LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger

Genveje

LFS-logo Forside Log ind / Mit LFS Meld dig ind Kontakt Presse LFS Nyt Vilkår Ingen cookie

Hovedmenu

  • LFS-logo
  • LFS
    Velkommen i LFS
     
    Hvad er LFS
     
     
    Kontakt os
     
     
    LFS-åbningstider i juli måned
     
     
    Indmeldelse & overflytning
     
     
    Kontingentsatser
     
     
    Medlemsfordele
     
     
    Medlemskab af a-kassen
     
     
    Medlemskab ved lønnet praktik
     
     
    Medlemskab og konfliktstøtte
     
     
    LFS-indskud ved genindmeldelse
     
    LFS Nyt
     
    2018
     
     
    2017
     
     
    2010-2016
     
     
    2000erne
     
     
    1990erne
     
     
    1980erne
     
     
    1970erne
     
     
    Annoncer i LFS Nyt
     
     
    Udgivelsesplan 2018
     
    Fagforeningen LFS
     
    LFS' struktur
     
     
    LFS' vedtægter
     
     
    Faglig rådgivning
     
     
    Faglig service og kvalitet
     
     
    FOAs klageinstans
     
     
    FOA - love, principper og mål
     
     
    LO - Landsorganisationen i Danmark
     
     
    Den Danske Model
     
     
    LFS og den øvrige fagbevægelses historie
     
    LFS' ledelse og kontaktpersoner
     
    Repræsentantskabet
     
     
    Hovedbestyrelsen
     
     
    Forretningsudvalget - kontaktpersoner med mobilnumre
     
     
    Ledelsens løn- og fratrædelsesvilkår
     
    Bestyrelser, sektioner, udvalg
     
    De 3 fagområder i LFS
     
     
    De 3 ledersektioner i LFS
     
     
    Seniorklubben
     
    Om lfs.dk - og vejledninger
     
    Privatlivspolitik - herunder cookies
     
     
    Ved brug af kommentarfeltet på lfs.dk
     
     
    Ved brug af debatten på lfs.dk
     
     
    Netværksgrupper for tillidsvalgte (Dit LFS)
     
     
    lfs.dk - marts 2017
     
     
    Infoskærm a-kasse
     
     
    Infoskærm
     
    LFS politik
     
    LFS strategipapir - fremtidigt arbejde 2017-2018
     
     
    LFS' alternativ til Professionsstrategi
     
     
    Visioner for den pædagogiske faglighed
     
     
    Visioner fra maskinrummet
     
    A-kassen
     
    Om A-kassen
     
     
    Ydelser fra a-kassen
     
     
    Dagpenge +
     
  • Nyheder
    Nyhedsformidling
     
    4. maj - befrielsesaftenen
     
     
    Erna prisen 2018 uddeles til seniorforsker cand. psyk. og ph.d. Karsten Tuft.
     
     
    1,5 mill. lønmodtagere samles
     
     
    Gratis inspirationsseminar om fysiske læringsmiljøer
     
     
    Københavns kommunes økonomi 2018
     
     
    Søg midler til at gøre jeres arbejdsplads bedre
     
     
    Læringsfestival 2018 i København
     
     
    LFS-kalenderen for 2018
     
     
    Meld en regel - vær med til at kassere unødvendige registreringer og krav
     
     
    Se alle nyheder
     
     
    Nyhedsarkiv
     
    Nyt job
     
    Gode råd i jobsøgningen
     
    Presse, høringssvar og udtalelser
     
    Pressemeddelelser
     
     
    Presseklip
     
     
    Høringssvar
     
     
    Udtalelser
     
    Blog
     
    Sophie Løhde tror vi er dumme, men hun bliver klogere
     
     
    Sommerferie er skam, ydmygelse og afsavn for fattigrøvene
     
     
    Kommuneaftalen: Politikere har kun respekt for kærlige puf, los i røven og truslen om at blive fravalgt
     
     
    Fagboss: 1. maj vil udstille fagbevægelsens ledere der har det hele i munden
     
     
    Man skulle tro, at magtpartierne var købt og betalt af ubarmhjertige rovkapitalister
     
     
    Arkiv for Jan Hobys blogindlæg
     
    Salg af trøjer og merchandise
     
    Salg af trøjer og t-shirts
     
     
    Salg af merchandise
     
    Få nyheder på sms eller mail
  • Deltag
    Kulturelle arrangementer
     
    LFS koret
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    Loppemarked i LFS
     
     
    DHL-løb (september)
     
     
    LFS suppekøkken i kulturnatten (oktober)
     
     
    Juletræsfest for børn og voksne (december)
     
    Kalender
     
    AFLYST 18.4.: Få tjek på din pension og din løn
     
     
    24.4.: Temamøde om mobning
     
     
    1. maj i LFS
     
     
    11. maj 2018: LFS holder lukket på indeklemt dag
     
     
    31.8.: DHL-Stafetten 2018
     
     
    Se hele kalenderen
     
    LFS på Facebook og YouTube
     
    Facebook med omtanke
     
     
    Otte klassiske brølere på Facebook
     
     
    Du er en reklame: Sådan stopper du det
     
    Materiale fra afholdte møder
     
    Slides fra foredrag 19:4: Menneskelige ressourcer og medarbejderens selvforståelse
     
     
    Slides fra foredrag 13.3.: Når fagsprog møder menneskesprog
     
     
    Slides fra fyraftensmøde 24. oktober: Ramus Alenkær
     
     
    Afvæbnet Kritik, Rasmus Willig, 5. oktober 2017
     
     
    Børns legefællesskaber, 6. oktober 2017
     
     
    Børn i familier med vold. Powerpoint fra møde 26. april
     
     
    Børn og seksualitet: Slides fra oplæg 1. februar
     
     
    Daginstitutionen som læringsmiljø for børn: Materiale fra temadage i januar
     
     
    Materialearkiv fra tidligere år
     
    Debatten
  • Tillidsvalgt
    Tillidsrepræsentant
     
    Når I skal vælge TR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    TRs hovedopgaver og rolle
     
     
    TRs rammer og vilkår
     
     
    Fællestillidsrepræsentanterne i LFS
     
    Arbejdsmiljørepræsentant
     
    Når I skal vælge AMR
     
     
    Skema: Registrering af tillidshverv
     
     
    Forskellen på AMR og TR
     
     
    AMRs arbejdsområder
     
     
    2019 bliver arbejdsmiljørepræsentanternes år
     
    MED og TRIO samarbejde
     
    MED (medindflydelse og medbestemmelse)
     
     
    Arbejdsfællesskaber og tillidsdagsorden
     
     
    Trivselsundersøgelser
     
     
    Ytringsfrihed / tavshedspligt
     
    Mødeplan for tillidsvalgte
     
    17.4.: TR-stormøde i Odense
     
     
    Almenområdet
     
     
    Specialområdet
     
     
    Dagplejeområdet
     
    Information og materialer TR, AMR og TRIO
     
    Information- og orientering til TR
     
     
    Information- og orientering til AMR
     
     
    Information- og orientering til TRIO
     
    Kurser og uddannelser for tillidsvalgte
     
    Kurser og uddannelser på tillidszonen
     
     
    Fra 1.3.: Kursustilbud: Budgetforløb 2017 - om arbejdspladsens budget
     
    Værktøjer
     
    Dit LFS
     
     
    FOAs Tillidszonen
     
     
    Links
     
     
    Forkortelser
     
  • Løn, ansættelse m.m.
    Den danske model
     
    Video om Den Danske Model
     
     
    Ordforklaring - fagretsligt system
     
    Overenskomst
     
    Se DIN overenskomst
     
     
    OK 2018
     
     
    Overenskomst 2017 for privatansatte
     
     
    Overenskomst 2015-2018
     
     
    Arkiv for tidligere overenskomster
     
     
    Institutioner uden overenskomst
     
    Pension
     
    Pensioner/pensionskasser
     
     
    ATP
     
     
    Tjenestemandspension
     
     
    Førtidspension
     
     
    Radgivning fra PenSam
     
    Løn
     
    Lønorientering (satser m.v.)
     
     
    Forhåndsaftaler og Ny løn
     
     
    Lønberegner - omregning fra nutidskrone til grundbeløb og omvendt (31.3.2000-niveau)
     
     
    Lønberegner - beregn arbejdstidsbestemte ydelser (specialområdet)
     
     
    Garantilønsberegner
     
    Arbejdstidsregler
     
    Arbejdstidsregler - almenområdet
     
     
    Arbejdstidsregler - specialområdet
     
     
    Særlige fridage (bl.a. helligdage)
     
     
    Sne og job
     
    Arbejdsmiljø
     
    Arbejdsmiljøloven og dens opbygning
     
     
    Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
     
     
    Arbejdspladsvurderinger
     
     
    Fysisk arbejdsmiljø
     
     
    Psykisk arbejdsmiljø
     
     
    Øvrige, pjecer og vejledninger
     
    Arbejdsskader
     
    Arbejdsskader for dagplejere til og fra arbejde
     
     
    Hvad er en arbejdsskade?
     
     
    Hvem kan/skal anmelde en arbejdskade?
     
     
    Frist for anmeldelse
     
     
    Inddragelse af læger
     
     
    Hvilke erstatninger kan man få efter Arbejdsskadesikringsloven
     
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
     
     
    Vold
     
     
    Følg arbejdsskadesagen i Arbejdsmarkeds Erhvervssikring
     
     
    Hvad kan LFS tilbyde?
     
    Erstatning efter erstatningsansvarsloven
    Ansættelse, afsked m.v.
     
    Funktionærloven
     
     
    Ansættelsesbreve (ansættelsesbevisloven og aftale KL/forhandlingsfællesskabet)
     
     
    Rammeaftale om deltidsarbejde
     
     
    Tidsbegrænset ansættelse
     
     
    Ændring om grænsen mellem månedslønnede og timelønnede (fjernelse af 8-timers grænsen)
     
     
    Vikarer
     
     
    Kombinationsansættelser
     
     
    Seniorjob
     
     
    Tjenestemænd
     
     
    Tryghedspulje - ved nedkæringer m.v.
     
     
    Partshøring ved afsked
     
     
    Partshøring ved negativ reference
     
     
    Tjenstlige samtaler
     
     
    Notatpligt jf. § 13
     
     
    Aktindsigt
     
     
    Børneattest
     
    Fravær: Ferie, sygdom, seniordage, barsel, omsorgsdage, tjenestefrihed m.v.
     
    Ferie
     
     
    Sygdom
     
     
    Barsel, omsorgsdage m.v.
     
     
    Seniordage og fritvalgstillæg
     
     
    Tjenestefrihed
     
    Krisehjælp og psykologisk bistand
     
    Københavns kommunes krisehjælp
     
     
    Frederiksberg kommunes krisehjælp
     
    Rummeligt arbejdsmarked
     
    Det rummelige arbejdsmarked
     
     
    Rammeaftale om seniorpolitik
     
     
    Fleksjob
     
     
    §56-aftale (tidligere §28)
     
     
    FOA-pjece: Hold fast i jobbet
     
     
    FOA-Pjece: Brug og misbrug - af løntilskudsjob på det offentlige arbejdsmarked
     
    Udviklingssamtaler (MUS/GRUS)
     
    MUS
     
     
    GRUS
     
    Uddannelse, praktik og efteruddannelse
     
    Den kommunale kompetencefond
     
     
    Jobrotation
     
     
    AMU-kursustilbud
     
     
    Uddannelser
     
     
    Praktik
     
    MED aftaler
     
    KTO-aftale om medindflydelse og medbestemmelse
     
     
    Københavns kommune, Børne- og Ungdomsforvaltningen: MED-aftale
     
     
    Københavns kommune, MED-aftale i Socialforvaltningen
     
     
    Københavns kommune: Sundheds- og Omsorgsforvaltningens MED-aftale
     
     
    Frederiksberg kommune: MED-aftale
     
     
    Kommunale politikker og retningslinier
     
    Ytringsfrihed og tavshedspligt
     
    Tavshedspligt / underretningspligt
     
     
    Ytringsfrihed / meddelelsesret
     
    Love, regler og bekendtgørelser
     
    Dagtilbudsloven
     
     
    Folkeskoleloven
     
     
    Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
     
     
    Forældreansvarsloven
     
     
    Serviceloven
     
     
    Persondataloven
     
     
    Forvaltningsloven
     
     
    Lov om offentlighed i forvaltningen
     
     
    Lov om røgfri miljøer
     
     
    Bekendtgørelser om magtanvendelse
     
     
    Socialministeriet: Veje til et godt liv i egen bolig
     
     
    Servicestyrelsens hjemmeside
     
     
    TV-overvågning af ansatte
     
     
    Ligebehandling
     
     
    Arbejdsretten
     
  • Emner
    Demonstration 7. marts: For vores velfærd
    Aktivisme og Velfærdsallince-DK
     
    Velfærdsalliance-DK: Kampen mod nedskæringer og for velfærd
     
     
    Aktivisme - at påvirke verden på den sjove måde
     
     
    Aktivisme i LFS
     
     
    LFS ungdom og aktivisme?
     
    Børn og seksualitet i dagtilbud
    Børn og angst
    Børn og sorg
    Børn og leg og læring
    Børn og køn
    Kommunale budgetter
     
    Budgetspørgeguide
     
     
    Budgetforløb
     
     
    Budget 2018
     
     
    Budgetår fra 2017 og før
     
    Seksuel chikane - eller uønsket seksuel interesse
     
    Guide. Seksuel opmærksomhed fra borgere.
     
     
    Hvem og hvor mange er udsat for seksuel chikane?
     
     
    Konsekvenser af seksuel chikane
     
     
    Dilemmaer omkring seksualitet i omsorgsarbejdet
     
    Socialpsykiatrien i Københavns kommune
     
    Debatmøde om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    Debatoplæg: LFS om udviklingen af socialpsykiatrien i København
     
     
    FOA: Et skridt mod en mere sikker psykiatri
     
     
    FOA-udspil: Sammen om psykiatrien
     
     
    Pressearkiv i forhold til socialpsykiatrien
     
    Kommunalvalg 2017
     
    Kommunalvalg 2017: Gør det en forskel? LFS-Nyt nr. 9 (2017)
     
     
    Vi vil ikke have glasur på nedskæringerne, LFS-Nyt nr. 2 (2017)
     
     
    Kommunalvalg i København
     
     
    Kommunalvalg i dagplejen
     
     
    Kommunalvalg på Frederiksberg
     
     
    Arrangementer op til kommunalvalget
     
     
    Arkiv for tidligere kommunalvalgår
     
    Social dumpning
     
    Frihandelsaftale mellem EU og USA (TTIP)
     
     
    Ryanair
     
     
    Tiny Tots - International Daycare and Preschool
     
     
    Løndumpning i daginstitutioner
     
    Tillidsdagsorden: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
    Budget16 om arbejdsfællesskaber
     
     
    Oplæg: Fra arbejdsplads til arbejdsfællesskab
     
     
    Tillidsdagsorden i Københavns Kommune
     
     
    Kerneopgaven, et undervisningsforløb
     
     
    Fortællingen om arbejdsfællesskaber
     
    X-temaer
     
    Bevar dagplejen
     
     
    Bemandede legepladser
     
     
    Centerstruktur på specialområdet
     
     
    Du og LFS
     
     
    Faglighed for alle
     
     
    Fritidshjem og klubber
     
     
    Heldagsskoler
     
     
    Hjerterum
     
     
    I love fritidshjem
     
     
    Klyngestruktur på almenområdet
     
     
    Kommuneaftalen 2012
     
     
    Kvalitet i anbringelsen
     
     
    Lukkedage i daginstitutioner
     
     
    Madordning
     
     
    Mediestorm over det sociale område
     
     
    Skolereform
     
     
    Specialreformen på almenområdets dagtilbud - og inklusion
     
     
    Sprogtest
     
     
    Ung i København
     
     
    Tvangsspredning af vuggestuebørn
     
     
    Velfærd
     
     
    Danmark for Velfærd
     
  • Søg  
     

Linklinje

  • Forside
  • LFS
  • LFS Nyt
  • 2000erne
  • 2006
  • Blad nr. 1
  • Kronik
 

Sidemenu

  • Leder: Ingen slinger i valsen
     
  • Småt nyt
     
  • Hvor græsset er grønnere
     
  • Depression blandt pædagoger
     
  • Når vi stresser
     
  • Samtaler mod stress
     
  • Netop nu
     
  • Kronik
     
  • Kontingent
     
  • Nye bøger
     
  • Boganmeldelse
     
  • Massage giver ro
     
  • Lederklummen
     
  • Læserbrev: Medmenneskelig omsorg
     
  • Pensionsrådgivning
     
  • Danmarks sociale forum
     
1.10.2006  | Almen  Dagplejen  Special  
0  
 

Kronik

Af Martin Fogh, Pædagogstuderende på Københavns pædagogseminarium.

HVEM TAGER ANSVARET FOR BØRNS SUNDHED?

Debatten omkring børn og sundhed fylder mere end nogensinde før i mediebilledet og oplysningsniveauet på feltet er højt, men alligevel viser alle undersøgelser, at der stadig bliver flere og flere børn med livsstilssygdomme som følge af dårlig kost. Den følgende kronik er skrevet på baggrund af en pædagogstuderendes oplevelser og tanker omkring børn og kost på det fritidshjem, hvor han i øjeblikket er i praktik.

Det er bestemt fra politisk side, at børn i fritidshjem skal tilbydes et måltid midt på eftermiddagen, så de kan klare sig mellem frokosten på skolen og aftensmaden i hjemmet. Rammerne for dette måltid er op til den enkelte institution at fastsætte, men min oplevelse er, at mange af fritidshjemmene har en rimelig ens holdning til det.

Dette udsagn bygger jeg på samtaler med andre studerende, der er i praktik på forskellige fritidshjem i København. Alle disse steder har det til fælles, at eftermiddagsmaden består af brød og frugt, og det lyder jo umiddelbart meget godt. På det fritidshjem, jeg er i praktik, har man endda en holdning til at brødet skal være økologisk og hjemmebagt og ledsaget af økologisk smør.

Nu tænker du som læser nok, at det da er dejligt, at børnene bliver fyldt med vitaminer og kulhydrater i stedet for burgere og chips, og at institutionerne derfor tager ansvar i forhold til børnenes sundhed ved at tilbyde dem mad, der ikke svømmer i sukker og flerumættede fedtsyrer.

Jeg mener imidlertid ikke, at institutionerne gør mere, end man absolut må kunne kræve af dem. Børnene har krav på et måltid mad, og hvad er nemmere og billigere end brød? Det skulle da lige være ris, men det kræver en skål, som man så skal bruge ressourcer på at vaske op bagefter. Frugt er altid godt, og når det er sæson, får man smidt to kilo æbler i nakken for en tier i Netto. Så er man godt dækket ind, for ingen kan påstå, at brød og frugt er usundt, og til de priser kan man servere store portioner, så alle kan blive mætte.

I mine øjne lugter det langt væk af nedprioritering af kosten i budgettet, når man bruger anslået hundrede kroner om dagen til tres børn og dermed cirka 25.000 kroner om året på dette felt, når man samtidig i min praktikinstitution bruger 30.000 kroner på en keramikovn. Bevares, det er bestemt ikke nogen dårlig investering, for mange børn vil få glæde af den fremover, men det giver et billede af, hvordan en institution tænker på kosten som en ydelse, den er blevet påtvunget at udføre og derfor ikke vil bruge flere ressourcer på end højst nødvendigt.

Det er et syn på kosten, der i den grad mangler holdning i forhold til de problemer med fejlernærede børn og unge, som vores samfund får flere og flere af. Hvis man serverer et æble og et par skiver brød til et barn hver dag, bliver det hurtigt ensformigt og lige- gyldigt. Man undgår, at barnet mæsker sig i usunde ting på institutionen, men man gør intet for, at barnet bliver interesseret i god og sund kost på længere sigt. Det kræver nemlig i langt højere grad, at barnet bliver præsenteret for en masse forskellige madoplevelser og ikke kun brød og frugt.

En anden ting er, at børnene så kun får lært at skære en frugt ud og røre en dej sammen og dermed ikke får mulighed for at få fingrene ned i alle mulige forskellige slags mad. Det er min erfaring på baggrund af flere projekter med børn og mad, at børn er mere åbne for nye madoplevelser, hvis de har været med til at tilberede maden. Her kommer institutionernes holdning igen til syne, for i stedet for at udnytte det potentiale, der ligger i madlavning som pædagogisk aktivitet, er det oftest bare en voksen, der klarer det, så man bruger mindst mulig tid på det.

Nu er det let at pege fingre af institutionerne, men faktum er, at det er en holdning, der gennemsyrer vores samfund. I de følgende afsnit vil jeg beskrive, hvordan skolen, forældrene og politikerne håndterer forholdet til børns kost.

Når man er ansat på et fritidshjem, har man et nært samarbejde med skolen, og man får dermed et indblik i nogle forhold, man ikke ellers ville tænke så meget over. På min praktikinstitution har man problemer med, at flere børn ikke spiser deres madpakker i skolen. Det skyldes enten, at de er længere tid om det end spisepausen varer, eller at de ikke kan koncentrere sig om at spise, hvis der bliver læst højt af læreren. Børnenes frokostpause er opdelt i en spisepause i klassen og et frikvarter, hvor de skal gå ud i gården. Frikvarteret er lærerens frokostpause, så hvis der er børn, der ikke har fået spist deres madpakker, kræver det at læreren bruger tid fra sin egen pause for at få børnene til at spise færdigt. Jeg kan ikke udelukke, at nogle lærere vælger at bruge noget af sin pause på det, men de lærere, jeg har kendskab til, gør det ikke. Undersøgelser viser, hvor stor betydning kosten har på indlærings- og koncentrationsevnen, så skolen kunne altså gøre sig selv en tjeneste ved at sikre sig, at børnene får spist sin frokost. Dermed ville de undgå trætte og uoplagte børn i eftermiddagstimerne.

Jeg er vokset op i en familie, hvor man var fælles om madlavningen, og aftensmaden var samlingspunktet, hvor man snakkede om de oplevelser, man havde haft i løbet af dagen. Jeg er sikker på, at det har bevirket, at jeg i dag er glad for at lave mad og går op i, hvad jeg spiser. Desværre oplever jeg gennem samtaler med børnene på min praktikinstitution, at det er de færreste, der er med til at lave mad hjemme, og de snakker ikke om mad i hjemmet som noget hyggeligt og interessant men fremhæver i stedet, hvis de har været på McDonalds aftenen før.

Jeg tror, det skyldes at mange familier har travlt, og det kan være svært at nå at hente børn og købe ind og samtidig have tid til at lave god mad sammen med børnene. Samtidig kommer der hele tiden nye produkter på markedet, der sælger sig selv på, at man kan spare tid på madlavningen, så man kan bruge tiden på at være sammen i stedet, og dem vælger mange folk nok, hvis de ikke i forvejen er særlig glade for at lave mad. I stedet burde de bruge tiden på at lave mad sammen med børnene og prøve at få lidt sjov ud af det. Problemet er også, at alle disse tidsbesparende produkter indeholder store mængder tilsætningsstoffer, der ikke er sunde for børnene.

Vi er alle produkter af det samfund, vi lever i. Det er blevet lidt af en kliché, men det er stadig rigtigt, og udover multinationale selskaber, der i høj grad styrer, hvad vi som forbrugere køber for vores penge og stopper i vores børn, har politikerne vel også lidt at skulle have sagt i den sag. Problemet er bare, at de af respekt for borgernes frie ret til at bestemme over sine penge, har sovet i timen og forpasset chancen for at få indflydelse. Vi er i Danmark og resten af den vestlige verden så stolte af vores frihed og selvbestemmelse, at når politikere lufter forbud mod ting, der er usunde for os, går vi på barrikaderne for vores ret til at drikke og ryge os ihjel. Det er i mine øjne paradokset ved et demokrati, at alt der tangerer indblanding i individets frie ret til at vælge, bliver opfattet som en provokation, bare fordi politikerne er nødt til at gøre opmærksom på de ting, de vil gennemføre, for hvis ikke folk havde noget valg, ville de sikkert affinde sig med det, politikerne havde besluttet for dem.

Fødevareproducenterne ved godt, at de ikke skal spørge forbrugerne om lov til at introducere et nyt mælkeprodukt til børn, der indeholder dobbelt så meget sukker som konkurrenterne. I stedet bliver den markedsført på en måde, der gør, at vi ubevidst vælger den, når vi står i Brugsen, fordi den efter vores opfattelse er det bedste valg.

Et virkelig godt produkt burde ikke have behov for at reklamere for sig selv, men problemet er, at alle de indtryk, vi får fra reklamer gør, at vi faktisk ikke altid ved, hvad det gode produkt er. Er det den gode smag? Er det produktet, der kun tager den halve tid at lave? Er det produktet med den laveste pris?

Er det produktet med den bedste reklame?

Det er blevet et uoverskueligt marked for forbrugerne, og derfor mener jeg, at politikerne uanset hvilken farve deres flag er, bør gøre, hvad de kan for at hjælpe dem. Det har flere gange været drøftet at fjerne momsen på frugt og grønt og at påsætte mærkater på varer, der er usunde, men indtil videre er det blevet afvist med argumentet om, at det er konkurrenceforvridende. Kan det virkelig være rigtigt, at det skal være jurister, der får deres fede løn betalt af vores dårlige indkøbsvaner, der skal have det sidste ord i den sag?

Jeg har nævnt mange problemer i forbindelse med børn og kost, men det største af alle er, at en stor del af dem, der præger debatten, ville være stoppet her. En opremsning af alle dem, der ikke gør det godt nok efterfulgt af et slagkraftigt spørgsmål, der for en kort stund får læseren til at tænke, at det da også er for dårligt. Hvis man skal ændre noget, kræver det imidlertid handling, og i stedet for at dvæle ved problemet må man fokusere på mulige løsninger. Man må tage ansvar i det omfang, det er muligt.

Min mulighed for at ændre ved problemet er, udover min rolle som forbruger og far, at jeg er ansat på et fritidshjem. Her kan jeg påvirke 66 børn til at blive mere interesseret i, hvad de spiser, og det er da en start.

Jeg har siden starten af min praktik i august lavet mad en gang om ugen, og jeg har konsekvent undgået brød og frugt og i stedet lavet varm mad, som børnene kunne hjælpe til med at lave. Det er blevet modtaget med blandede følelser både blandt børn og personale. Nogle børn har været ellevilde og bedt om opskrifter til at tage med hjem, og andre har ikke engang villet smage. De sidst nævnte bliver heldigvis færre og færre, for jeg oplever, der sker en positiv udvikling, hvor børnene lærer at tage stilling til, hvad de spiser, og ikke bare kyler den samme skive brød ned hver dag. Gennem denne refleksion bliver de mere nysgerrige og åbne for at smage på det, der tidligere var nyt og lidt farligt.

Blandt skeptikerne i personalegruppen handler det i høj grad om det besvær, det medfører at lave varm mad og have så mange børn siddende med tallerkener. Jeg håber, at de gennem den udvikling, de ser hos børnene, kan være med til at skabe en ramme, der kan gøre det hyggeligt og rart for alle børn og voksne at tage del i det ansvar, det kræver at ændre ved tingenes tilstand.

 

Kommentarer (0)

Log ind for at skrive kommentarer.

Sociale medier

 

Relaterede sider:

LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø

Cvr: 32848516
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk

Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening
med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/808 Loadtid: 0.077 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16          Tlf: 3544 4546               Cvr: 32848516
2100 København Ø                E-mail: lfs@lfs.dk          Ean: 5790002131097
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
 
 
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/808 Loadtid: 0.077 sek.
Download logo
LFS-logo-hvid
LFS, Landsforeningen for Socialpædagoger
Rosenvængets Allé 16
2100 København Ø
Tlf: 3544 4546
E-mail: lfs@lfs.dk
Cvr: 32848516
Ean: 5790002131097
 
English name: The National Organization of Social Education (LFS)
LFS er hovedstadens største pædagogiske fagforening med mere end 12.000 medlemmer, og er landets eneste enhedspædagogiske fagforening. Læs mere
© Copyright 2016 - LFS
Indholdet må ikke gengives eller frames uden tilladelse. Links til sider er altid tilladt.
Sidens adresse: https://www.lfs.dk/808 Loadtid: 0.077 sek.
Download logo