LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2013
  • Blad nr 2
  • Kampen for barndommen
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt nyt
     
  • Mentorindsatser, der virker
     
  • Kampen for barndommen
     
  • Fritidspædagogikken længe leve
     
  • Kampen for frirummet
     
  • Vold skal tages alvorligt
     
  • At være forundringsparat
     
  • Den lille børnegruppe
     
  • Se barnet før kønnet
     
  • Hele vejen ned - og op igen
     
  • Arbejdernetværket
     
  • Nye bøger
     
  • Nyt fra Seniorklubben
     
  • I Cirkus Arena med rabat
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
7.2.2013  | Almen  
  
 

Kampen for barndommen

Skolereform

Det kan næppe komme bag på nogen at LFS er stærk modstander af den foreslåede skolereform.

På et leder-tillidsmandsmøde midt i december blev reformens indhold og konsekvenser præsenteret. Den længere skole/arbejdsdag: 30 timers skoleuge for 0.-3. klasse, 35 timers skoleuge for 4.-6. klasse og 37 timers skoleuge for 7.- 9. klasse. Aktivitetstimerne med lærere og pædagoger, som ”blandt andet skal bruges til at understøtte de faglige undervisningstimer bedst muligt og til leg, bevægelse og lektiehjælp.” (Tanken er vist at de skal erstatte reel gedigen fritidspædagogik!)

Lederen i de to sidste numre af LFS Nyt i 2012 hamrer (ved næstformand Jan Hoby) mod myter som at børn lærer mere, jo flere skoletimer de har, og at heldagsskoler gør børn fagligt dygtigere. En ghettoisering af barndommen, kalder han det i nogle af de andre medier, hvor LFS er ude med riven i forhold til regeringens selvmål af en skolereform.

Der foregår med andre ord en massiv og bred indsats mod skolereformens forringelser af børnenes hverdag. På de næste sider kan du læse dels en KKFO-leders argumenter mod reformen, dels forældreorganisationens FOLAs grunde til deres kritik. For LFS står ikke alene med sin kritiske holdning, den bakkes op af både uddannede fagpersoner på området, børnenes forældre og af forskere og forskning.

”Hvorfor tror politikerne at længere skolegang giver større læring og udvikling hos børnene? Det er ikke noget forskningen fortæller dem. Tværtimod handler de mod bedre vidende, når de efterlyser længere skoledag, for al forskning viser at børn ikke lærer mere, jo længere tid de går i skole. 95 pct. af børns læring foregår uden for de formelle rammer, de har brug for de ikke instituti-onaliserede rum”, siger Jan Hoby.

LFS oplever det som stærkt bekymrende at undervisnings-minister Christine Antorini ikke lytter til forskere men til sin egen mavefornemmelse. Tænk at børns fremtid skal afgøres af hvad politikere føler, tror og mener.

Formand for almenområdet Thomas Enghausen siger:
”Skoletrætte børn lærer ikke, de risikerer i stedet at få ødelagt deres læringslyst og nysgerrighed. Og det er vigtigt at gøre sig klart at dette ikke kun handler om 6-19 år, det får også indflydelse for 0-6 års området. Især de ting der sker i børnehaveklassen vil blive rykket nedad, at være skoleparat og skoleminded vil fylde langt mere end i dag.”

Antorini bekræfter hans bekymring, for hun har allerede meldt ud at det er en forudsætning, at man kigger på hvad der foregår i børnehave og vuggestue. Det er der indsatsen skal starte.

LFS samarbejder bredt for at vinde kampen om barndommen, med lærerforeningerne i København og Frederiksberg, med PLS (de pædagogstuderendes sammenslutning), med forældreorganisationerne FOLA (Forældrenes Landsorganisation) og KFO (Københavns Forældreorganisation) og med Bupl Hovedstaden.

Der planlægges happenings, møder, temadebatter og andet. Når dette læses, har en Pippi-happening fundet sted på Rådhuspladsen (7. februar), flere aktioner og kampagner planlægges, politikere som er venlig stemt over for børns fritid er inviteret til debatmøder, en turné/roadshow planlægges rundt på institutionerne sammen med KFO m.m. Fra hver sin position forenes organisationerne i bestræbelserne for at bevare barndommen og børns ret til fritid.

Det er vigtigt at komme på banen nu, for det er lige nu slaget skal stå. Nu før sommerferien og en eventuel vedtagelse. Hvis reformen vedtages, træder den i kraft den 1. august 2014. Og den vil dermed skulle tænkes med ind i næste års budgetforhandlinger i efteråret i Københavns Kommune.

Finansieringen er i øvrigt ganske uafklaret, men lærernes arbejdstidsaftaler er klart i spil. Økonomien kan i det hele taget blive en gyser. LFS husker hvor dyre heldagsskolerne
i Københavns Kommune var, forsøger de nu at indføre heldagsskoler for færre penge?

Hvorfor kigger de ikke i stedet på, hvorfor børn bliver skoletrætte, og på hvordan man kan lave en anderledes skoledag?

Ella

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8239 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8239 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8239 Loadtid: 0.048 sek.
Download logo