Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Referat af Almenbestyrelsesmøde afholdt tirsdag den 9. oktober 2012
Tilstede:
Thomas Enghausen, Kristina A. Vasseux, Kirsten Løth, Nicki Lykke Jensen, Dorte Sørensen, Ulla Børgesen, Jette Olsen, Lars Ammonsen, Palle B. Andersson, Martina B. Weelm, Tina Malene Hansen, Gitte Guldberg, Iben Andersen, David Heskier Schønning, Søren Beha, Connie Nielsen, Brian Engsig, Ronnie Ramm, Martin K. A. Rasmussen Bimala Grove Møller
Afbud:
Karen Louise Ribergaard, Karina Brehm Christensen, Stinna Reuter Hall
Kommer Senere:
Kirsten Rosendal kl. 11.00, Annette Mortensen
Referat:
Dorte Sørensen
Dagsorden:
1) Goddag til hinanden og den nye almenbestyrelse
Præsentation osv. Den nyvalgte Almenbestyrelse præsenterede sig m.v.
2) Regler og retningslinjer for frikøb
Thomas gennemgik frikøbsblanketterne og forklarede hvordan de skal udfyldes. Spørgsmål eller andet til Kirsten Rosendal.
3) Bestyrelsesmøder
Hvordan og hvorledes foregår de. Herunder gennemgang af mødedatoer, bilag som udsendes til møderne osv. Bestyrelsesmøderene blev gennemgået.
Thomas opfordrede til at læse materiale før delegeretmødet d. 7/11-2012.
Bestyrelsesmødet d. 6.marts 2012 vil blive rykket da der møde i HSU (Hovedsamarbejdsudvalget i BUF samme dag)
4) Rundvisning i LFS for nye medlemmer
Nye medlemmer får en guidet rundvisning i LFS. Martina og Martin fik en guidet rundvisning efter dagens møde.
5) Evaluering af generalforsamlingen 2012
Vi gennemgik hele generalforsamlingen fra om morgen da vi mødtes til vi sluttede. Hvad gik godt, hvad gik mindre godt, Er der noget der skal ændres osv.
Vores bemærkninger vil blive taget med i en samlet evaluering med de øvrige områdeformænd, dirigenter, referenter samt repræsentant(er) fra FOA Forbund.
Søren: Godt program og god debat. Hvordan kan generalforsamlingen afvikles uden at den bliver for lang? Folk går for tidligt.
Tina: Indholdsmæssigt godt, tror det er svært at gøre det kortere. Ros til Thomas.
Ulla: Synes det var dejligt at være med, glad for ikke at sidde i døren denne gang. Godt med ansatte fra LFS, som hjalp til med indskrivning. Også ros til Thomas som er vokset med opgaven
Brian: Første generalforsamlingen, kan tilslutte sig hvad der er sagt. Synes dog at afstemningsproceduren blev alt for langhåret
Dorte: Enig med Brian omkring proceduren, synes det var en god generalforsamling
Kirsten: En mulighed at samle stemmesedler og tælle op dagen efter. Kunne måske afkorte mødet.
Ronni: God beretning, god debat. Synes også at valghandlingen var et problem.
Jette: Spurgte til hvordan indskrivningen fungerede
Conni: Teknisk var der nogle problemer som tog en del tid.
David: Det er ikke i orden den panik der blev skabt i sidste øjeblik.
Dorte: Synes godt om stedet, dog for dyrt.
Bimela: Tilslutter sig Kirstens udsagn, stjerne til bestyrelsen, første gang fornemmelsen af at stå sammen og holde fast. Der er kommet respekt omkring bestyrelsens arbejde. God fornemmelse.
Søren: Stemmeproceduren blev længere pga. bestyrelsens forslag. Det kunne have været forberedt bedre.
Nicky: Uacceptabelt hvis der opleves indblanding i hvilke forslag bestyrelsen stiller.
Gitte: Der er blevet sagt mange gode ting. Følte sig i overskud, ønsker ny rollefordeling og uddelegering af opgaver.
Thomas: Bestyrelsens inputs og evaluering vil blive taget med til møde med øvrige områdeformænd og dirigenter. Ingen tvivl om, at valgproceduren på Almenområdets generalforsamling er meget lang i forhold til de øvrige områders. Det kræver en nøje gennemgang af valgprocedurer, da visse valg på generalforsamlingen hænger sammen med andre valg. Thomas vil tage kontakt til FOA Forbund, hvor der er et par folk, som har mange års erfaringer i sådanne møder og måske kan komme med inputs til forbedringer.
6) Konstituering
Bestyrelsen skal konstituere en næstformand, som i tilfælde af formandens forfald kan overtage. Der skal konstitueres (vælges) én blandt bestyrelsens medlemmer til næstformand.
Forskellige holdninger blev fremlagt til hvad næstformandens rolle er og hvilke opgaver der kan følge med. Bestyrelsen diskuterede det, at en næstformand ikke vil være frikøbt i samme omfang som formand, og derfor kan det være svært at følge med og være opdateret.
Bimala: Der har tidligere været ” trio møder” mellem formand, næstformand og kasseren. Kunne det være noget man skulle genoptage?
Bestyrelsen besluttede at gå hjem og tænke over rollen og opgaverne til næste møde(30/11), hvor en endelig beslutning tages.
7) Forslag om Bestyrelsesweekend
I lighed med tidligere års opstart og eventuelt sammen med de 2 andre områder foreslås at vi beslutter om vi vil det og hvordan og hvornår det skal afholdes.
Udbredt stemning for at lave en bestyrelsesweekend
Kirsten Løth: Fremtidgt arbejde må være indholdet på bestyrelsesweekenden.
Iben: også i forhold til REP 12 beslutninger.
Tina: Afholder de andre bestyrelser samme? – så kunne der være et fælles afsæt.
Thomas finder forslag til datoer. Der kom forskellige forslag om indhold. Thomas arbejder med det og sender udkast ud på dette.
Forslag om Jacob Lykke fra 3F og Peter Halse fra NFA (nationalt forskningscenter for Arbejdsmiljø)
Det vil være en fredag og lørdag. Frikøb fredag og lørdag for egen regning. Jacob Løkkes oplæg vil falde meget fint i tråd med både fremtidigt arbejde men også med REP 12 indholdet.
8) Økonomisk råbalance v/ Kirsten Rosendal
Kirsten fremlægger vores økonomiske situation. Der arbejdes på at ændre regnskabsåret fra januar til december og ikke som nu hvor det går fra juli til juni.
Økonomien er stadig god. Der pågår et arbejde om at ændre regnskabsperioden, så den følger kalenderåret og ikke som nu, hvor regnskabsperioden slutter d. 30/6.
9) Nyt fra Almenområdet
- Nyt fra København, herunder HSU (Hovedsamarbejdsudvalget).
Gennemgang af sidste HSU møde. Almenbestyrelsen diskuterede særligt punktet om retningslinjer for familiære relationer. Det kan være en svær diskussion at tage på SU møderne da der følelsesmæssige forhold forbundet. Men det er nødvendigt og en pligt at tage diskussionerne og forholde sig professionelt til retningslinjerne.
Annette: Der må/skal være nogen overordnede regler for det. Læs i øvrigt forvaltningslovens §3 om samme.
Repræsentantskab 2012: Kort orientering om selve indholdet og procedurerne på REP. Alle kan stille forslag og ændringsforslag. Så dette er ikke bundet op på at et område, en bestyrelse skal være enige.
Søren synes at forslaget om valg af FU skal stilles. Altså at FU vælges ved urafstemning blandt alle medlemmer og ikke kun af de delegerede. Og derudover mener søren at Formålsparagraffen (§ 2 i LFS vedtægterne) trænger til at blive gennemgået. Der mangler noget om målgrupperne.
Nicki: Synes ikke om Sørens forslag om urafstemning. Det er dårlig politik og kan ende med at blive en leflen for medlemmerne. Det bliver ikke mere medlemsdemokratisk. Så kan man tage på valgturne og se kandidaterne. De valgte bestyrelser og delegerede kan og skal vælge på Rep. Og de er jo valgt og dermed repræsentative.
Ronnie: Hvor vil man hen i en demokratidiskussion?
Martin: Hvem er de rigtige til at træffe beslutninger? Er det en kvalitet og et argument at man sidder ”tættere på” ex. Via en bestyrelse eller som delegeret? Er det en kvalitet at man komme ud og ”sælge” sig selv? – omvendt er vi i en presset situation. Det enkelte medlem for mere indsigt ved urafstemning og direkte valg.
Dorte S: Basisdemokrati. Et FU som i den mellemlæggende periode skal forpligtes til en meget tættere kontakt. Det er valggrundlaget.
Nicki: Enig med Dorte. – Der skal være sammenhæng/kobling mellem FU og medlemmerne i perioden mellem REP.
Søren: Vil vi et LFS der er tættere på medlemmerne ligger en sådant forslag lige for (Forslaget nævnt i starten af denne debat)
Bestyrelsen besluttede ikke noget på baggrund af ovenstående. Men konstaterede at det er en meget interessant diskussion som vi kan genoptage.
- Budget 2013 København
Bestyrelsen havde kendskab til budgettet for 2013, som er et af de bedste igennem mange år.
- Nyt fra Frederiksberg / Budget 13:
Thomas har på vegne af LFS skrevet et par henvendelser til politikerne både før og efter budgettet blev vedtaget – disse ligger på lfs hjemmeside under budget menuen. Socialdemokratiet er det eneste parti som begge gange har responderet. Svar fra S læst op fra mailen.
Lars oplyste at det er en langt sejt træk at gennemgå institutionerne og de sager der afledes heraf. Men det går fremad.
- Bemandede legepladser
Jette: Forholdsvis stille lige nu. Mimersparken lige åbnet, desværre ikke bemandet.
Andet nyt:
- LFS har fået ny hjemmeside. Opfordring til at kigge på den og meld gerne tilbage til IT afdelingen på it@lfs.dk
Afbureaukratiseringsgruppen: Kirsten Løth. Det er et problem at enhederne selv skal afholde udgiften for medarbejdersidens deltagelse i gruppen og der ikke er økonomisk dækning til institutionerne til f.eks. vikar. Bestyrelsen er enige i, at det ikke dur og der må være vikardækning, så medarbejderne i BUF også kan sikres deltagelse, hvilket er en af forudsætningerne i arbejdet.
Thomas tager det med til LFS centralt og til HSU.
Thomas: Der er 3 igangværende høringer. Der kommer svar fra LFS til disse. Se materialer og emnerne på blivhoert.kk.dk
Trivselsundersøgelse 2013: Thomas sidder med i arbejdsgruppen som repræsentant fra HSU. Første møde har været afholdt og der kommer en tæt møderække i de næste par måneder. Første møde gik udmærket. Det handlede meget om processen og hvordan man sikre en høj besvarelsesprocent. Desuden diskuterede arbejdsgruppen det problem at en stor del af ansatte i BUF ikke har PC adgang på arbejdspladser / ikke har login og derfor er forhindret i at svarer digitalt. En god løsning, som blev fremlagt på mødet er, at sætte et par timer af i arbejdstiden, så man giver personalet tid til at svare i arbejdstiden.
PENSAM: Alderspension vil såfremt det går igennem til OK13 forhandlingerne og afstemningen kunne sættes i andre selskaber.
Flere fra bestyrelsen mener at utilfredsheden med PENSAM vil fortsætte, da den øvrige del af pensionsindbetalingerne fortsat vil ligge i Pensam.
Julearrangement - Juletræsfest for LFS medlemmerne bliver Lørdag d. 15. december 2012 i Markmandsgade.
10) Fremtidigt Arbejde
Det på generalforsamlingen vedtagne Fremtidige arbejde gennemgås.
Referat fra Generalforsamlingen er først modtaget i går eftermiddags, så det skal lige læses igennem og godkendes af bestyrelsen.
Thomas sørger for at de medlemsforslagsændringer der blev vedtaget på generalforsamlingen bliver ordret indskrevet i et samlet Fremtidigt arbejde for Almenbestyrelsen 2012 – 2014.
11) Hovedbestyrelsesmøde i LFS
Valg af suppleanter iblandt almenbestyrelsens medlemmer i nedenstående prioriteret rækkefølge:
Jf. generalforsamlingens beslutning om, at Almenbestyrelsen bemyndiges til på førstkomne bestyrelsesmøde (dette møde) at foretage valg af suppleanter iblandt almenbestyrelsen. Følgende er således valgt på almenbestyrelsesmøde d. 9/10-2012.
1) Ulla Børgesen
2) Tina Malene Hansen
3) Martina Wellm
4) Martin Rasmussen
Ovenstående navne efterfølgende indskrevet på bestyrelsesoversigten som ligeledes er udsendt med mail.
Dagsorden til næste HB ikke modtaget ved bestyrelsesmødets start. Bestyrelsen aftalte at eventuelle kommentarer eller andet til HB mødet skrives ud via e-mail.
12) Eventuelt
Næste bestyrelsesmøde bliver d. 30/11 med efterfølgende julehygge og julemad.
Delegeret møde forud for REP12 onsdag d. 7/11 i LFS kl. 17.30 . Tilmelding via hjemmesiden.