Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
31.12.2012
Heldagsskole: At købe katten i sækken
53 procent af alle danskere bakker op om tanken om en heldagsskole. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet. Helt konkret lyder forslaget, at elever fra børnehaveklassen til 3. klasse skal have en 30 timers skoleuge. Elever fra 4. -6. klasse skal have en 35 timers skoleuge og elever i 7.-9.klasse skal gå i skole 37 timer om ugen.
Men spørgsmålet er om danskerne med en accept af heldagskolen er ved at købe katten i sækken på børnenes vegne? Det mener LFS’s næstformand Jan Hoby på:
”I medierne tegnes der et udokumenteret billede af heldagsskolerne som en ubetinget succes, som bare venter på at bliver fotokopieret. Heldagskoler oversælges med en tyrkertro på at alle pædagogiske og sociale problemstillinger i samfundet kan løses gennem didaktik og mere undervisning. Gøres heldagskolen til fremtidens skole, vil det få store negative konsekvenser for børns læringsbegær. Skoletræthed, stress og forstærket reproduktion af social ulighed bliver resultatet. Udtaler Jan Hoby, næstformand i LFS og forsætter:
”Forskning peger på at 75% af alt læring, finder sted uden for skolemiljøet. Børn lærer hele tiden, men kun når de er modtagelige for læringen og når de føler at læringen giver mening for dem. Det er det der skaber motivationen for læring. Dette gælder iøvrigt også for voksne. Det hedder livslæring.
Evalueringerne af de tre københavnske og 12 landsdækkende heldagsskoler viser, at selv om eleverne på heldagsskolerne går i skole otte timer dagligt, klarer de sig samlet set ikke bedre end elever på sammenlignelige folkeskoler med et lavere timetal. Ifølge evalueringen er de virkemidler, der har en positiv effekt på elevernes læring, mulige at gennemføre på alle skoler og ikke blot heldagsskoler. Det handler ikke om flere timer, men om anderledes timer.
”Ny Nordisk Skole og folkeskolereformen er udtryk for politikernes forestillinger, mavefornemmelser og hjemmebryggede idéer, som er røgslør for deres ideologiske konstruktioner. At diskutere folkeskolens og daginstitutionernes fremtid ud fra politikernes forestillinger, mavefornemmelser og hjemmebryggede ideer er ikke kun absurd, det afskærer alle andre for en meningsfuld dialog med plads til professionelt, fagligt og politisk indspark. Derfor håber LFS at partier uden om regeringen vil sætte en kæp i hjulet på heldagskolen og længere skoledage for børnenes og fremtidens skyld.” slutter Jan Hoby, næstformand i LFS.