Samarbejdsaftale mellem Almen Ledersektionen og Almenbestyrelsen
Jf. Almengeneralforsamlingens beslutning, september 2012.
1) At almenbestyrelsen og Almen Ledersektionen holder fælles møder i forhold til at sikre løbende tværgående kommunikation imellem Almenbestyrelse og Almen Ledersektionen.
Hvordan:
Enten ved at en repræsentant, dvs. én af de 2 formænd deltager på den andens møde eller ved fælles ”stor” møder, hvor alle valgte deltager.
Det første er nok det mest realistiske, mens fælles ”stormøder”, hvor hele ledersektionen og almenbestyrelsen deltager, kræver lidt mere koordination og mere planlægning.
Forslaget er derfor, at det som udgangspunkt pt. er Almenbestyrelsens formand, som deltager ved Ledersektionens møder i LFS, da Almenbestyrelsesformanden i udgangspunktet er i LFS dagligt og derfor vil have letter ved at gå til ledersektionens møder end omvendt for formanden for Almen Ledersektionen.
Der afholdes dog som minimum ét årligt fælles strategisk/koordinerende møde mellem de 2 bestyrelser.
Vi foreslår at samarbejdet sker ved at almenbestyrelsens formand, deltager undervejs på ledersektionens møder f.eks. med inputs og orientering om fælles snitflader og interesser i det fagpolitiske arbejde for og med LFS, herunder fælles aktiviteter, gensidige orientering eller lign., som vurderes at være relevant for et styrket fælles arbejde og for Almenområdets medlemmer.
Den gensidige informationsudveksling kan/skal så efterfølgende videreformidles til Almenbestyrelsen på førstkommende almenbestyrelsesmøde af formanden. Endvidere kan der opstå akutte situationer, som udløser ekstraordinære almenbestyrelses- eller almen ledersektions-møder og hvor det kan være relevant at der er fælles deltagelse mellem Almenbestyrelsen og Almen Ledersektionen.
Eksempelvis i forbindelse med budgetforhandlingerne eller andre større politiske aktiviteter i kommunen, som har betydning for almenområdets medlemmer og hvor det vil give mening, at der er fælles deltagelse.
2) Det andet niveau handler om at iværksætte medlems rettede aktiviteter, som har relevans for Almenområdets medlemmer.
Vi foreslår derfor, at vi i Almenbestyrelsen og Almen Ledersektionen løbende udveksler forslag til, at komme med forslag til med medlemsmøder, mindre konferencer og lign., hvis indhold vurderes at være relevant for almenområdets medlemmer.
Den konkrete endelige vurdering og beslutning af om et forslag til medlemsaktivitet skal i værksættes, skal dog ske i henholdsvis Almenbestyrelsen og i Almenledersektionen, således at der også sikres at der afsættes eventuelle økonomiske midler af til gennemførelse og at et forslag til medlemsaktivitet sker på et demokratisk grundlag.
Godkendt af Almenbestyrelsen & Almen Ledersektionen.
Thomas Enghausen & Katia Dahl Bøgvad.