Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Ti:
Københavns kommune
Børne- og Undervisningsudvalget
7.3.2013
Høringssvar vedrørende organisering af fritidsinstitutionspladser ved Øster Farimagsgades skole
Set i lyset af debatten omkring folkeskolereformen, vil den umiddelbare og hurtige politiske beslutning nok være - så kan vi lige så godt lave fritidsinstitutionspladserne til KKFO-pladser – men er det nu også den klogeste beslutning? LFS mener nej!
For uanset om folkeskolereformen er på den politiske dagsorden, eller ej, er den optimale beslutning at forankre fritidsinstitutionspladserne under dagtilbudsloven. LFS har følgende uddybende kommentar hertil.
Der vil være tale om langt større bæredygtighed når det omhandler, det strukturelle, et styrket samarbejde, den pædagogiske indsats, økonomisk rationale og den personalemæssige indsats, ved at koble de 100 fritidsinstitutionspladser på Klynge IB2, Dronning Louise
Strukturelt:
Øster Farimagsgades skole har 2 tilknyttede fritidshjem. Fritidshjemspladser der er forankrede under henholdsvis Klynge IB3 og IB2. Fritidshjemmene har i forvejen et samarbejde med skolen, som har fungeret i mange år.
Klynge IB3, indeholder omkring 725, 0 – 18 års pladser. Nogle af klyngens fritidshjemspladser, eksplicit Hvepsereden, er både tilknyttet Sølvgades skole og Øster Farimagsgades skole.
Klynge IB2, Dronning Louise, indeholder på nuværende tidspunkt ca. 95, 0-6 års pladser, 120 fritidshjemspladser og 130 fritidsklubpladser. Alle fritidshjemspladserne i IB2, er tilknyttet Øster Farimagsgades skole.
Ved Klyngegennemgangen af IB2, den 21.02.2012 (sagsnr. 2012-17272), fremgår det, at der var enighed om at Dronning Louise kan udvides og primært med fritidshjemsbørn. Alene med baggrund i denne beslutning og at Dronning Louise, som den eneste institution i lokalområdet, kun er tilknyttet Øster Farimagsgades skole, taler for at de 100 pladser forankres her. Hermed vil der også være en strukturel sammenhæng i lokalområdet generelt, både for alle fritidshjemspladser og klubpladser. En sammenhæng som også kan modsvare de politiske beslutninger på klubområdet. Hvis pladserne forankres under folkeskoleloven mistes mulighederne for at støtte børn og unge i deres fritids- og ungeliv i lokalområdet generelt, på grund af folkeskolelovens begrænsninger.
Et styrket samarbejde og mulighederne herfor:
September måned, 2012 besluttede udvalget, at iværksætte et forpligtende samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber. Begrundelsen var blandt andet, citat: …behov for en prioriteringsmæssig opgradering af relevansen og betydningen af, at skoler, institutioner og klubber samarbejder på tværs og udnytter synergieffekterne af, at forskellige fagpersoner har blik for de fælles børns trivsel og udvikling…citat slut. LFS er enig med udvalgets beslutning, da det giver rigtig god mening. Også set i relation til blandt andet beslutningerne omkring de Pædagogiske pejlemærker og Målsætninger og rammer for fritids- og ungdomsklubberne. Synergieffekten ved et styrket samarbejde vil få de optimale vilkår for at kunne fastholdes og udvikles, ved fortsat at understøtte at fritidstilbud er forankret under dagtilbudsloven. Dronning Louise arbejder målrettet, i lighed med andre daginstitutioner, med overgange fra vuggestue til børnehave, fra børnehave til skole, fra børnehave til fritidshjem, fra fritidshjem til fritidsklub. I fritidsklubben samarbejdes der med klubberne og gadeplansmedarbejderne i lokalområdet, for at kunne understøtte børnene og de unges sociale og kulturelle kompetencer. Dette brede perspektiv på børn og de unges livsduelighed er et godt fundament i samarbejdet med skolen. Den samme kontinuitet og mulighed for at arbejde i dette brede perspektiv, for at understøtte og styrke børn og unges trivsel i fritiden, vil ikke have samme vilkår i en KKFO. Derfor har det stor betydning, at de nye fritidshjemspladser forankres i et allerede eksisterende fritidshjem. I en KKFO vil der være fravær af nogle afgørende og betydningsfulde parametre, for at opnå samme synergieffekt i et perspektivrigt samarbejde som i en 0 – 18 års institution,
Den pædagogiske indsats:
Børneperspektivet bliver i langt højere grad tilgodeset, når fritidshjemspladserne forankres i en daginstitution der har børn i alderen 0 – 13 år. Der er grobund for at børn/børn relationerne udvikles, og de sociale relationer styrkes i trygge omgivelser, allerede fra vuggestuealderen. Derudover har den forebyggende og inkluderende indsats langt bedre vilkår for at kunne understøttes. Hvis pladsernes forankres under folkeskoleloven, skal børnene også ud i flere skift og overgange, end nødvendigt er, når der rent faktisk er en situation, at der kan træffes et politisk valg som betyder der vil være færre skift for børnene.
Økonomisk rationale og den personalemæssige indsats:
Når de 100 fritidsinstitutionspladser forankres under Dronning Louise, vil der selvfølgelig skulle ansættes en pædagogisk leder (løntrin 43). Den pædagogiske leder vil som opgave, alene have pædagogisk og personalepolitisk ledelse. Alle øvrige ledelsesopgaver ligger ved klyngelederen i klyngen, hvilket betyder at der vil blive maksimal ledelsesmæssig fokus på kerneydelsen. Den pædagogiske leder vil i øvrigt have et tæt ledelsesmæssigt samarbejde med de øvrige institutioner i klyngen, herunder selvfølgelig fritidshjemmet der er fysisk placeret på Dronning Louises matrikel. Ved at etablere pladserne som fritidshjemspladser, vil der også være en øget chance for både at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft. Der vil være langt større mulighed for at kunne tilbyde fuldtidsstillinger, både som kombinationsstillinger med de øvrige institutioner og eksplicit med det andet fritidshjem i klyngen. Afhængig af de landspolitiske beslutninger omkring folkeskolereformen og hvordan denne tænkes udmøntet i opgavekombinationer, mellem fritidsdelen og pædagogiske opgaver i skolen, vil der også her kunne etableres kombinationsstillinger. Samme mulighed vil, i et ligeværdigt samarbejde, også være til stede for de øvrige fritidshjemsansatte i klyngen.
Hvis I beslutter at etablere de 100 fritidsinstitutionspladserne som en KKFO, vælger I at indsætte endnu en ledelseskategori (KKFO-leder). I vælger også en lønmæssigt dyrere løsning (anden lønaftale, samt ekstra tillæg til skolelederen). Ligesom I vælger en ledelsesform, hvor lederen, udover pædagogisk og personalepolitisk ledelse, også har selvstændigt økonomisk ledelse (på nær nogle få fællesudgifter med skolen) og eks.vis lønforhandlingsopgaver i forhold til personalegruppen i KKFO ’en.
For personalegruppen vil det indebære, at der alene er tale om det ansættelsesmæssige timetal, der vil kunne skabes i KKFO-delen evt. i sammenhæng med pædagogiske opgaver, der måtte komme i skolen via en evt. skolereform. Spørgsmålet vil også være om der overhovedet vil kunne anvendes fuldtidsbeskæftigelse i en KKFO og som i sin konsekvens, vil forringe muligheden for at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.
Så selv om det måske umiddelbart vil være nærliggende, som politiker, at tænke skolereform = KKFO – ja, så vil vi endnu engang meget stærkt anbefale, at beslutningen bliver at fritidsinstitutionspladserne forankres under dagtilbudsloven og konkret som en del af Klynge IB2, Dronning Louise.
Med venlig hilsen
p.o.v.
Formand, Britt Petersen
Landsforeningen for Socialpædagoger