arbejde og være endnu mere klar til at give den fuld gas, når lockouten slutter.
Konservative er klar med VETO imod skolereformen i den nuværende form, (jf. mail Thomas har videresendt til bestyrelsen).
- Kommende Aktiviteter:
De store bannere fra morgenaktionen er lavet til Go-Cards og er over hele byen.
Flere plakater på vej til tryk.
Der var en længere diskussion om, hvordan der går med at tage diskussionerne på arbejdspladserne, om konsekvenserne såfremt det vedtaget.
Flere oplever at det er svært at få kollegaerne med i debatten om, hvad det kan komme til at betyde. Mens andre har haft gode debatter. Mulighederne er mange for at tage debatterne. Man kan få LFS, KFO, FOLA ud, komme til debatmøderne og give sin mening til kende osv. De åbne møder er også en god mulighed for at komme til orde.
22/4: 13 -17 Høring i IDA (I har fået mail) med tilmeldinger osv. Se på www.lfs.dk eller på FOLA hjemmeside hvor man også tilmelder sig.
4) MED i BUF (klokken 10.00–11.00)
Orientering om indgåelsen af MED Aftale i Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Jan Hoby deltager på dette punkt.
Der er stor ros fra FTF og OAO til arbejdet der er lavet omkring denne nye MED aftale i København.
Der er to springende punkter, der er krav til at alle får den obligatoriske AMR uddannelse, det er et krav som ikke afviges. Det har været et kardinalpunkt for LFS, at der skal være APV som i øvrigt er lovpligtige, flere kommuner ønsker at erstatte med APV med Trivselsundersøgleser i stedet for.
LFS har ønsket et MED-sekretariat, så afstanden fra at der konstateres at der er et problem til det løses, er meget kort. Der er garantipladser i hoved-MED, med den fordelingsnøgle der er i dag giver for mange pladser i forhold til de selvejende institutioner i forhold til hvad de repræsenterer af medarbejdere. Fordelingsnøglen er en stor tvist lige i øjeblikket.
Vedr. arbejdsmiljø arbejdet, APV; kommunerne siger at det ikke er muligt at lave en løbende opsamling.
Lokale MED, det er altid TR der er fmd. Ønskescenariet er at der er en lederrepræsentant og resten er medarbejderrepræsentanter.
Der er stadig ting der skal kigges på i forhold til institutioner der ikke er i klynger, KKFO’er osv.
Opsigelse og genforhandling, forhandlingsorganet skal inddrages i evalueringsprocessen.
Tilbagefaldsreglen, er det gamle SU-aftale system,
LFS skriver ikke under på aftalen hvis ikke alle får AMR-uddannelsen.
Aftalen skal gerne træde i kraft den 1. august 2013.
Martin: Hvordan med manualerne, hvordan skal de forstås?
Jan: svar til Martin: udelukkende som minimumskrav til hvordan møderne skal foregå, hvem tager ref. osv. Der har været tvivl om hvordan rollerne skal fordeles, det er nu meget tydeligt beskrevet.
5) Status på Afbureaukratiseringsprojektet i BUF fra HSU
Nyt fra bestyrelsens repræsentanter i afbureaukratiseringsgrupperne
Status er at vi på nogle punkter er tilbage der hvor vi startede i forhold til pædagogiske lærerplaner, hvor udfordringsretten skal bruges. På det møde der skal være i dag, er der stillet forslag om at et kommunaliseret vikarkorps og kommunaliseret kørselsafdeling (begge emner fra Visioner fra Maskinrummet 2.0).
6) Forskelle på budgetter for henholdsvis kommunal, selvejende og private daginstitutioner v/ Henrik Krogh
Punktet er sat på dagsorden efter ønske fra Dorte Sørensen.
Henrik Krogh gennemgik punktet. Bestyrelsen fik udlevet kopiark med uddybninger af ovenstående.
7) FOA Faggruppelandsmøde 2013
Almenbestyrelsens repræsentanter, Thomas, Iben og Ronni, orienterer om forsalg til arbejdsprogram som der skal arbejdes ud fra til Faggruppelandsmødet i april måned.
Iben, Thomas & Ronni, har mødtes. Gruppens forslag er, at arbejde intensivt med de forslag, som bestyrelsen kom frem til på bestyrelsesweekenden og som er udsendt til efterfølgende samlet til alle. Tanken er, at gruppen nu skal arbejde i dybden og komme frem til konkrete løsninger og handlinger. Eksempelvis få planlagt fyraftensmøderne fremadrettet.
Gruppen vil gerne bede jer alle om, at prioritere de mange forslag. Så ud af dem alle, skal i nu vælge 3. Disse 3 skal så efterfølgende prioriteres fra nummer 1 til nummer 3.
Mail rundsendes til alle, med fremtidigt arbejde, alle kommer med tre punkter i prioriteret rækkefølge, gruppen som så prioritere så de indkomne ønsker.
Beslutning: Bestyrelsen gav bestyrelsen mandat til ovenstående model for gruppen.
8) HB møder
Referat fra HB møde i marts og til kommende HB møde d. 22/4.
To punkter på dagsordnen, Jan holdt oplæg om Tillidsdagsordenen, ud fra visioner fra maskinrummet, som ikke var rundsendt inden mødet, hvilket gjorde at der var flere der ikke følte sig godt nok forberedte.
Andet punkt var orientering om OK 2013, der blev ikke diskuteret videre men nærmere en orientering.
A) OK 2013
Bestyrelsen havde under dette punkt en lang diskussion omkring overenskomstsituationen og det faktum at imens dagens møde blev afholdt, så vedtog FOA HB sætte afstemningen iDer var frustration over, at LFS Hovedbestyrelse ikke anbefaler et ja eller et nej inden at stemmesedlerne udsendes. FOA´s hovedbestyrelse anbefaler et ja. Der var ligeledes frygt for over, at vi som fagbevægelse nu bliver kørt over.
Der har været et langt forløb, hvor KTO har udskudt godkendelsen pga. den situation der er mellem DLF og KL, men efter at KTO har godkendt OK13 skal de respektive forbund så sætte i værk, med interne afstemninger m.v.
Da der er rigtig megen teknik i Overenskomster og ligeledes en efterlysning af, hvordan LFS HB stiller sig, blev flere ting besluttet.
- At Thomas henvender sig til Britt hurtigst muligt, med henblik på, at få en helt klar udmelding, på hvad der hoved og hale, herunder hvordan det kan være at LFS HB ikke melder et ja/nej ud? Og ligeledes det problem, at FOA nu sender stemmesedler ud, inden at vi kender konsekvensen af KL og DLF konflikten f.eks. hvad at et regeringsindgreb kan betyde, at vi i FOA/LFS stemmer om et resultat
Efter dagens mødeafslutning:
Thomas Enghausen & Iben Andersen udfærdigede skriv til områdets medlemmer, som blev lagt på hjemmesiden. Øvrige områdebestyrelser tilsluttede sig brevet og udsendte samme i løbet af ugen.
Mail korrespondance mellem FU og almenbestyrelsen samt øvrige områdeformænd på baggrund af ovenstående blev også sat i værk.
9) Nyt fra Almenområdet
A) Nyt fra København, herunder sidste HSU møde.
Budget 14: Ikke noget nyt at tilføje siden sidste gennemgang.
B) Nyt fra Frederiksberg Kommune
Ikke noget nyt.
C) Bemandede legepladser.
Ikke noget nyt siden sidst.
D) Nyt fra almenbestyrelsens medlemmer til bestyrelsen.
Ikke noget nyt.
E) Nyt fra Faggrupperne
Pædagogiske Pladsanvisere har bedt Thomas om at deltage på deres førstkommende møde, hvor de skal etablere faggruppeudvalg. Der er 7 pladsanvisere i LFS og alle 7 vil gerne i faggruppeudvalget. Det giver også ganske god mening, og almenbestyrelsen bakke dette op.
F) Concrit 2013
ConCrit afholdes i år i København i den grå hal fra den 24. til 26. maj. LFS centralt og de forskellige områdebestyrelser, har tidligere bevilliget et tilskud til deltagernes (medlemmer af LFS) rejseudgifter på 1500 pr. person. Da disse udgifter i år vil være minimale, eftersom mødet afholdes i København har FU forespurgt de 3 områder om, at bestyrelserne i stedet vil deltage i et samlet tilskud fra LFS/områdebestyrelserne.
Bevillingen skal dække de udgifter ConCrit styregruppen har blandt andet til dækning af rejseudgifter til udenbys oplægsholdere fra USA m.v.
Bestyrelsen besluttede: At yde økonomisk tilskud til det samlede tilskud som bevilliges fra LFS.
Læs mere om Concrit på www.concrit.org
Thomas finder tidligere års fordelingsnøgle frem på mailen.
G) Ansøgning om støtte til koncertarrangement mandag d. 15/4
Bestyrelsen har modtaget en ansøgning fra Maria José Nielsen pva. af læregruppen på Trekronergade Freinet Skolen. Om initiativet er blandt andet følgende fremsendt:
”Lærerinitiv - for retten til den fri forhandlingsret på tværs af forbund.
Der er tale om et initiv, som er opstået hos lærergruppen på Trekronergade Freinet-skolen. Vi er ærgelige over, at se at der mangler samling blandt fagforeningernes medlemmer. Det vi vil, er at samle på tværs blandt medlemmer i de direkte berørte fagforeninger; medlemmer af fagforeninger, som har erklæret solidaritet i en eller anden form; men også alle, der står for skud i næste omgang.
Vi vil give plads til korte solidaritetstaler på scenen fra alle fagforeninger, som støtter de konfliktramte lærere og indsamle solidaritetserklæringer fra arbejdspladser. Det helt lokale støtte-arbejde vil vi gerne opfordre jeres TR-folk til at deltage i.”
Belutning: Ansøgningen er rundtsendt til bestyrelsen i går. Bestyrelsen besluttede at støtte med 5000,- kr.
10) Status på vedtaget Fremtidigt Arbejde 2012 -2014
Bestyrelsen har tidligere besluttet at dette er en fast punkt på dagsorden til Almenbestyrelsesmøderne således at bestyrelsen løbende holder sig ajour med det vedtagne fremtidige arbejde.
Bilag omdelt på tidligere møder og kan læses på lfs.dk
Status ok.
11) Eventuelt
- Første maj arrangement i LFS og i Fælledparken.
- Husk at næste bestyrelsesmøde er rykket til tirsdag d. 21. maj.
Supplement til dagens dagsorden og sat på som information til bestyrelsen:
12) Vedhæftet til almen orientering i forlængelse af punkt 9.a:
Efter bestyrelsens møde i marts, har BUU nu haft 1. behandling af budget 2014.
På dette link, under punkt 7, findes udvalgets behandling, samt yderligere uddybninger af de enkelte elementer i det nuværende Budget 14 forslag. http://subsite.kk.dk/PolitikOgIndflydelse/Moedemateriale/Boerne-OgUngdomsudvalget/13-03-2013/b3cc9118-8d5e-4a57-9256-1b895c7506bd.aspx (link er ikke længere aktivt, red.)