LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Log ind / Mit LFS Tillidsvalgt Løn LFS Nyt
Vilkår/privatliv Kontakt os Meld dig ind

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2010erne
  • 2013
  • Blad nr. 1
  • Kroppen på toppen
 

Sidemenu

  • Leder
     
  • Hele bladet som pdf fil
     
  • Småt
     
  • Frygt og tillid
     
  • Tillidens veje og vildveje
     
  • I lære som meningsdannere
     
  • Kroppen på toppen
     
  • Fed proces - okay resultat
     
  • Den går ikke Bjarne
     
  • På arbejde for udfaldstruede
     
  • Nye bøger
     
  • Debat
     
  • Nyt fra seniorklubben
     
  • Ny faglig sekretær i LFS
     
  • Udflytteren fylder 60
     
  • Teater om de moderne forældre
     
 Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
17.1.2013  | Almen  Dagplejen  
  
 

En hurtiggående udvikling

For 100.000 år siden: Urmennesket gik 40 km om dagen og var dybt afhængig af kroppens bevægelse for at kunne overleve.
For 100 år siden: Bonden gik i gennemsnit 20 km om dagen.
I dag: Vi går 0,5-1 km om dagen og tager rulletrappen til fitness.dk...

Sveddryppende i skostørrelse 19

Af Elisabeth Lockert Lange

Sved. Når børn får plads, tid og lov til at bevæge sig - så gør de det. Det er udgangspunktet for fysioterapeuterne Helle Fuglsang og Annette Toft, der er rejsende i projekt Kroppen på Toppen, hvor de dagligt inspirerer pædagoger til i højere grad at bruge fysisk aktivitet som pædagogisk redskab. En lørdag i november gik turen til Gladsaxe, hvor det var 60 pædagoger og dagplejere, der nød godt af de damers både provokerende og sveddryppende indslag.
At kysse ko og kravle på komfur er bare et par af dem.

Lugter du af sved? Altså lugter du af sved, fordi du hver dag du danser, triller, tonser, kravler og klatrer med ’dine’ børn?

Hvis du kan svare ja til det spørgsmål, er du utraditionel. I hvert fald sammenlignet med de fleste pædagoger, medhjælpere, dagplejere og dagplejepædagoger, bl.a. de 60 af slagsen, der er samlet i Gladsaxe Sportscenter en hel lørdag for blandt andet at sætte yderligere fokus på bevægelse.

Eller rettere for at suse rundt på gulvet i tre timer under kyndig ledelse af fysioterapeuterne Helle Fuglsang og Annette Toft, som er kommet fra Aalborg for at undervise i, hvordan man kan bringe krop og bevægelse ind i hverdagens aktiviteter. Projektet hedder Kroppen på Toppen og har stor succes i Aalborg Kommune, hvor de to fysioterapeuter dagligt inspirerer pædagoger til i højere grad at bruge fysisk aktivitet som pædagogisk redskab.

Men hvorfor er det overhovedet nødvendigt? Vi ved vel alle sammen at vi har godt af at bevæge os. At det er vigtigt for både børn og voksne. Jo, men er vi gode nok til at opfordre børn til at dyrke deres bevægglæde allerede i skostørrelse 19?

Giv tid, lov og plads

”I kender alle sammen godt faren, der snupper lille Liva under armen og bærer hende ud til bilen. Henne ved institutionen parkerer han lige ude foran og bærer hende ind. Og det vel at mærke til en dag med stillesiddende sanglege og klapvognstur hen til legestuen”, siger Helle Fuglsang med et glimt i øjet.

Karikeret? Ja. Men også et eksempel på, at børn ofte er alt for lidt i bevægelse.

”Jeg møder institutioner hvor man ikke må løbe. Jeg ser pædagoger der hjælper deres børn med at komme op på triptrap-stole og ned i bildæk-gynger. Jeg ser pædagoger, der går forbi en plads med store sten, fordi de skal skynde sig et sted hen og lege... Og det er ærgerligt, for stenene ligger jo lige dér og indbyder til ti minutters bevægglæde. Hvis vi giver børnene tid, lov og plads til at bevæge sig, så gør de det.”

Væk fra komfuret

Helle understreger igen og igen, at det handler om at se muligheder. Muligheder for hvor vi i hverdagen kan være så heldige at få noget bevægelse ind. Og lade børnene eksperimentere med deres kroppe, så de på den måde spiller en aktiv rolle i deres egen motoriske udvikling.

”Jamen jeg skal jo passe på, at de ikke falder ned”, lyder det fra en af dagplejerne.

”Ja den hører vi tit”, siger Helle med et smil.

”Sikkerhed er at få en lille god krop, der har prøvet at falde rigtig mange gange. Og det får man ved at træne den kropslige reaktion igen og igen. Vi voksne er gode til at stoppe børn i deres leg, fordi vi er bange for at de skal falde. Eller vi stopper dem, fordi ”det var jo slet ikke det, der var meningen …” Men ofte finder børnene deres egen vej der er både sjovere og vildere”, siger Helle og tilføjer, at man også skal passe på pigerne ved komfuret.

”Nogle piger vil gerne lave suppe hele tiden, og det er
selvfølgelig dejlig roligt. Men de skal altså også væk fra det komfur. De skal ud sammen med de andre børn. Hver dag. Det skaber nye relationer og roller. Efter min mening er komfuret kun okay, hvis de også kravler ind i ovnen, op på det og hopper ned fra det.”

Børn har myrer i kroppen

Provokationer og glimt i øjet er der i det hele taget meget af hos de to nordjyske kvinder. Det betyder dog ikke mindre alvor. Især ikke når snakken falder på at kombinere pædagogik og fysioterapi. En hjertesag.

”Jeg tror, at mange har glemt at indlæring i stor stil sker gennem kroppen. Læring sker jo ved at vi danner forbindelser mellem vores hjerneceller. Så når børnene spurter om ørerne på os, er det bare tegn på, at de er i gang med at bygge hjerneceller”, fortæller Annette Toft i pausen mellem teori og træning.

Hun lægger vægt på, at man sagtens kan putte lærerplaner og pædagogisk låg over de fysiske aktiviteter og understreger vigtigheden af at pædagoger agerer rollemodel.

”I stedet for at benytte os af den voksne automatpistol ”hold-op-med-det, la-vær-med-det, kom-ned-derfra”, skal vi være rollemodeller. Børn har billedlig talt myrer i kroppen, men deres initiativer kan ikke stå alene. Derfor er det vigtigt, at vi har et arsenal af bevægelses-aktiviteter at trække på”.

Og ta-daaaa… dem har de damer masser af.

Kys Koen

Midt i den store sportshal stiller Annette den ene halvdel af de 60 dagplejere og pædagoger op i rækker på fem. Det er tid til stafet. ”Kys Koen” kalder hun legen, der handler om, at man med et dyr i hånden skal løbe-kravle-gå hen og blive kysset af et andet dyr.
”I kan jo lege at det er dyreunger der skal hen og kysse sin mor eller far. Det er noget alle børn kan forholde sig til. Og synes er sjovt. Og så kan I vælge alle mulige måder at bevæge sig hen til dyret på. Trille, hinke, hoppe, liste, se glad ud, se sur ud”, siger Annette i et roligt øjeblik.

Gladsaxe-folket nøjes dog med at løbe og liste. Det gør de til gengæld med trutmund og kysselyde, så det et kort øjeblik lyder som et kindkyssende cocktailparty.

Hale-tag-fat giver røde kinder

Udenfor på græs og i krat er Helle i gang med at instruere den anden halvdel i at lege ”hale-tag-fat”. Små grene og kviste er haler. De voksne er hale-fangere, og hvis man leger det med helt små børn har de voksne ekstra haler til dem, der bliver fanget. Ellers er dem, der bliver fanget, nye hale-fangere.

Og så løber der ellers 30 dagplejere og pædagoger rundt mellem hinanden og råber ”kom nu, tag mig”.

”Kan I se at det giver både røde kinder, opmærksomhed, motorik, udholdenhed, naturkendskab og fællesskab”, siger Annette inden vi igen går inden døre. For nu er det nemlig blevet tid til pizza. Men endnu ikke den spiselige af slagsen. Alle 60 deltagere står efter hinanden som en slange og går på Helles opfordring i gang med at rulle dej, hakke tomater, nulre ost, strimle skinke. På hinandens rygge.

”Det er vigtigt med bevægelse og fart på. Men det er også vigtigt bare at mærke og være i sin krop. Og det er den her øvelse god til.”

Seks svedige råd til en aktiv hverdag

1. Gør sanglege til svedlege. Sæt en bevægelse på hver linje i ”Lille Peter Edderkop” og brug fx
ase-mase-land og bokse-land i ”Jeg gik mig over
sø og land”.
2. Brug møbler som forhindringer i et forhin-dringsløb. Hav en gammel stol eller en madras
under sengen til at hoppe på.
3. Leg ”Hansen og Jensen”. Børnene går sammen
to og to. Den voksne siger fx mave til mave,
numse til numse, tå til numse, knæ til mave, albue
til knæ - og til sidst Hansen til Jensen og så
skal børnene finde sammen med en ny partner.
4. ag rød-og-hvid-stribet hue og halstørklæde med på tur - eller på legepladsen - og leg ”Find Holger”.
5. Gør jeres gåture til ekspeditioner. Gør genveje
til omveje. Lad børnene finde regnorme, blade,
balance-sten, bakker til at trille på. Læg jer på
ryggen og kig op i himlen.
6. Lav aktiv forældrekaffe. Lad forældrene være
med i de lege, I leger med deres børn.

Find flere lege på kroppenpaatoppen.dk

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8170 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8170 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 11.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/8170 Loadtid: 0.050 sek.
Download logo